سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی؟

سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی؟

آیا بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال هنوز استفاده دارد؟

معمولا افرادی که اخیرا یادگیری بهینه سازی موتور جستجو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را شروع می کنند، با حجم زیادی از مقالات مرتبط با بازاریابی محتوایی رو به رو می شوند. نیز در این مقالات بیشتر بر تکنیک‌های بهینه سازی موتور جستجو درونی صفحات سایت که مرتبط با بازاریابی محتوایی هستند تاکید می شود. این افراد پس از ماه‌ها مطالعه تازه با مباحث تکنیکال و اصلی بهینه سازی موتور جستجو مواجه می شوند. آیا بهینه سازی موتور جستجو همان بازاریابی محتوایی است؟، بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال چقدر اعتبار دارد؟ و … سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

تغییرات سئو

سئو از ابتدای تولد موتورهای جستجو و درجه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو، بحثی تکنیکال بود و افرادی که سئوکار یا متخصص بهینه سازی موتور جستجو بودند اغلب علم برنامه نویسی داشتند. تا قبل از سال ۲۰۱۱ سئوکاران به اندازه‌ای از ترفندهای بهینه سازی موتور جستجو کلاه سیاه برای ارتقای درجه سایت‌های خود استفاده کردند، که شرکت گوگل (بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی) مجبور شد الگوریتم‌های درجه بندی خود را پیچیده تر و به روز کند. این اقدامات در راستای بهبود تجربه کاربری موتور جستجوی گوگل بود و شرکت گوگل با این کار قصد داشت درجه سایت‌هایی با محتوای سست و کپی شده را در صفحه نتایج جستجو تخفیف دهد.

بعد از معرفی الگوریتم پاندا گوگل در سال ۲۰۱۱ و معرفی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ ، انقلابی در موتور جستجو گوگل به وجود آمد و درجه سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. گوگل توسط این دو الگوریتم سایت‌های زیادی را مورد جریمه قرار داد و از صفحه نتایج خود حذف نمود. در واقع این دو الگوریتم درجه بندی گوگل باعث شدند بسیاری از تکنیک‌های رایج بهینه سازی موتور جستجو که غالبا کلاه سیاه بودند، منسوخ شود.

پس از این اتفاقات، بهینه سازی موتور جستجو بیشتر به سمت بازاریابی محتوایی و بازاریابی جاذبه ای (درونگرا) حرکت کرد. یعنی سایت‌ها برای بدست آوردن رتبه‌های خوب در نتایج جستجو می بایست محتوایی تولید می کردند که برای کاربران سودمند باشد. با این کار سایت‌ها به ازای کلمات کلیدی متعددی در نتایج جستجوی گوگل درجه می گرفتند و ترافیک ورودی خود را رشد می دادند.

سئوکار یا نویسنده محتوا؟

آپدیت الگوریتم‌های گوگل بعد از سال ۲۰۱۱ موجب شد بسیاری از بازاریابان وارد حوزه بهینه سازی موتور جستجو شوند و با تولید محتوایی تخصصی و جذاب درجه سایت‌ها را در گوگل ارتقا دهند. این بازاریابان چون نویسنده‌های بهتری بودند و با تکنیک‌های ژورنالیستی آشنایی داشتند به رقیبی برای سئوکاران قدیمی دگرگونی شدند. سئوکاران قدیمی که اکثرا برنامه نویس بودند و تعریفشان از سئو، بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال بود تا مدتی با این قضیه مشکل داشتند تا بالاخره به ارزش تولید محتوا پی بردند و استراتژی‌های بهینه سازی موتور جستجو خود را دگرگونی دادند.

چرا سایت من درجه خوبی در گوگل ندارد؟

این سوالی است که معمولا افرادی که به تولید محتوا در سایتشان پرداخته اند و از اصول تکنیکال بهینه سازی موتور جستجو غافل بوده اند، می پرسند. درست است که تولید و بهینه سازی موتور جستجو محتوا در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، ولی بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال سایت رفته رفته در حال آمدن به روی صحنه است. با آپدیت الگوریتم‌های درجه بندی گوگل، ارزش و اعتبار بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال بیش از پیش روشن شده و سایت‌هایی که استانداردهای موتورهای جستجو را رعایت نکنند درجه خوبی را در بلندمدت بدست نخواهند آورد.

سئو به طور ذاتی با علم برنامه نویسی مرتبط بوده و بدون آشنایی صحیح با زبان HTML و CSS و JavaScript و … نمی توان سایت‌ها را به طور اصولی بهینه سازی موتور جستجو نمود.

۵ نکته پر اعتبار در بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال

۱.آشنایی با اصول DOM

DOM که مخفف اصطلاح Document Object Model است يک رابط برنامه نويسی برای سندهای XML و HTML بوده که برنامه نويسان با استفاده از آن می توانند به ايجاد يک سند XML و يا HTML، حرکت در امتداد ساختار سند، افزودن، اصلاح و يا حذف المان های آن اقدام کنند. آشنایی با اصول فنی مرورگرهای اینترنتی و نحوه دریافت و نمایش اطلاعات سایت در آن ها بسیار ضروری و اساس ای است.

۲.آشنایی با اصول Critical Rendering Path

Critical Rendering Path به کلکسیون رویدادهایی می گویند که مرورگر اینترنتی برای نمایش ابتدایی صفحه وب بر روی صفحه نمایش طی می کند. آشنایی با اینکه چگونه یک مرورگر یک صفحه سایت را می سازد و چه کاری در نحوه ارائه صفحه می تواند سرعت بارگذاری آن را رشد دهد، بسیار حائز اعتبار است.

۳.آشنایی با داده های ساختار یافته و مارک آپ

آشنایی با متاتگ‌ها برای درک اینکه گوگل چگونه اطلاعات موجود در صفحه سایت را می خواند، بسیار ضروری است.

۴.فاکتورهای پر اعتبار در سرعت بارگذاری صفحات سایت

به غیر از سه موردی که در بالا به آن اشاره شد، آشنایی با سایر مباحث تکنیکال موثر بر سرعت بارگذاری صفحات سایت بسیار پر اعتبار است. البته بحث فراتر از سرعت بارگذاری بوده و به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت نیز مربوط می شود. گوگل در جدیدترین الگوریتم های درجه بندی خود به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت ها که سرعت بارگذاری یکی از آن است، اعتبار استثنایی داده است.

۵.آشنایی با زبان جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت استفاده گسترده ای در سایت‌ها و صفحات اینترنتی دارد و به کمک این زبان می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دست یابی پیدا کرد و آن‌ها را دگرگونی داد. داشتن درک صحیحی از این زبان و ارتباطش با زبان HTML بسیار پر اعتبار است.

نظر شما در مورد اعتبار بهینه سازی موتور جستجو تکنیکال در مقابل بهینه سازی موتور جستجو محتوا چیست؟ در بخش نظرات از تجربیات خود برای ما بگویید.

راهنمای لغات

Document: فایلی که توسط یک برنامه ایجاد می شود.

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت