سه ترند برتر تکنولوژی در سال ۲۰۱۷

سه ترند برتر تکنولوژی در سال ۲۰۱۷

با وجود این که در اواسط ۲۰۱۷ هستیم، ولی سال جاری تا همین حالا سال بزرگی درزمینه ی تکنولوژی های نوظهور بوده است. هرچند اتفاقات جذابی در صنایع تکنولوژی در حال وقوع است، اما در این میان ۳ ترند خاص کامیاب شده اند که از دیگر موارد جلو بزنند: واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، خودرو خودران و هوش مصنوعی. تعدادی از این ترندها بر سرویس ها و نرم افزارهای دیجیتالی (به جای گجت ها) تمرکز کردند، و بعضی هم به همین زودی در حال دگرگونی نحوه ی استفاده ی مردم از تکنولوژی و شیوه ی حراج محصولات هستند؛ اما احتمالا همه ی آن ها موجب رشد ارزش بازار مربوط به خودشان می شوند. در جدول زیر تعدادی از مهره های پر اعتبار بازار در این زمینه به همراه ارزش کلی سهام آن ها ذکر شده است.

مسلما امسال تعدادی از این کمپانی ها، در چندین ترند متفاوت تاثیرات عظیمی خواهند داشت، ولی ما در هر زمینه به یک یا دو مهره ی کلیدی می پردازیم. علاوه بر این، در تمام این ترندها می توانید کمپانی های برجسته ی زیادی پیدا کنید. اما کمپانی هایی که در اینجا آورده می شوند، کمپانی هایی هستند که کوشش می کنند با ایجاد «مزیت رقابتی» (competitive advantages) بر حوزه ی مشخصی مسلط شوند.

اتومبیل های خودران

باوجود این که اتومبیل های خودران هنوز در مقیاس فراوان وارد جاده ها نشده اند، اما شاهد حرکات بزرگ زیادی در این زمینه بوده ایم. یکی از بزرگ ترین اقدامات در این زمینه از جانب گوگل صورت گرفت. گوگل بخش خودرو خودرانش را به شرکت مجزایی به نام «وِیمو» (Waymo) دگرگونی کرد. ویمو اعلام کرده قرار است با همکاری «فیات کرایسلر» (Fiat Chryslet) تکنولوژی خودرانش را روی ۶۰۰ ون این شرکت آزمایش کند. ویمو همچنین، برنامه ای مجانی در آریزونا راه انداخته که طی آن داوطلبان می توانند از این ون ها برای رفت وآمد روزمره استفاده کنند. منظور نهایی ویمو کسب درآمد از روش استفاده از این تکنولوژی در سرویس های کرایه ی خودرو خودران و حراج حق امتیاز آن به سازندگان چنین اتومبیل هایی است.

شاید بیش ترین توجهات معطوف به ویمو باشد ولی این شرکت قدیمی «فورد» (Ford) است که در انقلاب خودروهای بدون راننده پیشتاز محسوب می شود. این شرکت در حال حاضر در کوشش است که تعداد ناوگان اتومبیل های خودرانش را تا انتهای سال جاری از ۳۰ به ۹۰ دستگاه برساند و حتی برای تولید انبوه اتومبیل های خودران، در حال بهسازی یکی از کارخانه هایش است. رویکرد جدید فورد با سرمایه گذاری ۵ ساله به ارزش ۱ میلیارد دلار در یک شرکت پویا در زمینه ی هوش مصنوعی به نام «آرگو» (Argo AI) ابتدا شد. شرکت آرگو سیستم خودران فورد را می سازد تا این شرکت بتواند تا سال ۲۰۲۱ اتومبیل های تماما خودکار را روانه ی بازار کند. گزینش «جیم هکت» (Jim Hackett) به نام مدیرعامل جدید فورد، فعالیت این شرکت در زمینه ی تکنولوژی خودرو خودران را تقویت کرد. هکت پیش از این مدیر بخش «تحرک هوشمند» (Smart Mobility) فورد بود.

شرکت های فورد و «آلفابت» (Alphabet) (شرکت مادر گوگل) هر دو امیدوارند که بازار رو به رشد اتومبیل های خودران در سال ۲۰۳۵ به ارزش ۷۷ میلیارد دلار برسد. نیز این دو شرکت به بازاری اشتراکی برای اتومبیل های خودران امید دارند؛ جایی که مردم بتوانند چنین خودروهایی را کرایه کنند. شرکت سرمایه گذاری Morgan Stanley تخمین می زند ارزش چنین بازاری تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۶ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

هوش مصنوعی

یادگیری ماشینی خیلی تند به کلمه ی کلیدی امسال دگرگونی شد. یادگیری ماشینی به عنوان بخشی از بازار گسترده تر هوش مصنوعی، به همین زودی در حال دگرگونی نحوه ی پردازش اطلاعات شرکت ها است. به عنوان مثال، کافی است به یادداشت مدیرعامل آمازون، «جف بزوس» (Jeff Bezos)، خطاب به سرمایه گذاران توجه کنیم: «ولی بیشتر کارهایی که ما با یادگیری ماشینی انجام می دهیم به شکلی نامحسوس اتفاق می افتد. یادگیری ماشینی الگوریتم های ما برای پیش بینی تقاضا، اظهار محصول و معاملات، جایگذاری کالا، تشخیص کلاه برداری، ترجمه و خیلی موارد دیگر را هدایت می کند. گرچه چندان ملموس نیست، اما عمده ی تأثیرات یادگیری ماشینی از همین دست خواهد بود. هوش مصنوعی به شکلی ساکت ولی هدفمند هسته ی عملیات را بهبود می بخشد.»

بر اساس گفته های بزوس، یادگیری ماشینی تقریبا تمام فعالیت های این شرکت از جمله «سرویس های وب آمازون» (AWS) را تحت تأثیر قرار می دهد. AWS در حال حاضر سرویس های مبتنی بر یادگیری ماشینی همچون آنالیز تصویر، پردازش طبیعی زبان و تولید گفتار را برای اپ ها و سرویس های محتاج به فضای ابری آمازون ارایه می دهد. بازار گسترده تر هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است. شرکت «ترکتیکا» (Tractica) تخمین می زند درآمدهای مربوط به هوش مصنوعی از ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۹.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

واقعیت مجازی و افزوده

آن قدر در سال ۲۰۱۷ فعالیت ها درزمینه ی واقعیت مجازی و افزوده فراوان شده است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. یکی از اولین رخدادهای پر اعتبار در این زمینه، در ماه فروردین و در کنفرانس F8 فیسبوک به وقوع پیوست. در این کنفرانس تعدادی از ویژگی های جدید واقعیت افزوده برای اپ های این شرکت معرفی شد.

مدیرعامل فیس بوک، «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg)، مدتی است که واقعیت مجازی را پلتفرم بالقوه ی بعدی برای اجرای اپلیکیشن ها می داند. فیسبوک با معرفی نرم افزار تلفن همراه Spaces در کنفرانس F8، گام دیگری را در این جهت برداشت. با این نرم افزار تلفن همراه کاربران فیسبوک می توانند در یک محیط واقعیت مجازی با دوستانشان معاشرت داشته باشند. البته اپلیکشن Spaces هنوز در مرحله ی آزمایشی (بتا) قرار دارد. نیز فیس بوک در این کنفرانس از فیلترهای واقعیت افزوده برای اپ های این شرکت رونمایی کرد. این قابلیت جدید به توسعه دهندگان هم اجازه می دهد با استودیوی واقعیت افزوده این شرکت، فیلترهای شخصی طراحی کنند.

به غیراز فیس بوک، اپل هم در حال برداشتن گام های بزرگی درزمینه ی واقعیت افزوده است. اپل مدتی پیش در کنفرانس توسعه دهندگان از «کیت توسعه ی نرم افزاری» (SDK) این شرکت درزمینه ی واقعیت افزوده رونمایی کرد. توسعه دهندگان می توانند با استفاده از این SDK که به اختصار ARKit نامیده می شود، برای iOS 11 اپ های واقعیت افزوده بسازند. این موضوع از این نظر پر اعتبار است که اپل با به روزرسانی نرم افزارش روی میلیون ها گجت، بزرگ ترین پلتفرم برای واقعیت افزوده را ایجاد خواهد کرد. این فرصتی طلایی برای همه گیر شدن این تکنولوژی خواهد بود. نیز طبق شایعات باید ذکر کنیم که اپل در حال کار روی یک هدست یا عینک واقعیت افزوده است. «استیون میلونویچ» (Steven Milunovich)، تحلیلگر شرکت UBS، اعتقاد دارد اپل احتمالا برای پردازش داده های عینک واقعیت افزوده اش از آیفون استفاده می کند و از عینک به عنوان مشوقی برای حراج بیشتر آیفون بهره می برد.

تا پایان امسال شاید ترندهای دیگری ظهور کنند اما احتمالا کمپانی ها فعالیتشان را درزمینه ی گسترش همین ترندها متمرکز خواهند کرد. البته همان طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، درزمینه ی اتومبیل های خودران، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و مجازی، شرکت های متعددی در حال فعالیت هستند و تعدادی از آن ها گام های بلندی هم برداشته اند؛ اما شرکت هایی که در این مقاله معرفی شدند از پیشگامان این حوزه ها هستند و احتمالا تا سال های زیادی در چنین موقعیتی باقی خواهند ماند.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت