آیا با انواع کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو آشنایی دارید؟

آیا با انواع کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو آشنایی دارید؟

خب، بهتر است از همین ابتدا بدانید که بدون کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو نقشه محتوایی و بهینه سازی وب سایت تان راه به جایی نخواهد برد. از هر نظر که فکرش را بکنید، کلمات کلیدی برای موفقیت یک وب سایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی نقش مهمی در لینک بیلدینگ، جذب ترافیک و رشد حراج آنلاین وب سایت ها اجرا می کنند. درست است که شما می توانید هر عبارتی را به نام کلمه کلیدی گزینش کنید، اما مطمئن باشید برای گزینش کلمات کلیدی باید نقشه هدفمندی را پیش بگیرید.

شما باید بدانید که کاربران یک کلمه کلیدی را بیش از عبارات هم معنی خود جستجو می کنند و اصلاً هدف شان از جستجوی چنین عباراتی چیست. با آگاهی از این اطلاعات است که شما می توانید نقشه بازاریابی موتورهای جستجوی خود را به درستی برنامه ریزی کنید. در این مطلب کوشش کرده ایم تا انواع کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو را با دقت بالایی از یکدیگر تفکیک کرده و موارد استفاده از هر یک را با مثال هایی سودمند بیان کنیم،

کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو به چند طبقه تقسیم می شوند؟
به طور کلی می توان گفت کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو به دو طبقه User Intent و Search Volume تقسیم بندی می شوند که هر یک، زیر مجموعه های خاص خود را دارند. معیار تقسیم بندی کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو در این دسته بندی برپایه مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجوی کلمات است.

تقسبم بندی کلمات کلیدی برپایه User Intent

کلمات کلیدی User Intent، در حقیقت بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. همان گونه که می دانیم کاربران با اهداف متنوعی به وب سایت ها سر می زنند. عده ای برای خواندن اخبار روزانه و عده ای برای دریافت یک سرویس یا محصول؛ تعدادی برای یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگر برای وارد شدن به شبکه های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می کنند. در حقیقت می توان گفت که همه کاربران تقریباً سه منظور کلی برای جستجو در اینترنت دارند که این اهداف در پوسته سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می شود.

کلمات کلیدی Informational
کاربران از این نوع کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات استفاده می کنند. برای مثال کوئری های جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، نحوه پرورش کاکتوس یا فراگیری پخت فسنجان همگی از این دسته اند. در این شیوه از جستجو، جنبه های مالی به طور مستقیم منظور قرار نمی گیرد و کاربران تنها به دنبال رشد علم و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستند.

کلمات کلیدی Transactional
هدف از جستجوی چنین کلماتی انجام یک معامله آنلاین در پوسته خرید یک محصول فیزیکی یا سرویس اینترنتی است. برای مثال کوئری های جستجوی دانلود کتاب، خرید تلفن همراه آیفون ۷ و سرویس اینترنت پرسرعت جزو کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو معاملاتی (همان Transactional) دسته بندی می شوند.

البته گفتنی است که تعدادی دیگر معتقدند که در اینجا نوع دیگری از کلمات کلیدی با نام Commercial نیز وجود دارد. کلمات کلیدی Commercial زمانی به کار می روند که کاربر قصد جستجوی یک محصول را دارد، اما فعلاً قصد خرید آن را ندارد.

کلمات کلیدی Navigational
کاربران معمولاً با منظور انتقال به یک وب سایت خاص، کلمات کلیدی Navigational را در گوگل جستجو می کنند. استفاده از این نوع کلمات کلیدی زمانی اتفاق می افتد که کاربر می خواهد به وب سایت خاصی مراجعه کند، اما دامنه آن سایت را نمی داند. برای مثال کوئری های جستجویی مانند دیجی کالا، فیسبوک، توئیتر و آمازون از جمله کلمات کلیدی Navigational هستند. در نتیجه کاربران با کلیک بر روی اولین لینک حاصل از جستجو به مقصود خود می رسند.

تقسیم بندی کلمات کلیدی برپایه Search volume

معیار این نوع تقسیم بندی کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو تعداد جستجوی آنها توسط کاربران موتورهای جستجو است؛ و نه قصد و نیّت کاربران. کلمات کلیدی بر حسب Search Volume به سه طبقه تقسیم می شوند.

کلمات کلیدی اصلی یا Head
این طبقه از کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستند که به طور گسترده در اینترنت جستجو می شوند. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً نشانگر یک طبقه بندی خاص یا مفهوم کلی هستند. برای مثال کلماتی مانند موبایل، خانه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو از این دست از کلمات کلیدی هستند.

حتما بخوانید: فراگیری بهینه سازی موتور جستجو برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس
از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارند، قرار گرفتن در رتبه های اول در نتایج جستجو برای آنها انبوه دشوار است. همچنین، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی وجود دارد این است که قصد و نیت کاربران در آن مشخص نیست. برای مثال وقتی فردی در گوگل کلمه تلفن همراه را جستجو می کند، مشخص نیست که به دنبال خرید تلفن همراه است یا به دنبال نرم افزاری خاص برای موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی می توانیم متوجه شویم که چه مفاهیمی یا موضوعاتی نزد کاربران اینترنت محبوبیت دارد.

کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail
این نوع کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو نتایج مشخص تری را نسبت به کلمات کلیدی Head به نمایش می گذارد. با این وجود همچنان این کلمات کُلی و کمی نامفهوم هستند. در این شیوه جستجوی کاربران اهداف معین تری دارند، اما به دنبال بهترین اظهار از جانب موتورهای جستجو هستند و خود ایده خاصی ندارند. برای مثال کلمات کلیدی تلفن همراه سامسونگ، هتل ارزان یا خرید خودرو جزو کلمات کلیدی Middle Tail هستند.

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail
کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت وب سایت های پرترافیک هستند. کلمات کلیدی Long-Tail می توانند بیش از ۷۰% ترافیک وب سایت شما را جلد دهند. این در حالی است که عرصه رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از دیگر انواع کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی طولانی معمولاً از مخلوط سه یا چهار کلمه ساخته می شوند و کاربرانی که از آنها استفاده می کنند به دنبال محصول یا موضوعی خاص با خصوصیات روشن هستند. برای مثال کلمات کلیدی خرید بلیت ارزان هواپیمای تهران-مشهد، دانلود نرم افزار تلفن همراه اسنپ برای اندروید و کفش ورزشی نایک مردانه قرمز، همگی از جمله عبارات کلیدی Long Tail هستند که به نتایج نسبتاً معینی می رسند.

۷ گروه از کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو مخصوص بازاریابان محتوا
کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو که در بالا به شما معرفی کردیم برای این بود که بتوانید با ذهنیت کلی کاربران جستجوگر آشنا شوید و بدانید که جستجوی کاربران چگونه صورت می گیرد. با این حال جستجو در گوگل ارتباطی دو طرفه بین بازاریابِ محتوا و کاربران است. درست است که آشنایی با ذهنیت کاربران در جستجوی اینترنتی می تواند به گزینش کلمات کلیدی سازگار منجر شود، اما نباید نقش متخصص تولید محتوا و سئوکار در این میان نادیده گرفته شود.

یک فروشنده محتوای خبره باید بتواند جستجوی کاربران را به مسیر درست هدایت کند. در این بخش از مقاله قصد داریم انواع کلمات کلیدی سئویی را به شما معرفی کنیم که بازاریابان محتوا باید با آنها آشنا باشند. مطمئناً این نوع کلمات کلیدی با شناخت از ذهنیت کاربران به وجود آمده اند.

کلمات کلیدی Market-Defining

کلمات کلیدی معرف بازار یا اصطلاحاً Market-defining رایج ترین و نزدیک ترین عباراتی هستند که در زمان معرفی کسب و کار شما به ذهن مخاطبان می رسند. این نوع کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو دقیقا همان عباراتی هستند که هنگام راه اندازی کمپین بهینه سازی موتور جستجو به ذهن شما هم سرازیر می شود. کلمات کلیدی Market-Defining عمدتاً کلی و همگانی هستند و درجه گیری برای آن ها در نتایج جستجو انبوه دشوار است، اما نباید ذره ای از اعتبار آنها غافل شد زیرا دقیقاً کلماتی هستند که نوع کسب و کار شما را به مخاطبان معرفی می کنند.

برای فهم این مطلب احتمال کنید که وب سایتی با محوریت حراج لوازم غواصی دارید. اگر قرار باشد از کلمات کلیدی معرف بازار یا Market-defining در محتوای وب سایت خود استفاده کنید، احتمالاً فهرستی مشابه موارد زیر را گزینش می کنید:

تجهیزات غواصی
تجهیزات غواصی در شب
غواصی کردن و …
برای یافتن کلمات سازگار تنها کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

کسب و کار من با چه کلماتی خود را معرفی می کند؟
مخاطبان منظور با چه عباراتی کسب و کار من را به بکدیگر معرفی می کنند؟
آیا آنها پیش از خرید محصولات من از اصطلاح بازار غواصی استفاده می کنند؟ بازار غواصی در شب چطور؟ آیا مخاطبان هدف، کسب و کار من را با کلمه غواصی می شناسند؟ کمی بعید به نظر می رسد! کاربرانی که به دنبال اطلاعاتی از کسب و کار شما باشند، احتمالاً به عبارات زیر هم فکر می کنند:

خرید وسایل غواصی
فروش وسایل غواصی در شب
فروشگاه ساز و برگ غواصی
حتما بخوانید: ریدایرکت 301 چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟
در هر حال کلمات کلیدی Market-Defining هر چه باشند در سئوی داخلی سایت (On-page SEO) نقش مهمی اجرا می کنند. این کلمات باید با تراکم مناسبی در صفحات وب سایت استفاده شوند زیرا با ذهنیت مشتریان تان نزدیک هستند. همچنین، این نوع از کلمات کلیدی در فرآیند لینک بیلدینگ انبوه پر اعتبار هستند و باید توجه ویژه ای به آن ها شود. عبارات Market-defining برای شروع یک متن خلاقانه انبوه سودمند خواهند بود، تنها کافی است که این کلمات را در جملات یا سؤالات مناسبی جای دهید.

کلمات کلیدی Customer-Defining

کلمات کلیدی معرف مشتری یا اصطلاحاً Customer-Defining واژه ها و عباراتی هستند که مخاطبان یا مشتریان شما به وسیله آنها خودشان را معرفی می کنند. این طبقه از کلمات دومین گروه پراستفاده در میان مخاطبان شما هستند. در هنگام گزینش این کلمات لازم است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

مخاطبان شما خود را با چه عنوانی معرفی می کنند؟
شما یا دیگران آنها را چگونه توصیف می کنید؟
دلیل اعتبار این کلمات کلیدی Customer-Defining این است که با استفاده از آن ها می توانید مخاطبان اصلی خود یا افرادی که به نوعی کسب و کارشان با شما مکاتبه دارد را شناسایی کنید و برپایه اطلاعات به دست آمده با آنها مکاتبه برقرار کنید. برای مثال اگر وب سایتی با محوریت حراج کتب و جزوات درسی دارید، احتمالاً بخشی از مخاطبان شما با عباراتی مانند دانش آموز سال سوم، دانشجوی ترم اول، داوطلب کنکور و پشت کنکوری به جستجو می پردازند.

به خاطر داشته باشید که بهینه سازی موتور جستجو و بهینه سازی وب سایت تنها برای قرار گرفتن در نتایج ابتدایی جستجو نیست. سئو، نوعی مکاتبه است. با استفاده از این نوع کلمات کلیدی می توانید افرادی را پیدا کنید که مشتاق به استفاده از محصولات تان هستند.

کلمات کلیدی Product-Defining

کلمات کلیدی Product-Defining یا به اصطلاح کلمات کلیدی معرف کالا، عباراتی هستند که محصولات شما را معرفی می کنند؛ یعنی دقیقاً عباراتی که خریداران به دنبال آنها می گردند. توجه داشته باشید در زمان استفاده از این نوع کلمات حتماً دقیق باشید. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه کامپیوتر، لپ تاپ و لوازم جانبی هستی، در کنار نام محصولات خود حتماً برند تجاری آن ها را نیز درج کنید. برای مثال لپ تاپ Dell یا لپ تاپ Microsoft Surface و … . استفاده از این کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا شانس بیشتری برای دیده شدن در لیست نتایج جستجو و رشد نرخ دگرگونی وب سایت خود به دست آورید.

کلمات کلیدی Product-Defining می توانند شما را به طور مستقیم به منظور برساند و تنها باید یک نامِ مفهوم و مشخص داشته باشند. به این ترتیب یا شما را به واسطه حراج محصول به منظور می رسانند یا به علت عدم رضایت مشتریان از کیفیت یا قیمت محصولات به حراج منجر نمی شوند. این کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو برای استفاده در داخل سایت و محتوای وبلاگ تان فوق العاده هستند.

کلمات کلیدی Industry Thought Leaders

اسامی رهبران حوزه های متفاوت کسب و کار، همواره مورد توجه کاربران قرار دارد. منظور از رهبران، کسانی است که در حوزه ی فعالیت شما معروف و قابل احترام هستند. گرچه شما چندان نمی توانید از این کلمات در سرفصل مطالب خود استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این کلمات هیچ گاه قدیمی نمی شوند و هیچ گاه همانند محصولات تکنولوژی نسخه ای جدیدتر از آن وارد بازار نمی شود. بنابراین اگر در مطالب خود به ندرت از این اسامی استفاده می کنید، مطمئن باشید که مورد توجه کاربران قرار می گیرد.

با این حال سؤال اینجاست که چگونه از این اسامی و کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو برای ارتقا و بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنید؟ با انجام مصاحبه و مکالمه با این افراد می توانید ترافیک بسیاری از کاربران را به وب سایت خود هدایت کنید. همچنین، اگر شناخت کافی از آنها ندارید می توانید از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر کمک بگیرید.

حتما بخوانید: 13 شیوه برای بهبود درجه سایت در گوگل
ارتباط با این افراد در شبکه های اجتماعی یکی از راه های سودمند برای ایجاد یک گفتگوی دو نفره است که هم موجب رشد سطح علم و اطلاعات تخصصی شما می شوند و هم ارزش وب سایت شما را به رخ رقیبان می کشد.

کلمات کلیدی Competing Company Names

نام شرکت ها و کمپانی های رقیب یا به اصطلاح Competing Company Names همانند اسامی رهبران فکری صنایع چندان نمی توانند برای بهینه سازی موتور جستجو درون سایت مورد استفاده قرار گیرند. با استفاده از این کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو در اخبار، وبلاگ های خبری و گروه های متفاوت می توانید از میزان محبوبیت و احتمال مخاطبان از رقبای خود به خوبی آگاه شوید. نیز با جستجوی نام آنها می توانید به اخبار رقبا سرک بکشید و موقعیت و میزان پیشرفت خود را با آنها مقایسه کنید.

کلمات کلیدی Related Vertical

کلمات کلیدی مرتبط و هم گروه به کلکسیون کلماتی که به کسب و کار شما مرتبط هستند گفته می شود. این کلمات دسته بندی مشخصی ندارند و می توانند به تولیدکنندگان یا مشتریان مکاتبه داشته باشند؛ اما استفاده از این کلکسیون کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو چه سودی برای شما خواهد داشت؟

پاسخ ساده است، مخاطبان منظور شما اگرچه شبیه به هم فکر می کنند، اما برای رسیدن به مقصود خود از کلمات مختلفی استفاده می کنند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و هم گروه همانند چیدن تخم مرغ ها در سبدهای متفاوت موجب می شود ترافیک خوبی از گروه های فکری و سطوح متفاوت علمی دریافت کرده و مانند یک زنبور عسل در همه جا گرده افشانی کنید. به بیان ساده تر با جلد دادن انواع کلمات مرتبط با کسب و کار خود می توانید گستره مخاطبین خود را رشد دهید.

برای مثال هنگامی که یک وب سایت با محوریت فراگیری تولید محتوا دارید می توانید عبارات زیر را به عنوان کلمات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو گزینش نمایید:

آموزش تولید محتوا
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی سئو
آموزش سئو
کپی رایتینگ
آموزش لینک بیلدینگ
و …
کلمات کلیدی Geo Targeting

کلمات کلیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی یا به اصطلاح Geo Targeting راه حلی سازگار برای رتبه بندی وب سایت ها و رشد تند کسب و کارهای محلی است. استفاده از این کلمات نه تنها می تواند ترافیک وب سایت شما را رشد دهد، بلکه باعث می شود تا تعدادی از بازدیدکنندگان به نام مشتری واقعی روانه محل کسب و کار شما شوند. برای مثال هنگامی که درباره گردشگری در کیش به تولید محتوا می پردازید کلماتی مانند موج سواری در ساحل کیش، سواحل مرجانی کیش، غواصی در آب های کیش، بازی های آبی جزیره کیش و … هم ترافیک علاقمندان به گردشگری را روانه وب سایت شما می کند و هم تعدادی از مسافران را به هتل ها، بازی های آبی و مراکز تفریحی و تجاری طرف پیمان شما می کشاند.

علاوه بر این، امروزه فروشگاه های زنجیره ای با راه اندازی وب سایت های تخصصی به گسترش مطالبی برای معرفی محصولات و فروشگاه های محلی خود می پردازند و کاربران در حالی که به دنبال فواید مواد غذایی، تنوع محصولات بهداشتی و … هستند با مطالبی مواجه می شوند که در کنار ارائه اطلاعات مفید، به معرفی شعبه های فروشگاه های زنجیره ای و محصولات آنها پرداخته اند.

و اما نتیجه گیری!
همانطور که گفتیم بهینه سازی موتور جستجو تنها راهکاری برای سازگاری با موتورهای جستجو نیست، بلکه شیوه ای برای ایجاد بهترین تعامل با مشتریان و مخاطبان است. زمانی که صحبت از تحقیق و بررسی کلمات کلیدی به میان می آید، بهترین نصیحتی که وجود دارد این است که صبور باشید و هیچ وقت از تحقیق کردن دست نکشید. هرچه بیشتر جستجو کنید، کلمات کلیدی بهتری خواهید یافت.

پس از آنکه کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، آنها را برپایه اعتبار و نوعشان دسته بندی کنید و سپس برنامه ریزی کنید. مطمئناً با استفاده از این کلمات کلیدی می توانید وب سایت خود را در مسیر درست قرار دهید.

امیدواریم که خواندن این مقاله برایتان سودمند بوده باشد.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت