چگونه مکان خود را در گوگل مپ ثبت کنیم؟

چگونه مکان خود را در گوگل مپ ثبت کنیم؟

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از مشتریان ما را به خود مشغول کرده این است که چگونه می توانند نشانی شرکت یا وب سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنند تا هنگامی که نام تجاری یا کلمه کلیدی مورد نظرشان در گوگل جستجو می شود، نشانی وب سایت به همراه نشانی جغرافیایی و شماره تماس در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

به علت همین تکرار در پرسش این سوال، قصد گرفتیم در این مقاله چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ را به شما فراگیری دهیم و مزایای این کار را با یکدیگر بررسی کنیم.

همانطور که بارها در مقالات سئوی وبلاگ اشاره کردیم (مانند ۲۰۰ عامل پر اعتبار در تعیین درجه سایت در گوگل)، الگوریتم های گوگل به شکلی تنظیم شده اند که برپایه موقعیت جغرافیایی نتایج جستجو را نمایش می دهند. به این ترتیب زمانی که شما یک کلمه کلیدی یکسان را در دو کشور یا حتی شهر متفاوت جستجو می کنید، نتایج متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

همین موضوع، باعث شد تا مفهومی به اسم سئوی محلی یا Local Seo فرم بگیرد. رعایت نکات سئوی محلی به شما کمک می کند تا در جستجوهای مرتبط با یک شهر یا حتی منطقه، در نتایج جستجو حضور داشته باشید. بهتر است بدانید نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ درصد از کوئری های جستجو، دربرگیرنده کلمات کلیدی مرتبط با یک شهر یا مکان خاص هستند یا به قصد جستجوی محلی صورت می گیرند.

اگر به یاد داشته باشید در مقاله ابزارهای مجانی گوگل، یکی از سرویس های گوگل به نام Google My Business را به شما معرفی کردیم. Google My Business یکی از مهم ترین ابزارها در بهینه سازی موتور جستجو و جستجوی محلی به شمار می آید.

گوگل بیزینس به شرکت ها و فروشگاه ها امکان می دهد تا نشانی جغرافیایی خود را در نقشه گوگل ثبت کنند. به این ترتیب، زمانی که شخصی نام تجاری یا عبارتی مرتبط با کسب و کار آنها را در گوگل جستجو می کند، محل کسب و کارشان به همراه نشانی وب سایت، نشانی جغرافیایی، شماره تلفن، ساعات اداری و تصاویری از محیط کاری به وی نشان داده می شود.

همچنین، گوگل بیزنس به کاربران امکان می دهد تا از همان نتایج جستجو با شرکت ها در تعامل باشند و حتی میزان رضایت خود از محصولات یا خدمات را با دیگران به اشتراک بگذارند. اضافه کردن تصاویر می تواند به کاربران کمک کند تا با محیط کسب و کار و موقعیت جغرافیایی یک شرکت بیشتر آشنا شوند. به طور کلی باید گفت استفاده از Google My Business حضور یک کسب و کار را در نتایج جستجو پر رنگ می کند.

با تمام این اوصاف، یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم این است که به علت تحریم های موجود، کاربران ایرانی امکان استفاده از ابزار Google My Business که البته خبر جدیدی هم نیست.

در اینجا مقدور است برای شما سوال پیش بیاید که آقای محمودی، پس تکلیف کاربران ایرانی چیست؟ خب، در پاسخ باید بگویم درست است که کاربران ایرانی به ابزار گوگل بیزینس دست یابی ندارند، اما گوگل بیزینس همه چیز نیست.

اگر مکان جغرافیایی دفتر کار خود را در گوگل مپ ثبت کنید، تقریباً امکانات مشابهی با Google My Business دریافت خواهید کرد. گوگل مپ هم مانند Google My Business به شما امکان می دهد تا مکان دفتر، نشانی اینترنتی، شماره تلفن و تصاویری از محل کار خود را در نقشه گوگل ثبت کنید. مهم تر از همه اینکه زمانی که فردی نام تجاری یا اصطلاح مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل جستجو کند، تمام این اطلاعات در نتایج جستجو به وی نمایش داده خواهد شد. چه چیزی بهتر از این می خواهید؟

پیش از آنکه نحوه ثبت مکان در گوگل مپ را برایتان توضیح دهم، اجازه بدهید کمی درباره ابزار Google Map Maker برایتان توضیح دهم.

خداحافظ Google Map Maker، سلام Google Maps!
تا اوایل سال ۲۰۱۷، برای آنکه بتوان نشانی مکانی را در گوگل مپ ثبت کرد، باید از ابزاری به نام Google Map Maker استفاده می شد. در روز ۳۱ مارس سال ۲۰۱۷ گوگل طی بیانیه ای اعلام کرد که دیگر این ابزار قابل استفاده نیست و به کلی آن را مسدود کرد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد در وبلاگ نوین، پُستی را به فراگیری ثبت مکان در نقشه گوگل اختصاص دهیم، این بود که تمام آموزش های فارسی درباره ثبت مکان در گوگل مپ، با استفاده از ابزار Google Map Maker انجام شده بودند و خب، حالا که این ابزار به طور کلی مسدود شده است هیچ یک از آن ها اعتبار ندارند.

با مسدود کردن ابزار Google Map Maker، گوگل تمام امکانات برای ثبت مکان در نقشه گوگل را به نرم افزار Google Maps منتقل کرد. بنابراین، از این به بعد برای ثبت یک مکان در گوگل مپ باید از این ابزار استفاده کنید.

یکی از مزایای جایگزینی گوگل مپ به جای Google Map Maker این است که برای ثبت موقعیت یک جغرافیایی دیگر نیازی نیست تنها از مرورگر استفاده کنید، بلکه می توانید این کار را به راحتی از روش نرم افزار تلفن همراه Google Maps که بر روی تلفن همراهتان دارید نیز انجام دهید.

آموزش ثبت مکان در گوگل مپ
خب، برای آنکه محل کار و وب سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید، در ابتدا باید وارد Google Maps شوید.

نکته: برای آنکه بتوانید از سرویس گوگل مپ استفاده کنید، حتماً باید با اکانت جیمیل خود وارد شوید. اگر اکانت Gmail ندارید، بهتر است پیش از هرکاری یک اکانت Gmail برای خود بسازید.

با وارد شدن به گوگل مپ، نقشه شهری که در آن حضور دارید را مشاهده خواهید کرد. با کلیک و کشیدن ماوس، می توانید در نقشه جا به جا شوید و به دنبال موقعیت محلی که می خواهید ثبت کنید، بگردید.

پس از یافتن موقعیت مورد نظر، بر روی منوی سمت چپ کلیک کرده و در پایینِ آن، گزینه ی Add a missing place را گزینش کنید.

با گزینش این گزینه، یک مارکر به همراه یک فرم اطلاعات، بر روی نقشه ظاهر خواهد شد.

در این مرحله باید نشانه (مارکر) را در محل مورد نظر قرار دهید. با حرکت دادن نشانه و قرار دادن آن بر روی محل مورد نظر، در بخش نشانی فرم، موقعیت محل در بخش نشانی به صورت خودکار نوشته می شود. البته باید گفت که این نشانی انبوه کلی است و شما می توانید نشانی را مجدد و به صورت دقیق بازنویسی کنید.

حال به سراغ فرم برویم. شما باید اطلاعات لازم را درون این فرم وارد نمایید. فرم مرتبط دارای بخش های زیر است:

نام (می تواند نام تجاری شما همراه با شعار تبلیغاتی یا کلمه کلیدی مورد نظرتان باشد)
آدرس (در این بخش می توانید نشانی محل مورد نظر را وارد کنید)
دسته بندی (در این باکس حوزه فعالیت تجاری تان را در بین گزینه های موجود گزینش می کنید)
شماره تلفن (شماره تلفن محل کار خود را وارد کنید)
آدرس وب سایت (آدرس وب سایت خود را وارد کنید)
ساعات کاری (در این قسمت می توانید ساعات کاری خود را برپایه روز تعیین کنید)

خب، با وارد کردن اطلاعات تقریباً به پایان کار رسیده‎ایم. اظهار می کنم در این مرحله یک بار دیگر اطلاعات وارد شده را مرور کنید تا هیچ اشتباه تایپی نداشته باشند. پس از صحت اطمینان از اطلاعات بر روی گزینه گزینش Submit کلیک کنید.

و تمام! محل کسب و کار شما اکنون در گوگل مپ ثبت شده است. تنها کافیست منتظر باشید تا اطلاعات شما توسط اوپراتور گوگل تایید شود.

در گذشته که از ابزار Google Map Maker استفاده می شد، مشاهده موقعیت جغرافیایی در نتایج جستجو نزدیک به ۱۰ روز امتداد می کشید. اما تجربه استفاده از گوگل مپ به ما نشان داد که پس از ثبت مکان در گوگل مپ به زبان انگلیسی، اطلاعات وارد شده به سرعت وارد نتایج جستجو می شود. همچنین، نمایش نام تجاری به زبان فارسی نیز تنها ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد.

پس از آنکه موقعیت شرکت تان در گوگل مپ و نتایج جستجو ظاهر شد می توانید تصاویر مرتبط با شرکت خود را به آن اضافه نمایید. برای این کار کافیست در گوگل مپ نام شرکت خود را جستجو کنید. پس از مشاهده اطلاعات از پایینِ منو، گزینه گزینش add photos را گزینش کرده و تصاویر مورد نظرتان را آپلود کنید.

البته باید گفت که با استفاده از گوگل مپ به جای ابزار Google Map Maker قوانین تصاویر کمی سخت گیرانه شده است. گوگل قوانین خود را به سمت استفاده از تصاویر واقعی و خیابانی دگرگونی داده است. بنابراین، اگر قصد دارید تصویری از لوگوی گرافیکی شرکت خود را آپلود نمایید، احتمال اینکه تصویرتان تایید نشود انبوه بالاست.

به همین علت اظهار می کنیم از تصاویر واقعی محیط کارتان استفاده کنید. همچنین، می توانید تصاویری از نمای طرز کار به همراه بنر تبلیغاتی تان را آپلود نمایید چرا که همه ی این کارها برای آسان شدن روند یافتن محل کار شما برای کاربر صورت می گیرد.

نتیجه گیری
استفاده از گوگل مپ، تاثیر مستقیمی بر روی سئوی محلی و دیده شدن شما در نتایج جستجو خواهد داشت. به خصوص برای کسب و کارهایی که به طور مستقیم و حضوری با ارباب رجوع در تماس هستند.

همچنین، نمایش موقعیت جغرافیایی در نتایج جستجو برای کاربران این پیام را دارد که با کسب و کاری معتبر سر و کار دارند.

با ثبت مکان جغرافیایی در گوگل مپ، مطمئناً میزان دست یابی و اعتماد کاربران به وب سایت شما دوچندان خواهد شد. پس اگر تا امروز شرکت خود را در نقشه گوگل ثبت نکرده اید، شانس را از دست ندهید و همین الان دست به کار شوید.

موفق باشید!

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت