شاخصهای پایش عملکرد برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شاخصهای پایش عملکرد برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شاخص های پایش عملکرد (KPI) در بازاریابی در شبکه های اجتماعی

برای ارزیابی موفقیت یک کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی می بایست پیش از اجرا و در مرحله ی طراحی کمپین، چندین شاخص کلیدی عملکرد (KPI) سازگار تعیین کرد. این شاخص های کلیدی عملکرد متناسب با اهداف استراتژیک شرکت و نیز اهداف شخصی آن کمپین مشخص می شوند.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای یک کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی، به معنای ارزش های قابل سایز گیری است که نشان می دهد یک شرکت در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده چقدر موثر اقدام کرده است. شرکت ها از این معیارها برای ارزیابی میزان موفقیت‌ در رسیدن به اهداف‌شان استفاده می نمایند.

KPI سازگار کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی دیدگاه های مختلفی جهت تعیین KPI سازگار برای کمپین های سوشیال مدیا مارکتینگ وجود دارد. مدیران بازاریابی، فروش، برندینگ و … هر کدام از دیدگاه خود به قضیه نگاه می کنند و معیارهایی را پر اعتبار در نظر می گیرند. به طور همگانی تعریف شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای این کمپین ها باید دربرگیرنده ۴ سوال زیر باشد:

آیا به مخاطبان منظور خود دست پیدا می کنید؟
آیا با مخاطبان منظور خود تعامل ایجاد می کنید؟
چه تعداد از فالوورهای شبکه های اجتماعی شما در خصوص محصولات یا خدمات‌تان پرس و جو می کنند؟
چه تعدادی از آن ها واقعا به مشتری دگرگونی می شوند؟
پاسخگویی صحیح به هر کدام از این سوالات باعث تعیین چندین شاخص کلیدی عملکرد (KPI) سازگار می شود. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که نمی توان برای همه ی شبکه های اجتماعی KPI های یکسانی را تعیین کرد و حتما باید به ویژگی های خاص هر شبکه ای توجه نمود.

میزان دست یابی به مخاطبان منظور در شبکه های اجتماعی

به طور کلی به تعداد افرادی که صفحه شما را فالوو کرده اند بدون در نظر گرفتن تعداد لایک یا کامنت آن‌ها، میزان دست یابی به مخاطبان گفته می شود. حال فالوورهای پویا صفحه به افرادی گفته می شوند که علاوه بر دنبال کردن صفحه شما، از روش لایک، کامنت و اشتراک گذاری محتوا با برندتان به تعامل می پردازند.

میزان تعامل کاربران شبکه های اجتماعی

یکی از اساس ای ترین معیارهای سنجش موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، سایز گیری میزان تعامل کاربران صفحات شبکه های اجتماعی است. اینکه تعداد لایک، کامنت و به اشتراک گذاری محتوای صفحه توسط کاربران چقدر بوده است. اگر تعداد فالوورهای شبکه های اجتماعی شما فراوان باشد و میزان تعامل آن ها کم، به معنی این است که مخاطبان منظور را به درستی گزینش نکرده اید و یا پیام بازاریابی و محتوای تولیدی شما به صورتی نیست که سطح تعامل فالوورها را تقویت کند. به طور کلی می توان میزان تعامل کاربران با برند را از روش ۶ معیار زیر سایز گیری کرد:

۱. تعداد لایک پست ها

در اکثر شبکه های اجتماعی با رشد تعداد لایک پست ها، امکان بیشتر دیده شدن‌ آن ها هم رشد می یابد. برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام با رشد تعداد لایک پست به ازای یک هشتگ خاص، این پست به ۹ پست برتر آن هشتگ رسیده و امکان دیده شدنش به میزان زیادی رشد پیدا می کند.

۲. تعداد اشتراک گذاری پست ها

تعداد شییر یا اشتراک گذاری پست ها در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه موجب رشد بازدید محتوا توسط کاربران می شود، اعتبار دیگری نیز دارد. اشتراک گذاری پست ها نسبت به لایک ارزش بیشتری دارد، زیرا امروزه لایک کردن به امری ناخودآگاه دگرگونی شده است ولی شییر کردن نشان دهنده توجه فرد به محتوا شما و توصیه آن به دوستش است.

۳. تعداد کامنت پست ها

تعداد کامنت یا نظر فالوورها زیر یک پست نشان دهنده جذابیت محتوا برای مخاطبان و نیز کیفیت جملات تشویقی شما در کپشن پست، جهت تعامل بیشتر با برند است.

۴. تعداد نمایش پست ها

تعداد نمایش پست (impression) نشان دهنده آن است که چه تعداد کاربر دیگری به واسطه لایک و کامنت فالوورهای شما محتوا‌ی‌تان را دیده اند. اگر چه این به معنای دیده شدن واقعی نیست، اما نشان دهنده شانس بیشتر محتوای شما برای دیده شدن است.

۵. تعداد بازدید از پروفایل

برخی از شبکه های اجتماعی (مانند لینکدین) امکان مشاهده آمار بازدید از پروفایل شرکت را می دهند. تعداد بازدید از پروفایل شرکت شاید نسبت به بقیه شاخص ها پر اعتبار نباشد اما نشان دهنده میزان علاقه افراد به بازدید از صفحه شما بعد از مشاهده آخرین پست شما است.

۶. یادآوری برند

در این بخش شاید سایز گیری نوع یادآوری برند (Brand Mention) در شبکه های اجتماعی سخت ترین کار باشد. چون انجام آن نیازمند استفاده از ابزارهای تحلیلی شبکه های اجتماعی است که اکثر آن ها پولی هستند و شاید سازگار زبان فارسی نباشند. با استفاده از این ابزارها می توان اطلاعات خوبی درباره ی اینکه مردم در شبکه های اجتماعی از برند شما چه می گویند و به آن چه حسی دارند، بدست آورد.

میزان رشد مشتری و حراج از روش شبکه های اجتماعی

اندازه گیری آمار رشد حراج شرکت از روش بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاری دشوار است. نکته پر اعتبار این است که کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به گونه ای طراحی شود که کاربران به لندینگ شخصی سایت شرکت فرستاده شوند. این‌گونه به راحتی می توان از روش ابزارهای آمارگیر وب مانند گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمستر، تعداد مشتریان بالقوه و یا خریداران نهایی را مشخص کرد. این کار به شما کمک می کند تا بهترین شبکه اجتماعی را از نظر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شناسایی کنید و با تمرکز بازاریابی در آن میزان حراج شرکت خود را رشد دهید.

اگرچه پر اعتبار ترین منظور بازاریابی رشد حراج است، اما متخصصین بازاریابی اینترنتی معتقدند که منظور اصلی از بازاریابی در شبکه های اجتماعی لزوما رشد حراج نیست، و رسیدن به سطح بالاتری از تعامل با مخاطبان منظور و بهبود برندینگ آنلاین شرکت در الویت قرار دارد.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت