باغ وحش گوگل: الگوریتم های پر اعتبار گوگل

باغ وحش گوگل: الگوریتم های پر اعتبار گوگل

موتور جستجوی گوگل به نام بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی که بیش از ۷۰ ٪ از سهم بازار جستجوی اینترنتی دنیا را به خود اختصاص داده است، به مرور زمان برای بهبود کیفیت نتایج نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجوی خود، اقدام به بروز رسانی الگوریتم های درجه بندی اش کرده است.

به طور کلی گوگل از ۲۰۰ فاکتور برای درجه بندی سایت ها استفاده کرده و هر ساله حدود ۵۰۰-۶۰۰ بار الگوریتم های درجه بندی خود را بروز رسانی می کند، تا تجربه کاربری بهتری به جستجوگران اینترنتی ارائه دهد. بعضی از الگوریتم های درجه بندی گوگل از اعتبار استثنایی برخوردار هستند و گوگل خبر بروز رسانی آن ها را به طور رسمی منتشر می کند. در ادامه در مورد پر اعتبار ترین الگوریتم های گوگل و نحوه تاثیر آن ها بر بهینه سازی موتور جستجو سایت توضیحاتی خواهیم داد.

الگوریتم درجه بندی پاندا گوگل

الگوریتم درجه بندی پاندا آغاز در فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت. اسم این الگوریتم از روی نام خانوادگی یکی از مهندسین گوگل (Navneet Panda) که نقش مهمی در ایجاد این الگوریتم داشت، گزینش شد. این الگوریتم به منظور جلوگیری از رسیدن سایت هایی با محتوای سست به صدر نتایج جستجو، توسط گوگل طراحی و ایفا شد. اگر سایتی مورد جریمه الگوریتم پاندا گوگل قرار بگیرد، باید محتوای خود را بروز رسانی کرده یا آن صفحه خاص از وبسایتش را به طور کلی حذف نماید، تا دوباره بتواند در صفحه نتایج گوگل قرار گیرد.

الگوریتم پاندا گوگل با محتوای کپی شده شدیدا مقابله می کند. شاید برایتان سوال باشد که چگونه گوگل می تواند متوجه شود یک محتوای خاص آغاز در چه سایتی منتشر شده است؟ پاسخ این سوال دشوار نیست، گوگل با بررسی تاریخ ترویج یک محتوای خاص از روی سرورها می تواند اورجینال بودن سایت منتشر کننده آن را براحتی تشخیص دهد.

یکی دیگر از موارد تمرکز این الگوریتم، توجه به درصد محتوا (متن) در مقابل تبلیغات در یک صفحه خاص از سایت است. هرچقدر که میزان تبلیغات یک سایت زیادتر باشد، احتمال جریمه گوگل نیز رشد می یابد. بهبود تجربه کاربری (UX) سایت می تواند نقش مهمی در جلوگیری از جریمه شدن سایت ها توسط الگوریتم پاندا گوگل ایفا کند.

الگوریتم درجه بندی پنگوئن گوگل

الگوریتم درجه بندی پنگوئن آغاز در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت. اسم این الگوریتم از روی یکی از شخصیت های داستانی کتاب کمیک بتمن گزینش شد. تمرکز این الگوریتم جلوگیری از نمایش اسپم در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. نیز این الگوریتم از رسیدن سایت هایی که به طور انبوه و غیر طبیعی لینک سازی کرده اند، به صدر نتایج جستجو، جلوگیری می کند.

سایت هایی که مورد جریمه الگوریتم درجه بندی پنگوئن گوگل قرار می گیرند، باید تا می توانند لینک های ورودی به سایت خود را که از سایر وب گاه ها با شیوه های متفاوت ایجاد کرده اند، حذف نمایند. در لینک سازی حتما باید مرتبط بودن (محتوایی) سایت های لینک دهنده به سایت تان را مورد بررسی قرار داده و از سایت های معتبر برای لینک سازی استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله “الگوریتم پنگوئن 2 و رهایی از آن” را در وبلاگ ویوپرس مطالعه کنید.

الگوریتم درجه بندی مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار آغاز در سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت. نام این الگوریتم به خاطر صفت “دقیق و سریع” مرغ مگس خوار گزینش گردید. تمرکز این الگوریتم بر کشف مکاتبه معنایی میان واژه ها و تشخیص کیفیت و دقت محتوای سایت ها است. این الگوریتم درجه سایت هایی را که فقط از کلمات کلیدی به تعداد فراوان استفاده کرده بودند و محتوای با کیفیتی نداشتند، به شدت تخفیف داد و سایت های با کیفیت تر را در صفحه نتایج گوگل جایگزین آن ها کرد.

الگوریتم درجه بندی مرغ مگس خوار به معنای کل اصطلاح جستجو توجه می کند و سعی می کند سایت هایی را که دقیق ترین شباهت را به اصطلاح جستجو دارند، در صدر نتایج جستجوی خود نمایش دهد. این الگوریتم باعث می شود نتایج جستجو فقط به یک کلمه کلیدی از اصطلاح جستجو شده حساس نباشد و نتایجی نمایش داده شود که نزدیک ترین مکاتبه معنایی را با اصطلاح جستجو شده دارد.

این الگوریتم درجه بندی تا حد زیادی آینده بهینه سازی موتور جستجو را تحت تاثیر قرار داد و آن را از تکنیک های متفاوت بهینه سازی موتور جستجو کلاه سفید و کلاه سیاه که بیشتر در گذشته رایج بود، به سمت بازاریابی محتوا و تولید محتوای با کیفیت سوق داد. گوگل در سال ۲۰۱۵ پا را فراتر گذاشته و با به کارگیری هوش مصنوعی، الگوریتم رنک برین که به گونه ای فرم پیشرفته تر الگوریتم مرغ مگس خوار است را معرفی کرد.

الگوریتم درجه بندی کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر آغاز در جولای سال ۲۰۱۴ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت. اسم این الگوریتم درجه بندی به خاطر تمرکز بر بهینه سازی موتور جستجو محلی یا لوکال گزینش گردید. این الگوریتم که فعلا در آغاز راه قرار دارد، متمرکز بر ارائه نتایج جستجوی با کیفیت و مرتبط با مکان جستجو کننده است. در این الگوریتم درجه بندی بهینه سازی موتور جستجو محلی یا لوکال اعتبار زیادی پیدا کرده است و برای مثال کسب و کارها می توانند با ثبت نام و آدرس شرکت خود در فهرست کسب و کارهای گوگل، شانس پیدا شدن شان را در نتایج گوگل رشد دهند. البته خدمات بهینه سازی موتور جستجو لوکال گوگل در حال حاضر به طور کامل برای ایران ارائه نمی شود. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله “الگوریتم کبوتر گوگل” را در وبلاگ ویوپرس مطالعه کنید.

در انتها الگوریتمی نیز در سال ۲۰۱۵ و در خصوص سازگاری سایت ها با صفحه نمایش تلفن همراه ها و تبلت ها منتشر شده و تاثیر بسیار مهمی در نتایج جستجوی فعلی و آینده گوگل خواهد گذاشت. برای آشنایی بیشتر با این الگوریتم مقاله “بهینه سازی سایت برای موبایل” را مطالعه کنید.

الگوریتم های اصلی گوگل که به آن ها اشاره شد، خود نیز به مرور زمان بروز رسانی شده و نسخه های جدیدی از آن ها توسط گوگل منتشر می شود. در صورت بروز رسانی این الگوریتم ها توسط گوگل، اخبار آن در وبلاگ ویوپرس منتشر می شود.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت