تاثیر کیفیت تجربه کاربری سایت بر درجه گوگل و لزوم استفاده از اصطکاک

تاثیر کیفیت تجربه کاربری سایت بر درجه گوگل و لزوم استفاده از اصطکاک

امروزه برای طراحی سایت حرفه ای و کاربرپسند، توجه به بهبود کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) اعتبار زیادی پیدا کرده است. حتی طراحان سایتی که تا چند سال پیش اهمیتی به کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) نمی دانند، به علت بروزرسانی الگوریتم های درجه بندی گوگل مجبور شدند تا در قصد خود بازنگری کنند. زیرا گوگل به سایت هایی که تجربه کاربری با کیفیتی به کاربران ارائه دهند، درجه بهتری در موتور جستجوی خود می دهد. گوگل کیفیت تجربه کاربری سایت ها را با فاکتورهایی مانند:

نرخ بازگشت (بانس ریت) صفحات سایت
میانگین زمان مدت حضور کاربران در سایت
تعداد صفحات بازدید شده از سایت توسط کاربران
نرخ کلیک صفحات سایت (CTR) در نتایج گوگل و …
اندازه گیری کرده و برای درجه دهی به سایت ها در صفحه نتایج جستجو مورد استفاده قرار می دهد.

اصطکاک در طراحی تجربه کاربری سایت چیست؟

ما در عصری زندگی می کنیم که انسان ها تمایل دارند کارها را به آسانی و بدون دردسر انجام دهند. به همین علت ایده سادگی در طراحی سایت و طراحی تجربه کاربری سایت، چندین سال است که به نگرش رایجی در میان طراحان سایت دگرگونی شده است. به صورتی که در نظر اکثر آن ها طراحی وب گاه دلخواه به معنای طراحی سایت بدون اصطکاک (Friction) است.

اصطکاک (Friction) در طراحی تجربه کاربری سایت به معنای:

کنش و برهم کنش هایی است که مانع از رسیدن مستقیم و بدون مشکل کاربران به اهداف‌شان در سایت می شود.

یعنی طراح سایت عمدا فرآیندها و رابط کاربری (UI) سایت را طوری طراحی کند که کاربر نتواند به راحتی فعالیت های مورد نیازش را در سایت، مانند: ثبت نام، مخابره فایل، درج نظرات و … انجام دهد. بسیاری از مردم هم فکر می کنند که به کار بردن اصطکاک در طراحی سایت باعث صدمه به کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) شده و نرخ دگرگونی و میزان حراج سایت را تخفیف می دهد. این ایده ها شاید در وهله اول درست به نظر برسند، اما در این مقاله توضیح می دهیم که چطور اصطکاک می تواند در طراحی تجربه کاربری سایت سودمند باشد.

۱. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تواند حس خوبی به کاربران دهد

برای درک این ایده بهتر است مثالی از دنیای واقعی بزنیم. شرکت بین المللی IKEA که در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی با قابلیت مونتاژ تند فعالیت می کند، شیوه جالبی برای حراج محصولاتش در فروشگاه های خود دارد. مشتریان پس از ورود به فروشگاه با کمک یک متخصص حراج ابتدا قطعات محصول خود را گزینش کرده، سپس به انبار می روند تا آن را تحویل بگیرند و در نهایت با مشارکت در ساختش محصول نهایی را تحویل می گیرند!

شاید در نگاه اول شیوه شرکت IKEA کاملا مخالف اصول تجربه کاربری به نظر برسد، اما آن ها در واقع یک اصل اساس ای روانشناسی را به کار گرفته اند:

مردم به چیزهایی که خودشان می سازند حس خوبی دارند، طوری که انگار دستاورد مهمی را بدست آورده اند.

روش شرکت IKEA برای حراج محصولاتش به قدری سودمند و جالب بود که به اثر IKEA لقب گرفت. محققان معتقدند که چون مردم با شیوه شرکت IKEA احساس شایستگی بیشتری نسبت به سایر افراد بذست می آورند، از آن لذت می برند. چون به طور همگانی کوشش بیشتر برای رسیدن به اهداف، باعث ایجاد حس غرور و شایستگی در افراد می شود.

همین اصل در طراحی سایت هم وجود دارد و سایت پینترست که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک گذاری تصویر و ویدیو می باشد، الگو ی بارزی از آن است. کاربران در سایت پینترست با ایجاد بوردهای شخصی و درج تصویر هایی که خود با جستجو و کوشش پیدا کرده اند، از اینکه این تصویر ها را با دیگران به اشتراک می گذارند احساس غرور می کنند.

۲. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تواند کیفیت را ارتقا دهد

وقتی شما به جذب کاربران بیشتر برای سایت خود فکر می کنید شاید در وهله اول وجود اصطکاک در طراحی سایت عامل منفی به نظر برسد. مثال بارز این ایده در طراحی سایت فروشگاهی اجرا می شود، وقتی فرم ثبت نام و فرآیندهای خرید به فرم ساده ای طراحی می شوند تا کاربران بیشتری به مشتری نهایی دگرگونی شوند.

اما این ایده فقط وقتی درست است که رضایت کاربران سایت شما به سایر کاربران ارتباطی نداشته باشد. در زمینه طراحی یک پلتفرم مانند: شبکه اجتماعی، انجمن تخصصی آنلاین و … کیفیت کاربران سایت و نحوه تعامل آن ها با سایر کاربران، تعیین کننده ی یک محصول و تجربه خوب است.

در واقع در این سایت ها برای اینکه شما کیفیت تجربه کاربری را بالاتر ببرید، نیازمند استفاده از اصطکاک در طراحی هستید تا کاربران خوب را از بد جدا کنید و نگذارید هرکسی به راحتی عضو سایت شود.

۳. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تواند مهارت کاربران را رشد دهد

به طور کلی استفاده از اصطکاک در طراحی موجب رشد بار فکری کاربران می شود و مقدور است آن ها را خسته و کلافه کند. در مقابل، استفاده از اصطکاک در محصولات آموزشی می تواند باعث بهبود نتیجه خروجی شود.

این اصل در طراحی وب گاه هم وجود دارد، شما نه می بایست همه چیز را به طور روشن در اختیار کاربران قرار دهید و نه همه چیز را سخت و نامفهوم طراحی کنید. بلکه باید در هنگام طراحی سایت کمی اصطکاک به کار ببرید تا حس کنجکاوی کاربران تحریک شود. با این کار شما به آن ها شانس می دهید که کوشش کنند و خودشان مسئله را حل کنند.

اصطکاک در طراحی سایت خوب است به شرطی که تعامل کاربران با سایت را بهبود دهد نه اینکه مانع آن شود.

اصطکاک در طراحی سایت از جمله مفاهیمی است که دید همگانی منفی به آن وجود دارد، ولی در واقعیت بد نیست و مانند سایر المان های طراحی بستگی به این دارد که ما کجا و چگونه از آن استفاده کنیم.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت