سئو درونی سایت چیست؟

سئو درونی سایت چیست؟

هنگامی که قصد دارید ترافیک وب گاه خود را از روش موتورهای جستجو رشد دهید باید به فکر استاندارد سازی سایت بر طبق قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل باشید. الگوریتم های گوگل همواره در حال به روز رسانی هستند و منظور این است که نتایج مرتبط و دقیق تر به کاربران نمایش داده شود.
درمقاله بهینه سازی موتور جستجو چیست به چند مورد در این زمینه اشاره کردیم و فاکتورهای درجه بندی را در دو طبقه بهینه سازی موتور جستجو داخلی و بهینه سازی موتور جستجو خارج از سایت قرار دادیم.
در این مقاله به صورت مفصل تر به بررسی بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت (on-page seo) می پردازیم.

بهینه سازی درونی یا بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت چیست ؟ (On-Page SEO)

سئو درونی سایت اشاره به مجموعه ای از موارد پر اعتبار و تاثیر گذار در درجه بندی سایت نزد موتورهای جستجو دارد که معمولا توسط مدیر سایت قابل تنظیم و تصمیم گیری است. البته تمام این فرآیند ها صرفا جهت درجه گرفتن نیست بلکه در انجام یک بازاریابی اینترنتی کامیاب نیز نقش دارد. بنابراین وب سایت شما هم برای موتورهای جستجو و هم کاربران باید بهینه سازی شود. مواردی که بررسی خواهیم کرد دربرگیرنده :

تگ نام Title Tags
تگ توضیحات متا Meta Descriptions
محتوا و کلمات کلیدی
تگ هدینگ Header tags
بهینه سازی تصاویر در بهینه سازی موتور جستجو داخلی
استفاده از دکمه های اشتراک گذاری
قابلیت نمایش در تلفن همراه
سرعت بارگذاری سایت
آدرس های دوست داشتنی (SEO-Friendly URL)

تگ نام Title Tags

تگ نام صفحه یکی از مهم ترین عوامل بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت بشمار می رود و اولین چیزی هست که پیش روی کاربران قرار می گیرد و نیز در مورد محتوای صفحه به موتورهای جستجو آگاهی می دهد.
توجه داشته باشید در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) اگر کلمه جستجو شده در نام صفحه نیز وجود داشته باشد به صورت برجسته نمایش داده می شود و این موجب جلب توجه و نیز رشد نرخ کلیک CTR می شود.

تگ نام در وضعیت کد HTML به صورت زیر است:

< title >Learn Digital Marketing with viewpress Academy — Anetwork< /title >

هنگام نوشتن تگ نام آن را مختصر و توصیفی در نظر بگیرید و از کلمات جالب و خاص مانند (ترفندها – مجانی – اسرار- قدم به قدم) استفاده کنید.

پیشنهاد میدهم ساختار تگ نام خود را اینگونه گزینش کنید : نام برند | نام مقاله یا صفحه مربوطه
نام برند و اصطلاح کلیدی نام خود را با – _ | » « جدا سازی کنید
عنوان هر صفحه باید منحصربفرد باشد
تعداد کاراکتر نام را بین ۵۵ تا ۶۰ در نظر بگیرید
تگ توضیحات متا Meta Descriptions

گوگل اعلام کرده است که از تگ توضیحات متا به نام یک عامل مستقیم درجه بندی استفاده نمی کند اما این به معنای بی ارزش بودن این تگ نیست. اگر یک توضیح سازگار و قابل توجه در مورد مقاله یا صفحه مورد نظر بنویسید کاربران ترغیب به کلیک کردن و وارد سایت شما می شوند.
موتورهای جستجو از این تگ برای ارزیابی محتوای صفحه و پیش نمایشی برای کاربر استفاده می کنند بنابراین پر اعتبار است که محتوای آن جذاب و کاربران را مشتاق به خواندن کامل متن موضوع کند.

۴۳ درصد از افراد برپایه توضیحات متا در نتایج جستجو ،یک پیوند را گزینش می کنند.

نکاتی که باید در هنگام نوشتن تگ توضیحات متا به آن توجه کنید شامل:

محدوده کاراکتر را ۱۳۵ تا ۱۶۰ در نظر بگیرید
استفاده از کلماتی برای ایجاد حس کنجکاوی
توضیحات متا باید برای هر صفحه منحصر بفرد باشند
در رابطه با تعداد کاراکتر، عدد ۱۶۰ برای اطمینان از نمایش کامل متن است با این حال گوگل گاهی در رابطه با جستجوی تعدادی کلمات تا ۲۵۰ کاراکتر را نیز به نام توضیحات متا نمایش می دهد.

محتوا و کلمات کلیدی

محتوا جزو اصلی از ساختار سایت محسوب می شود و به طور مستقیم در موضوع بازاریابی و بهینه سازی موتور جستجو نقش اجرا می کند. گوگل نیز همواره به اعتبار محتوا اشاره داشته است و حتی الگوریتم پاندا را برای نظارت به این موضوع ایجاد کرده است.

مقاله مرتبط : آشنایی با مهم ترین الگوریتم های گوگل
بسیار پر اعتبار است که محتوای کپی (Duplicate content) در صفحات متفاوت ایجاد نشود و همینطور باید بدانید اگر محتوای دیگر سایت ها را کپی کنید جریمه می شوید و درجه مناسبی در موتورهای جستجو کسب نخواهید کرد. نیز از گسترش محتوای بی کیفیت یا به اصطلاح محتوای نازک (Thin Content ) خودداری کنید.

نکات قابل توجه در تولید محتوا:

ایجاد محتوا مرتبط با موضوع فعالیت سایت و کسب و کارتان
استفاده از لیست اعداد و لیست نقطه گذاری شده (bullet point)
استفاده از حالت های متنی برجسته (Bold) مورب (italic) و..
استفاده از کلمه مترادف نسبت به کلمه کلیدی در متن صفحه
هر صفحه دارای یک منظور و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی می توانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم. بنابراین کلمات کلیدی باید با موضوع سایت مرتبط باشد و در محتوای هر صفحه نیز وجود داشته باشد. برای کشف کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود می توانید از سرویس Google Keyword Planner کمک بگیرید و نیز به ترندها و موضوعات پرطرفدار پیرامون حوزه فعالیت خود توجه داشته باشید.

تگ هدینگ Header tags

تگ هدینگ که به صورت تگ H نیز نامبرده می شود به نام تعیین کننده سرفصل ها و سرتیتر ها در یک مقاله یا صفحه سایت بکار می رود. این تگ به صورت h1 تا h6 قرار دارد که وزن H1 انبوه بیشتر و مهم تر نسبت به H6 است. توجه کنید که از H1 باید تنها یکبار در یک صفحه استفاده شود و می توانید از دیگر وزن ها (h2,h3,h4,h5,h6 ) با توجه به تورفتگی متن بیش از یکبار استفاده کنید.

نکات قابل توجه در این قسمت :

قراردادن نام مقاله به صورت H1
استفاده از H2 , H3 …
قراردادن کلمه کلیدی در هدینگ ها
قرار دادن مترادف کلمه کلیدی در هدینگ ها

بهینه سازی تصاویر در بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت

معمولا در هنگام اضافه کردن تصاویر به محتوا ، عکس های گزینش می شوند که مرتبط با موضوع و البته مورد پسند کاربران باشند. اما همینطور که در ابتدای مقاله بیان شد بهینه سازی موتور جستجو هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است. بنابراین جهت بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو باید چند نکته را رعایت کنید:

نام تصویر را مرتبط با محتوای آن در نظر بگیرید
از خط تیره – برای پرکردن فضای بین کلمات استفاده کنید
از سمبل های مانند $ % & در نام گذاری استفاده نکنید
حجم فایل تصویر را با حفظ کیفیت در پایین ترین حد نگه دارید
اما مهم ترین نکته در این زمینه قرار دادن تگ ALT برای تصاویر است. این تگ در واقع مفهوم و محتوای تصویر را برای موتورهای جستجو توصیف می کند.تگ alt در وضعیت کد HTML به صورت زیر است:
< "img alt="adwords" src="https://academy.anetwork.ir/content/uploads/2016/07/adwords-google.png >

محتوای این تگ برای درک بهتر می تواند شبیه یک جمله باشد و چه بهتر که کلمه کلیدی در آن بکار رفته باشد.

استفاده از دکمه های اشتراک گذاری

سیگنال شبکه های اجتماعی مقدور است به صورت مستقیم بر روی درجه بندی تاثیرگذار نباشد اما برندینگ و جذب کاربر را از روش شبکه های اجتماعی به ارمغان می آورد. از طرفی قرارگرفتن دکمه های اشتراک گذاری امکان دریافت لینک را فراهم می کند. محل جای گیری این دکمه می تواند در بالا یا پایین صفحه باشد. اگر محتوای صفحه دربرگیرنده فرصت های شغلی یا یک داستان پرهیجان و یا حتی آمار و ارقام مهمی باشد شانس اشتراک گذاری بیشتری وجود دارد.
نکته ی که باید اشاره شود این است که تگ نام و تگ توضیحات که در ابتدا بیان شد در اکثر شبکه های اجتماعی نمایش داده می شود و کاربران اولین چیزی که در مورد محتوای اشتراک گذاری شده می بینند آنها هستند.

سرعت بارگذاری سایت ( Site Speed )

سرعت بارگذاری صفحه (page speed) به مقدار زمانی که امتداد می کشد تا یک صفحه سایت به طور کامل بارگذاری شود گفته می شود. زمان بارگذاری به عواملی مانند هاست،طراحی سایت و بهینه بودن سایت بستگی دارد. این مورد هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو شگفت انگیز پر اعتبار است. احتمال اینکه کاربران منتظر بارگذاری یک سایت کند بمانند خیلی کم است و از طرفی گوگل به خاطر این موضوع امتیاز منفی برای شما در نظر می گیرد.

عواملی که می تواند در رشد زمان بارگذاری سایت تاثیر گذار باشد دربرگیرنده :

عدم بهینه بودن سایت برای مرورگر و برنامه ها: تعدادی برنامه ها برای اجرا نیاز به افزونه خاصی مانند فلش دارند که استفاده از آنها می تواند تخفیف سرعت سایت را به همراه داشته باشد.همچنین شما باید نسخه نهایی وب گاه خود را در مرورگر های متفاوت تست کنید تا ببینید در این مورد چگونه اقدام می کند.
انتخاب هاست ارزان: این مورد بیشتر به مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای سایت بستگی دارد. در اینجا در مورد یک برند ارایه دهنده خدمات هاستینگ صحبت نمی کنیم، در واقع نوع پلنی که برای میزبانی سایت گزینش می کنید پر اعتبار است. شما باید با توجه به بزرگی سایت و کسب و کارتان پلن سازگار را گزینش کنید.
قراردادن تصاویر سنگین: همینطور که در بخش بهینه سازی تصاویر نام شد باید حجم تصویر را کم نگه دارید. استفاده از تصاویری با کیفیت HD، واقعا می تواند سرعت بارگذاری صفحه را فراوان کند. اظهار می شود نوع خروجی تصاویر را PNG گزینش کنید تا حجم آن تخفیف یابد، نیز می توانید از ابزار آنلاین optimizilla استفاده کنید.
استفاده از ابزارک های زیاد: این مورد شاید بیشتر در سایت های برپایه وردپرس و جوملا دیده شود. استفاده از ویجت ها و ماژول های آب و هوا،پخش آنلاین موزیک،تقویم و غیره شاید مورد پسند شما باشد اما باید بدانید آنها باعث رشد زمان بارگذاری صفحه سایت می شود و مقدور است کاربر پیش از دیدن شدن آنها سایت شما را ترک کند.
کدنویسی سایت: کدهای HTML/CSS سایت در میزان زمان بالا آمدن صفحه تاثیر گذار هستند. استاندارد بودن کدنویسی و حذف کدهای اضافی (Clean up) می تواند Load Time را تخفیف دهد.
اگر مایل هستید همین حالا می توانید موقعیت سرعت سایت خود را با ابزارهای Google PageSpeed و monitis بررسی کنید و برای بهینه سازی آن اقدام کنید.

آدرس های دوست داشتنی (SEO-Friendly URL)

هنگامی که URL را برای صفحات وب گاه خود در نظر می گیرید باید توجه کنید آنها مختصر و مختصر و قابل توصیف نسبت به متن صفحه باشند. نیز از نماد های مانند @#$ و غیره در نشانی صفحات استفاده نکنید.

کلمات انتخابی برای URL می تواند فارسی یا لاتین باشد و بهتر است آنها را به اسباب خط تیره (-) از هم تفکیک کنید.استفاده از کلمه کلیدی یا مترادف آن در نشانی صفحات می تواند موثر باشد.

قابلیت نمایش در تلفن همراه (Mobile-Friendly)

امروزه استفاده از دستگاه های تلفن همراه هوشمند و انواع گجت های که قابلیت اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب را دارند انبوه گسترش یافته است، بنابراین لازم است که سایت خود را برای پذیرایی از این کاربران نیز بهینه و کارا کنید.
قابلیت نمایش صحیح عناصر و محتوا و نیز نحوه چیدمان آنها در کنار قابل کلیک بودن (clickable) از مهمترین مواردی است که باید در این زمینه رعایت شود.

گوگل می گوید بعید است ۶۱ درصد از کاربران به سایتی که مشکل نمایش در تلفن همراه دارد برگردند.

طراحی واکنشگرا (Responsive) به معنای نمایش صحیح سایت در دستگاه های متفاوت با سایز صفحه نمایش متفاوت است. جهت بررسی اینکه آیا سایت شما به صورت واکنشگرا و استاندارد طراحی شده است یا خیر می توانید از ابزار Google Mobile-Friendly استفاده کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد می توانید گزارشی در مورد خطاها مشاهده کنید.

از طرف دیگر گوگل همواره سعی می کند سایت های که سازگار نمایش در تلفن همراه هستند را به کاربران تلفن همراه اظهار بدهد. بنابراین مقدور است شما در رابطه با کلمه کلیدی در گوگل دسکتاپ درجه مناسبی را داشته باشید ولی در گوگل نسخه تلفن همراه درجه پایین تری کسب کنید.

یکی از موارد جدید که از سمت گوگل برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است استفاده از تکنولوژی Accelerated Mobile Pages (AMP) است. این تکنولوژی صفحه یک سایت را برای کاربرانی که از روش تلفن همراه وارد آن می شوند ۴ یکسان سریعتر بارگذاری می کند.

در اینفوگرافیک زیر می توانیم اعتبار این موضوع را بیشتر درک کنیم :

تکنولوژی AMP بارگذاری صفحات را تا ۴ یکسان سریعتر می کند
بیش از ۶۰۰ میلیون صفحه در یک سال برپایه AMP ایجاد شده است
بیش تر از ۷۰۰هزار وبلاگ نویس یا مدیر سایت از AMP استفاده می کنند
بیش تر از ۸۷۰۰ رشد دهنده (Developer) با AMP کار کرده اند

شما باید AMP را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید و البته مدیران سایت های برپایه وردپرس پروسه راحت تری را در این مورد دارند. در واقع کافی است افزونه AMP plugin for WordPress را بر روی سایت خود اضافه و پویا کنند تا بقیه کارها به صورت اتومات توسط این افزونه انجام شود.

نتیجه گیری

با رعایت نکاتی که در مورد بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت بیان شد می توانید بخشی مهمی از پروسه بهینه سازی وب گاه خود را انجام دهید. توجه کنید که موارد بیان شده هر کدام به تنهایی هم تاثیر مطلوبی بر سایت دارد اما چه بهتر کلکسیون نکات اشاره شده را پیاده سازی کنید.
ما همواره مطالب مفیدی در زمینه بهینه سازی موتور جستجو ارایه می دهیم اظهار می کنم در خبرنامه ویوپرس عضو شوید تا جدیدترین مقالات و کتاب های آموزشی را بر روی پست الکترونیک خود دریافت کنید.

راهنمای لغات

upload: کپی کردن یک فایل از یک رایانه به رایانه ای دیگر از طریق شبکه ی محلی یا اینترنت.

plugin: برنامه ای کوچک که قابلیت و امکانات خاصی را به یک برنامه بزرگتر اضافه میکند.

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت