ترفندهای بازاریابی و رشد حراج برای استارتاپ ها

ترفندهای بازاریابی و رشد حراج برای استارتاپ ها

بازاریابی به شیوه درست منفعت مساعد و خالص را برای کسب وکار شما به ارمغان می آورد. اگر می خواهید از هدر رفتن پول و از دست دادن فرصت های حراج جلوگیری کنید باید پلن قدیمی بازاریابی خود را به روز رسانی کنید. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره شده است می تواند برای هر نوع کسب و کار بزرگ و کوچک سودمند باشد و به رشد نتایج حراج کمک کند. بنابراین وقت گذاشتن برای مطالعه و پیاده سازی هر کدام کاملا ارزشمند خواهد بود.

آنالیز و تست کمپین های تبلیغاتی

کمپین بازاریابی که غیرقابل ردیابی و اندازگیری باشد یک کمپین عدم موفقیت خورده است! وقتی شما برای تبلیغات هزینه می کنید شاهد بازخورد و رشد حراج در همان بازه زمانی تبلیغات خواهید بود. اما چطور می توانیم اطمینان حاصل کنیم که چه چیزی در کمپین های تبلیغاتی منجر به این رشد حراج شده است؟

بنابراین اگر قصد صرف هزینه و زمان برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی و تبلیغاتی را دارید ابتدا اطمینان داشته باشید که این کمپین قابل ردیابی و اندازه گیری است و مواردی که پیگیری میزان حراج یا رسیدن به منظور (Goal) را میسر می سازد، تنظیم و درنظر گرفته اید.در این زمینه می توانید مقاله چگونه کمپین تبلیغات اینترنتی خود را ردگیری کنید را مشاهده کنید.

همچنین باید انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی را اجرا کنید تا امکان مقایسه فراهم و بهترین کانال از نظر عملکرد مشخص شود. در مرحله بعد منطقی است که به کانال های با پتانسیل بالا توجه بیشتری داشته باشید.

مقاله مرتبط:

آنالیز عملکرد (KPI) در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین تبلیغاتی آنلاین

همینطور که گفتیم باید انواع کانال های بازاریابی و ایده های متفاوت را آزمایش کنید تا بهترین و موثرترین راه حل های حراج را پیدا کنید، که البته این می تواند ترکیبی از چند کانال بازاریابی نیز باشد.

برای مثال هنگامی که مشتری نام شما را از یک پادکست می شنود، شما را در موتورهای جستجو می بیند و در یک مقاله (بازاریابی محتوا) در مورد خدمات و سرويس های شما می خواند، آنها کم کم نام شما را به نام یک برند معتبر و قابل اعتماد می شناسند و در هنگام نیاز به خدمات، برند شما به جای رقیب در ذهن آنها خواهد بود.

بازاریابی محصول خود را پیش از آماده سازی شروع کنید

برخی شرکت ها پیش از هرگونه تبلیغات و بازاریابی صبر می کنند تا محصولشان کامل شود یا فقط به محض آماده شدن محصول، حراج را شروع می کنند. این می تواند یک اشتباه گران قیمت باشد.

درواقع اگر هیچ کس در مورد محصول شما اطلاعاتی نداشته باشد تقاضا کم یا از صفر شروع می شود تا زمانی که کمپین بازاریابی و تبلیغات محصول انجام و تقاضا فرم بگیرد. بهتر است که کمپین معرفی محصول جدید را حتی اگر حداقل باشد برای مشتریان بالقوه و هدفمند در نظر بگیرید و به آنها آگاهی دهید که محصول شما در حال آمدن است.

بنابراین پیش از اینکه محصول ارایه شود، می توانید مزایا را به حراج برسانید و بعد از آن هنگامی که محصول آماده است، مشتری نیز هست. برای الگو نگاهی به ویدیوی زیر داشته باشید.

یاد بگیرید چگونه از محتوا برای کسب وکارتان استفاده کنید

بازاریابی محتوا (Content Marketing) بخش بزرگی از تعامل کسب وکار با مشتریان را تشکیل می دهد. امروزه شرکت های زیادی متوجه اعتبار آن هستند و از انواع پوسته محتوا به فرم متن، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و … استفاده می کنند.

بازاریابی محتوا از تولید محتوای با کیفیت فرم می گیرد و می تواند در برنامه بازاریابی نقش اساسی داشته باشد، تا حدی که تعدادی از کسب وکارها مانند سایت ها یا وبلاگ های آموزشی صرفا با تکیه بر بازاریابی محتوا کسب درآمد می کنند.

بازاریابی محتوا از لحظه ی که به اینترنت دست یابی دارید شروع می شود. سایت های خبری، بلاگ ها و سایت های آموزشی مانند آکادمی ویوپرس با آن سروکار دارند و سعی در ارایه اطلاعات مفیدی از سرویس ها و خدمات خود دارند. البته این فقط مربوط به دنیای آنلاین نیست و مجله ها، روزنامه ها، بروشورهای تبلیغاتی همگی از بازاریابی محتوا بهره می برند.

بنابراین محتوای خوب منجر به جذب مشتری و پاسخ سوالات آنها و در نهایت حراج و کسب درآمد را برای شما به ارمغان می آورد. برای درک کامل موضوع اظهار می کنم مقاله بازاریابی محتوا چیست را مطالعه کنید و نیز کتاب بازاریابی محتوا و اعتبار آن برای وبلاگ نویسان را نیز به مجانی دریافت کنید.

بازاریابی ایمیلی را جدی بگیرید

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) امروزه به یکی از تاکتیک های کلیدی در زمینه بازاریابی اینترنتی دگرگونی شده است و بسیاری از کسب و کارها برای موفقیت و گسترش سهم خود در بازار از این شیوه استفاده می کنند. شرکت ها از بازاریابی ایمیلی جهت نفوذ در قصد گیری مخاطبین و ترغیب به خرید استفاده می کند. نتایج یک تست نشان داد که این شیوه در رفتار مصرف کننده تاثیر گذار است و حتی آنها را متقاعد می کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید به سایت مراجعه کنند.

ایمیل مارکتینگ به نام یکی از قدرتمندترین ابزار های بازاریابی، انبوه مقرون به صرفه و قابل دسترس برای کسب وکارهای نوپا است.

از مهم ترین نکات بازاریابی ایمیلی این است که شما لیست پست الکترونیک خود را بسازید نه صرفا یک بانک پست الکترونیک را خریداری کنید! سعی کنید هرگز یک پست الکترونیک را بدون اجازه به لیست اضافه نکنید چون این کار چیزی جز اسپم شدن ایمیل های ارسالی در پی نخواهد داشت.

برای ساخت لیست پست الکترونیک کافی است یک فیلد دریافت پست الکترونیک را در سایت در نظر بگیرید و سپس با استفاده از قدرت بازاریابی محتوا، کاربران را تشویق به عضویت در خبرنامه کنید. نیز می توانید به صورت مستقیم از کاربران بخواهید در ازای دریافت مقاله یا کتاب رایگان، کوپن تخفیف و … در لیست پست الکترونیک عضو شوند.

مراحل عضویت و دریافت پست الکترونیک باید مختصر باشد، می توانید اینطور احتمال کنید که هر قدم اضافی منجر از دست دادن تعدادی کاربر می شود. نیز اگر قرار است کاربران یک فرم را برای عضویت تکمیل کنند، توجه داشته باشد که فقط اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید، نه همه ی جزئیات زندگی آنها را !
من دیگر ترفند های پر اعتبار و تاثیر گذار را در مقاله ۳۰ نکته طلایی در پست الکترونیک مارکتینگ با شما به اشتراک گذاشته ام. اما اظهار می کنم ابتدا مقاله پست الکترونیک مارکتینگ چیست را ببینید.

نگاه ویژه به بازاریابی موبایلی

همزمان با پیشرفت تکنولوژی شاهد تاثیر تلفن همراه در نقشه بازاریابی کسب وکارها هستیم. در اوایل سال ۲۰۱۴ ترافیک وب در تلفن همراه از رایانه ها پیشی گرفت و این روند رو به رشد نشان می دهد اعتبار دادن به بازاریابی موبایلی چقدر می تواند پر اعتبار باشد.
امروزه بخشی از مشتریان شما در دنیای آنلاین و اپلیکیشن های سرگرمی و شبکه های اجتماعی مخصوص تلفن همراه وقت خود را می گذرانند، بنابراین استفاده از بازاریابی موبایلی می تواند یک تکنینک کلیدی برای رشد کسب وکار شما بشمار برود.

مهم است که بدانید:

۸۰ درصد از کاربران اینترنت دارای گوشی هوشمند هستند.
۴۸ درصد از مصرف کنندگان وسیله یا خدمات، تحقیق از روش تلفن همراه را با یک موتور جستجو ابتدا می کنند.
۶۸ درصد از شرکت ها نقشه بازاریابی تلفن همراه خود را با برنامه اصلی بازاریابی یکپارچه سازی کرده اند.
۸۳ درصد از بازاریابان B2B می گویند که استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه برای بازاریابی محتوا پر اعتبار و تاثیر گذار هستند.
در ادامه نکات پر اعتبار و تاثیرگذار در برنامه بازاریابی موبایلی را با هم مرور می کنیم:

ایجاد نرم افزار تلفن همراه شخصی تلفن همراه: اغلب برنامه های موبایلی در ایران از گوگل پلی و کافه بازار قابل دریافت هستند و طیف وسیعی از کاربران با آنها آشنا هستند. داشتن یک نرم افزار تلفن همراه شخصی برای کسب وکار می تواند تعامل و هدایت کاربران را برای شما ساده تر کند. اگر استانداردهای هر کدام از فروشگاه های نامبرده را رعایت کنید به سادگی قادر خواهید بود برنامه خود را در دسترس مشریان قرار دهید. البته باید توجه داشته باشید داشتن یک نرم افزار تلفن همراه شخصی هزینه بردار است والبته میزان هزینه با توجه به نوع برنامه موردنظر متفاوت است.

کوپن های طلایی تخفیف: مشتریان اغلب تمایل دارند با استفاده از کوپن و تخفیف، وسیله و خدمات جدید را تست کنند. در یک نظرسنجی ۹۶ درصد از مصرف کنندگان حاضر، تمایل به استفاده از کوپن تخفیف خود داشتند. بنابراین می توانید حدس بزنید که تخفیف های موبایلی چقدر بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

از روش ارایه کوپن های تخفیف مخاطبان هدفمند خود را جذب و حراج بیشتری را تجربه کنید. تبلیغات مربوط به تخفیف ها را زمانی که مشتری در نزدیکی فروشگاه باشد یا در سایت آنلاین شما حضور داشته باشد مخابره کنید تا شانس تعامل بیشتری داشته باشید. کوپن ها می توانند از روش پیامک،ایمیل،نوتیفیکیشن مخابره شده یا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه اشتراک گذاری شود. نیز می توانید استفاده از آن را زمانبندی یا فقط قابل اجرا در نرم افزار تلفن همراه شخصی تعریف کنید.

نمایش کامل سایت در تلفن همراه: قابلیت نمایش صحیح عناصر و محتوا و نیز نحوه چیدمان آنها در کنار قابل کلیک بودن (clickable) از مهمترین مواردی است که باید در این زمینه رعایت شود. طراحی واکنشگرا (Responsive) که به معنای نمایش صحیح سایت در دستگاه های متفاوت با سایز صفحه نمایش متفاوت است نیز باید در نظر گرفته شود.
جهت بررسی واکنشگرا سایت می توانید از ابزار Google Mobile-Friendly استفاده کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد می توانید گزارشی در مورد خطاها مشاهده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن های موبایلی: در این شیوه تبلیغات در اپلیکیشن های تلفن همراه و تبلت نمایش داده می شود. حدود ۸۰ درصد از زمان کار با موبایل در برنامه ها صرف می شود، ولی لازم نیست به دنبال ایجاد گروهی از اپلیکیشن ها باشید. سرویس های تبلیغات موبایلی مانند ای نتورک، امکان تبلیغات درون اپلیکیشنی و یا تبلیغات روی صفحات وب در تلفن همراه را برای مشتریان خود فراهم ساخته اند. در ادامه انواع تبلیغاتی که درحال حاضر می توان بر روی اپلیکیشن های تلفن همراه اجرا کرد را معرفی می کنیم.

تبلیغات بنری در اپلیکیشن های موبایل: تبلیغات بنری یکی از راه های سازگار برای معرفی محصول و خدمات است. این نوع تبلیغ را می توانید در همه صفحات نرم افزار تلفن همراه قرار دهید.
تبلیغات تمام صفحه در اپلیکیشن های موبایل: این نوع تبلیغات همانند تبلیغات بنری هستند با این فرق که در کل صفحه تلفن همراه نمایش داده می شود.
تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن های موبایل: در این نوع تبلیغ یک ویدیو به صورت تمام صفحه به کاربران نمایش داده می شود که کاربر با مشاهده کامل ویدیو می تواند پاداش دریافت کند. این شیوه بیشتر در بازی های تلفن همراه استفاده می شود. نیز در انتهای ویدیو یک بنر تمام صفحه نیز نشان داده می شود که با کلیک روی آن، کاربران به صفحه فرود مورد نظر هدایت خواهند شد.
برای مشاهده سایر ویژگی ها تبلیغات در موبایل، صفحه ی تبلیغات موبایلی ویوپرس را ببینید.

امکان پرداخت هزینه از روش موبایل: امروز هر کسب وکاری که از دنیای کسب و کار الکترونیک فاصله داشته باشد مقدور است در خطر نابودی قرار بگیرد. مردم دست یابی تند و پرداخت آسان را ترجیح می دهند و برند های بزرگ و کوچک در حال دگرگونی سیستم های درخواست و ایجاد روش های برای تجربه خرید آسان هستند، روش های مانند پرداخت از روش موبایل.

بنابراین کاملا روشن است باید به این موضوع اعتبار بدهید و اگر می خواهید همچنان در بازار سهمی داشته باشید، امکان خرید از روش سایت (نسخه موبایل) و نرم افزار تلفن همراه را در نظر بگیرید. خوشبختانه اغلب درگاه های پرداخت در حال حاضر مشکلی با این موضوع ندارند و از روش مرورگر تلفن همراه یا حتی لینک مستقیم از اپلیکیشن ها امکان پرداخت و خرید وجود دارد. نیز سرویس هایی برای ساده تر کردن مراحل پرداخت موبایلی وجود دارد که می توانید در برنامه ها استفاده کنید یا حتی به شما یک کد مخصوص USSD ارایه می دهند.

بازاریابی با شبکه های اجتماعی

بازاریابی از روش شبکه های اجتماعی (Social media marketing) در چندسال اخیر یک جنبه اساسی در اثر بخشی برنامه بازاریابی بوده است. اکنون کسب وکارهای کوچک می توانند با استفاده از شبکه های اجتماعی شانس حراج در حد رقبای قدرتمند خود را تجربه کنند.توجه به پرسونای مخاطب و بررسی رفتار و علایق آنها و هدفگیری مشتریان بالقوه از تکنیک های بازاریابی در شبکه های اجتماعی است که باید به آن توجه شود.

سوشال مدیا مارکتینگ (SMM) مقدور است به سادگی از نام بردن اسم کوچک مشتری شروع شود تا استراتژی های پیچیده ی به نام منظور گیری افرادی که در یک تشکیلات و حیطه کاری مشغول هستند. شبکه های اجتماعی مانند LinkedIn، توییتر،اینستاگرام همواره درحال به روزرسانی پلتفرم های خود هستند تا محیط مناسب تری برای کسب وکارها فراهم شود و بازاریابی و دست یابی به مخاطب منظور راحت تر صورت بگیرد.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت