ترس، مانع اصلی موفقیت فناوری های نامرئی

ترس، مانع اصلی موفقیت فناوری های نامرئی

این واقعیت در دنیای تکنولوژی ثابت شده که زمان بندی از هر چیزی مهم تر است. شاید شما بهترین گجت، نرم افزار یا تجربه دیجیتالی را ساخته باشید که جهان تابه حال به خود دیده، اما اگر بازار آماده ی پذیرش آن نباشد، این محصول یا سرویس کامیاب نخواهد شد.

در حقیقت تاریخ فناوری سرشار از شرکت هایی است که ایده های معرکه ای داشتند، اما آن ها را زودتر از موعد یا بدون زمینه سازی کافی برای جلب توجه خریداران به بازار عرضه کردند. اپل نیوتون را یادتان هست؟ اولین «تبلت پی سی» (Tablet PC) همراه با ویندوز اکس پی چطور؟ با این که می توانیم از عملکرد و فایده ی نمونه هایی از این دست ایرادهای فراوانی بگیریم، اما آن ها واقعا ایده های بدی نبودند. حتی شاید چیزی مانند تکنولوژی دستیار دیجیتالی نیوتون خیلی از زمان خودش جلوتر بود؛ حدود دو دهه جلوتر!

در اواسط سال ۲۰۱۷، ما در حال ورود به عصری از تحولات تکنولوژی هستیم که در آن تعدادی از جالب ترین نوآوری ها احتمالا به اندازه ی گجت های پیشرفته و اپ های دوست داشتنی ما محسوس نیستند. جادوی واقعی بسیاری از این پیشرفت های تکنولوژی جدید تقریبا نامرئی خواهد بود. فن آوری هایی مانند هوش مصنوعی، دستیارهای صوتی و رانندگی خودکار، روش های جدیدی را برای تعامل با محصولات و گجت هایی فراهم می کنند که از پیش می شناسیم. در بعضی موارد، این فناوری ها منجر به ساخت محصولات جدیدی خواهند شد. مانند اسپیکر محبوب آمازون به نام «اکو» که به دستیار دیجیتالی الکسا مجهز شده است. اما در بسیاری از موارد دیگر، احتمالا هیچ گونه نمود فیزیکی از این تحولات به وجود نخواهد آمد. در عوض، اگر این تکنولوژی ها به درستی کار کنند، درون جهان و ابزارهای سودمند اطراف ما حل و نامرئی خواهند شد.

هر چند مقدور است به علت طبیعت نامرئی تر این فناوری های جدید، سازگاری با آن ها به نظر آسان تر باشد، اما احتمالا این کار انبوه سخت تر خواهد بود. درنتیجه، زمان بندی صحیح محصولات و خدمات تکنولوژی از هر زمان دیگری چالش برانگیزتر خواهد بود. یک مثال ساده: رانندگی خودکار. ماشین هایی که به دستیار رانندگی و رانندگی خودکار مجهز شده اند، کاملا شبیه به همان ماشین هایی هستند که ما طی چند دهه ی گذشته به تنهایی رانده ایم. ولی در زیر کاپوت آن ها، مجموعه ی بزرگی از تکنولوژی های جدید وجود دارد که به طور چشمگیری تجربه ی ما را در رانندگی دگرگونی خواهد داد.

گرچه رانندگی خودکار پیشرفت هیجان انگیزی است که بسیاری از مردم مشتاقانه آن را دنبال می کنند، در حال حاضر درصد بالایی از مردم نگران این پیشرفت های تکنولوژی هستند، و حتی تعدادی از آن ها کاملا ترسیده اند. منشا بخش عمده ای از این ترس عدم آگاهی است. تعدادی از مطالعات نشان داده هنگامی که افراد در کار با اتومبیل های خودران یا دستیار رانندگی اندکی تجربه کسب می کنند، این نگرانی ها اغلب با اشتیاق جایگزین می شود. بااین حال، ۵ تا ۱۰ سال آینده برای شرکت های خودروسازی و شرکت های فن آوری انبوه چالش برانگیزی خواهد بود؛ زیرا آن ها در طی این چند سال برای تعیین زمان بندی و چگونگی ورود بعضی از این ویژگی های خودرو خودران به بازار، در تکاپو قرار می گیرند.

علاوه بر اتومبیل ها، با بسیاری از نرم افزارها و سرویس ها روبرو خواهیم شد که از هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق برای بهبود کارایی تجارب موجود استفاده می کنند؛ مانند ارائه ی پیشنهادهای بهتر موسیقی، فیلم، رستوران و حتی دوست. در مورد هوش مصنوعی، اغلب یک سناریوی دوطرفه در جریان است؛ هرچقدر اطلاعات شخصی بیشتری ارائه کنید، پاسخ ها سودمندتر خواهند بود. هر چند بسیاری از افراد کاملا با این نوع بده بستان موافق هستند، هنوز هم تعداد زیادی با این موضوع کنار نمی آیند و تعدادی حتی آن را درک نمی کنند. همین موضوع پذیرش گسترده ی تعدادی از قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی را با تردید روبرو می کند.

درنهایت، مساله ی اصلی اعتماد است. وقتی مردم به یک فناوری اعتماد کنند، بیشتر احتمال دارد از آن استفاده کنند. اما زمانی که قسمت زیادی از این فن آوری اساسا نامرئی است، کسب اعتماد انبوه سخت تر خواهد بود. برای مثال، در حال حاضر تقریبا همه ی افراد از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، زیرا به راحتی می توانند مزایای استفاده از چنین دستگاه کوچکی را ببینند که با نمایشگر لمسی بزرگش همیشه به اینترنت و دیگر افراد متصل است. از سوی دیگر، در یک سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی، ما می توانیم انتظار داشته باشیم پاسخ هایی دقیق تر و هوشمندانه تر به سؤالاتی که می پرسیم یا دستوراتی که می دهیم دریافت کنیم. اما فرق در این زمینه انبوه نامحسوس تر است. در نتیجه مقدور است مردم دیرتر از مزایای ظریف هوش مصنوعی هیجان زده شوند. کافی است چند موضوع ترسناک از فیلم های علمی-تخیلی مثل برتری هوش مصنوعی نسبت به هوش انسان یا انقلاب ماشین ها به میان بکشید تا متوجه شوید منظور ما چیست.

مانند چیزی که در مورد اتومبیل های خودران گفته شد، بیشتر این نگرانی ها مستدل نیستند. بااین حال، نادیده گرفتن این موضوع که مردم همیشه همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی حرکت نمی کنند، کاری احمقانه خواهد بود. بله، تحولات فوق العاده هیجان انگیزی پیش روی ما قرار دارند، اما اگر افراد کافی برای آن ها آماده نباشند، تضمینی برای موفقیت آن ها وجود نخواهد داشت.

راهنمای لغات

PC: پی سی مخفف Personal Computer میباشد و به معنای رایانه شخصی است، کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ ها هر کدام یک PC هستد.

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت