آشنایی با انواع تبلیغات اینترنتی

آشنایی با انواع تبلیغات اینترنتی

انواع تبلیغات اینترنتی را می توان به چند طبقه تقسیم بندی کرد که در این مقاله به بررسی هریک از آنها می پردازیم. این دسته بندی ها عبارتند از:

روش پرداخت
دسته بندی استاندارد
تکنولوژی ها
انواع تبلیغات اینترنتی برپایه شیوه پرداخت هزینه:

خلاف تبلیغات محیطی و چاپی که مدل های پرداخت هزینه آنها نیز محدود است، روش های متفاوتی برای پرداخت هزینه تبلیغات آنلاین وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

قیمت ثابت:

در این شیوه پرداخت برای تبلیغات آنلاین، آگهی دهنده هزینه تبلیغات خود را به صورت ماهیانه و برای یک فضای ثابت تبلیغاتی می پردازد که عموما این فضای مورد نظر آگهی دهنده، یک بنر تبلیغاتی ثابت در وب سایتی مشخص است.
فاکتورهای پر اعتبار برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPC، CPA و CR

CPM یا همان Cost Per Mile :

هنگامی که یک آگهی دهنده هزینه ای مشخص برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی خود پرداخت می کند، اصطلاحا می گویند که شیوه هزینه تبلیغاتش به صورت CPM است. این الگو بیشتر محاسبه هزینه تبلیغات آنلاین، میان شکبه های تبلیغاتی و کمپانی های تبادل فضاهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
فاکتورهای پر اعتبار برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPC و Ad Position

CPC یا همان Cost Per Click:

این شیوه تبلیغاتی، به شدت مورد علاقه آگهی دهندگان است و به این صورت است که آگهی دهنده به ازای هر کلیک وارد شده بر بنر تبلیغاتی خود، هزینه ای مشخصی را پرداخت می کنند.
فاکتورهای پر اعتبار برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPA، Ad Position

CPA یا همان Cost Per Action:

بعضی از آگهی دهندگان، برای هر اقدام صورت گرفته توسط مخاطب بالقوه خود، هزینه ثابتی می پردازند که به این شیوه پرداخت هزینه تبلیغاتی CPA می گویند. آگهی دهندگان، این الگو هزینه ای را خیلی می پسندند و برای آنها مقرون به صرفه است.
فاکتورهای پر اعتبار برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: درصد کاربرهای فعال، درصد حراج صورت گرفته، میزان بازگشت سرمایه.

در نظر داشته باشید که به این شیوه Cost Per Lead و Cost Per Event هم می گویند که به ترتیب به منظور این هستند که هزینه بابت موقعیت حراج ایجاد شده یا اینکه به خاطر رخ دادن پیش آمد مورد نظر آگهی دهنده، پرداخت می‎ شود.

بازاریابی مشارکتی: هزینه به ازای فروش های صورت گرفته

در این الگو پرداخت هزینه تبلیغاتی، مبلغ ثابتی برای هر حراج محصول یا خدمات، توسط آگهی دهنده به نمایش دهنده تبلیغات پرداخت می شود.
آگهی دهندگان، عاشق این شیوه پرداخت هزینه تبلیغات خود هستند. زیرا همیشه بازگشت سرمایه آنها با این شیوه پرداخت مثبت است.
فاکتورهای پر اعتبار برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: نرخ مشارکت مصرف کننده، میزان فروش

دسته بندی استاندارد انواع تبلیغات اینترنتی:

نمایش تبلیغات به صورت بنر، تبلیغات ویدیویی و جعبه لینک:

نمایش تبلیغات به صورت بنر: در این شیوه تبلیغاتی، بنر تبلیغاتی آگهی دهنده در وب سایتی نمایش داده می شود. در میان کمپانی هایی که این الگو تبلیغاتی را ارايه می دهنده، می توانیم به ویوپرس و Ad Choice اشاره کنیم.
نمایش تبلیغات به صورت ویدیو: در این شیوه تبلیغاتی، ویدیو تبلیغاتی آگهی دهنده به مخاطب نمایش داده می شود که مقدور است این ویدیو در یک نرم افزار تلفن همراه یا وب سایت قرار گرفته باشد. آپارات و یوتیوب از و سایت هایی هستند که این الگو تبلیغاتی را ارایه می دهند.
جعبه لینک: این الگو تبلیغاتی بیشتر در وب سایت های خبری دیده می شود که در آن، مخاطب با کادری داخل یک وب سایت مواجه می شود و در آن نیز یک سری لینک به مطالب وب سایت های دیگر وجود دارد. معمولا هماهنگی خاصی میان محتوای درون این کادرها با محتوای وب سایت نمایش دهنده وجود دارد.

تبلیغات متنی:

در این شیوه تبلیغاتی، تبلیغ آگهی دهنده کاملا به صورت نوشته نمایش داده می شود. چنین تبلیغاتی، در موتورهای جستجو و نیز در سرویس های بعضی از شبکه های تبلیغاتی داخلی دیده می شود و بیشتر برای کسب وکارهایی است که می خواهند به واسطه محتوا نوشتاری به جذب مخاطب بپردازند.

تبلیغات ویدیویی:

این شیوه تبلیغاتی بیشتر توسط وب سایت های ارائه دهنده سرویس های آپلود و نمایش ویدیو ارائه می شود. عموما تبلیغات ویدیویی، در چنین سایت هایی پیش از شروع ویدیو مورد نظر کاربر، نمایش داده می شود. برای الگو وب سایت هایی که چنین سرویس ارائه می دهند، می توانیم به یوتیوب، ویمئو و آپارات اشاره کنیم که شیوه پرداخت هزینه تبلیغاتی در آنها به ترتیب به صورت CPC، CPM و بر حسب هر ثانیه نمایش است.

البته باید درنظر داشته باشید که شیوه دیگری برای تبلیغات ویدیویی وجود دارد که در شبکه های اجتماعی دیگری چون فیسبوک و اینستاگرام رایج است و در این روش، آگهی دهنده می تواند یک کمپین برای پست آپلود شده خود ایجاد کند که مشخصا باید محتوای مورد نظر به صورت ویدیو باشد.

ایمیل مارکتین‍گ:

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) است که به خاطر بازگشت سرمایه مناسبش، مورد توجه برندهای بزرگ دنیا هم قرار گرفته است.
ایمیل ها می توانند به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مخابره شوند که در زمانی که به صورت خودکار این کار صورت می گیرد، پلتفورم ارایه دهنده سرویس به شما این امکان را می دهد که برپایه فعالیت کاربر یا رفتار کاربر، به او پست الکترونیک مخابره کنید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM):

کلمه بهینه سازی موتور جستجو SEO برگرفته از Search Engine Optimization ، به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و دربرگیرنده تکنیک هایی است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از روش موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید.

بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM) که برگرفته شده از اصطلاح Search Engine Marketing است، یکی از روش های بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که وب سایت ها را بواسطه نمایش آنها در نتایج موتورهای جستجو نیز تبلیغ می کند و معمولا بابت نمایش ها، هزینه ای توسط ارائه دهنده این سرویس دریافت می شود.

بازاریابی محتوا:

این شیوه بازاریابی دربرگیرنده راهکارهایی است که در ذیل به صورت جداگانه نام شده اند:

PR یا همان روابط عمومی: روابط همگانی (Public Relation) و یا اصطلاحا PR ، مفهوم گسترده ای است که معمولا به مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان تشکیلات و افکار همگانی نسبت داده می شود. به اصطلاح ساده تر روابط همگانی نوعی آگاهی رسانی در مورد محصول و یا خدمات یک کسب و کار به افکار همگانی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است. در این شیوه بازاریابی محتوا، مکاتبه ایجاد شده میان کسب وکار شما و افراد، باید دو سویه باشد.
رپورتاژ آگهی: در این شیوه بازاریابی محتوا، کسب وکارها با گسترش گزارش های خبری و محتواهای مرتبط با کسب وکار خود در وب سایت های خبری و وبلاگ های مرتبط نیز به اطلاع رسانی در مورد برند و محصولات خود می پردازند.
وبلاگ نویسی: داشتن یک وبلاگ و تولید محتوا برای آن نیز آنقدر پر اعتبار و تاثیرگذار شده که اکثر کسب وکارها از این شیوه بازاریابی بهره می برند تا مکاتبه قوی تری با مخاطبان منظور خود ایجاد کنند. وبلاگ نویسی نه تنها روی مکاتبه با مخاطب، بلکه روی مورد مهمی چون بهینه سازی موتور جستجو هم تاثیر مثبت می گذارد.
بهره وری از ویجت های محتوای مرتبط: این راهکار که اخیرا به نام یکی از شیوه های بازاریابی محتوا مطرح شده است، به کسب وکارها این امکان را می دهد که بتوانند محتوای خود را در وب سایت های مرتبط به اشتراک بگذارند که معمولا محتواهای آنها در کادری تحت نام More Related Contents نمایش داده می شود.
بازاریابی شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی از بسترهایی هستند که در دهه اخیر مطرح شده اند و در حدی مورد توجه عموم قرار گرفته اند که اکثر کسب وکارهای ایرانی و بین المللی نیز برای بازاریابی از این شبکه ها بهره می برند. با اینکه این شبکه های اجتماعی چندان روی حراج تاثیر نمی گذارند، ولی روی میزان وفاداری مخاطبان تاثیر انبوه مثبتی می گذارند و از طرفی، اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات را سهل می کنند.

تبلیغات موبایلی:

به نمایش تبلیغات در صفحات وب و نیز در اپلیکیشن ها گفته می شود که از ترندهای اخیر دیجیتال مارکتینگ هستند. این تبلیغات می توانند به صورت بنری، متنی و حتی ویدیویی باشند.

تبلیغات سیاه (Black Ad):

به روش هایی گفته می شود که به برند کسب وکارها صدمه می زنند و حدودا مانند روش های ATL، هدفمندی خاصی ندارند. از این شیوه های بازاریابی می توانیم به مخابره ایمیل های اسپم، ارسال پیام های جمعی بدون مخاطب مشخص و تبلیغات پاپ آپ اشاره کنیم.

انواع تبلیغات اینترنتی برپایه تکنولوژی :

در سومین الگو دسته بندی انواع تبلیغات اینترنتی، سراغ هدفمندی ها و تکنولوژی هایی می رویم که امروزه در کشور ما هم مورد استفاده قرار می گیرند و به شکلی تبلیغات آنلاین را از دیگر روش های تبلیغاتی مجزا می سازند:

۱.هدفمندی موضوعی:
تکنولوژی هدفمندی موضوعی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید تبلیغات خود را در وب سایت هایی قرار دهید که از نظر محتوایی با تبلیغ شما هم خوانی داشته باشند. این شیوه روی نرخ Click-Through Rateتبلیغ شما، تاثیر مثبت می گذارد.

۲.دموگرافی:
این شیوه هدفمندی به کسب وکارها کمک می کند تا بتوانند محتوای خود را به مخاطبانی نشان دهند که ویژگی های مورد نظرشان را دارند. مثلا یک فروشگاه لباس زنانه، می تواند به واسطه این تکنولوژی نیز محصول خود را به بانوانی نمایش دهد که بین ۲۴ تا ۳۰ ساله هستند و تحصیلات کارشناسی دارند.

۳.هدفمندی جغرافیایی:
ممکن است که ارائه دهنده یک محصول یا خدمت، بخواهد محصول نهایی خود را فقط در موقعیت جغرافیایی خاصی ارائه دهد. در این صورت است که هدفمندی جغرافیایی به چنین کسب وکارهایی کمک می کند تا بتوانند مخاطب منظور خود را در محل درست مورد نظرشان هدفگیری کنند.

۴.هدفمندی برپایه سیستم عامل:
این تکنولوژی به مخاطبان خود این امکان را می دهد که بتوانند کاربران سیستم عامل خاصی را هدفگیری کنند. در مواقعی که شما مدنظر دارید تا ورودی های سایت شما تنها از یک سیستم عامل خاص باشد و یا محصول شما، تنها برای یک سیستم عامل تهیه شده، این هدفمندی می تواند برای شما سودمند واقع گردد.خیلی از اپلیشکشن ها برای تبلیغات خود از هدفمندی برپایه سیستم عامل بهره می برند.

۵.اتوماسیون (برای شبکه های اجتماعی و ایمیل):
راهکارهای اتوماسیون به کسب وکار شما این امکان را می دهند که بتوانید به صورت کاملا خودکار محتوای خود را در کانال مورد نظرتان به اشتراک گذاشته یا بفرستید. مثلا ابزارهای اتوماسیون پست الکترونیک به شما این امکان را می دهند که بتوانید هر مطلبی که در وبلاگ تان منتشر می شوند را در پوسته یک پست الکترونیک به اشتراک بگذارید (به کمک اتصال به RSS).

۶.هدفمندی مجدد:
به کمک این شیوه بازاریابی، کسب وکارها می توانند با نمایش مجدد تبلیغات خود به مخاطب هدف شان نیز آنها را به وب سایت خود جذب کنید و از طرفی، افراد مورد نظر خود را به مرحله خرید محصولات یا خدمات برسانند. این سیستم معمولا به واسطه IP افراد نیز آنها را شناسایی و مجددا هدفگیری می کند، البته لازم است که قبلا این افراد به وب سایتی که از تکنولوژی هدفگیری مجدد استفاده می کنند، مراجعه کرده باشند.


در این مقاله با انواع تبلیغات اینترنتی آشنا شدیم که تعدادی از آنها مانند بازاریابی محتوا یا پست الکترونیک مارکتینگ و بهینه سازی موتور جستجو در بخش های جدا و مقالات کامل در آکادمی ویوپرس ارایه شده است. اظهار میکنیم جهت مطالعه دقیق و درک عمیق موضوع حتما دیگر مطالب را نیز مشاهده کنید.

راهنمای لغات

PC: پی سی مخفف Personal Computer میباشد و به معنای رایانه شخصی است، کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ ها هر کدام یک PC هستد.

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت