چگونه یک متن جذاب برای بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟

چگونه یک متن جذاب برای بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟

همان طور که می دانید، اینستاگرام فضای انبوه محدودی را برای جلب توجه مخاطب در اختیار ما قرار نمی دهد. به همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان شبکه های اجتماعی تأکید دارند، گزینش و نگارش متن برای بیو اینستاگرام از اعتبار زیادی برای یک کسب و کار برخوردار است. هرچند این مشکل، تنها مسئلۀ شرکت ها و تجارت ها نیست. بسیاری از اشخاص نیز برای نوشتن متن بیو اینستاگرام خود با مشکل روبرو هستند.

آنچه که شما در بخش بیو اینستاگرام (همان Bio) یادداشت می کنید، باید بازتابی از شخصیت شما، اهداف و در صورت تجاری بودن صفحه، فرهنگ سازمانی شرکت شما باشد. در این مقاله قصد داریم با مثال های متنوع و خلاقانه، شما را با نحوه نگارش یک متن برای بیو اینستاگرام آشنا کنیم. بنابراین اگر قصد دارید برای Bio اینستاگرام خود، متنی جذاب و چشمگیر بنویسید، اظهار می کنم به مطالعۀ این مقاله ادامه دهید.

بیو اینستاگرام کسب و کار شما باید چه اهدافی را دنبال کند؟
یک بیوی جذاب اینستاگرام باید چند منظور را به طور همزمان جلد دهد:

در صورتی که صفحه ای تجاری دارید، فعالیت تجاری شما را به مخاطب معرفی کند.
به مخاطب نحوه ی برقراری مکاتبه با شما را نشان دهد.
یک پروفایل اینستاگرام فوق العاده، موارد زیر را به نمایش می گذارد:

شخصیت و اهداف شما را به نمایش می گذارد.
مخاطب را به انجام کاری وادار کند.
برای مثال، گزارش کاربری tourism_iran از یک اصطلاح ترغیب کننده برای جذب مخاطبانش استفاده کرده است.

اگر اکانت اینستاگرام خود را به یک اکانت تجاری (Business Account) دگرگونی داده اید، با مراجعه به بخش Analytics آن می توانید از تعداد بازدیدها، کلیک ها و Enagagement کاربران با صفحه اینستاگرام خود آگاه شوید و رفتار مخاطبانتان را زیر نظر بگیرید.

اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام
برای آنکه بتوانید در نگارش متن بیو برای اینستاگرام صفحه تجاری خود به بهترین فرم مقدور اقدام کنید، باید اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام را بشناسید. می پپرسید چرا؟ خب، پاسخ ساده است. داشتن درک درست از اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام به شما کمک می کند تا از همان ابتدا بیو اینستاگرام تان را با اطلاعات درست بیارایید. به این ترتیب، زمانی که کاربران صفحه اینستاگرام شما را مشاهده می کنند، دقیقاً از فعالیت شما آگاه می شوند و می دانند با دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما، چه چیزی عایدشان می شود.

شناخت اجزای تشکیل دهندۀ بیو اینستاگرام، اولین قدم برای انتقال پیام به مخاطبان تان است. یک بیو اینستاگرام از موارد زیر تشکیل شده است:

عکس پروفایل

تصویر پروفایل یا اصطلاحاً آواتار باید عکسی مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. این تصویر می تواند لوگوی مجموعۀ شما یا یک تصویر از محصولات تان باشد. این تصویر هرچه هست، باید بتواند حتی با وجود کوچک بودن در فید جستجوی اینستاگرام، باز هم کاربران را به سمت خود جذب کند.

برخی از شرکت ها و افراد مشهور، در کنار پروفایل خود یک تیک آبی دارند که نشان می دهد این حساب، اکانت رسمی آن ها در اینستاگرام است. با این حال، هنوز امکان تقاضا این تیک آبی وجود ندارد و اینستاگرام، برپایه قوانین خاص خود یک اکانت را تایید (یا به اصطلاح Verify) می کند.

نام و نام کاربری

نام کاربری شما در بالای صفحه ی پروفایل نمایش داده می شود. دیگر صفحات اینستاگرام با استفاده از نام کاربری، قادر به تگ کردن شما در پُست های خود هستند. نام شما نیز به فرم پررنگ در زیر تصویر پروفایل و در بالای بخش بیوگرافی قرار دارد. نام و نام کاربری اینستاگرام، هر دو قابلیت جست وجو شدن در اینستاگرام را دارند. بنابراین، بهتز است نام و نام کاربری خود را با دقت گزینش کنید.

بیو اینستاگرام

در این قسمت، شما باید با استفاده از ۱۵۰ کاراکتر شرکت خود را به مخاطبان معرفی کنید و آن ها را ترغیب به انجام کاری در صفحه اینستاگرام خود کنید. در ادامۀ همین مقاله، متن بیو تعدادی از شرکت های ایرانی و خارجی را با هم بررسی می کنیم.

وب سایت

تنها یک محل در اینستاگرام وجود دارد که شما می توانید مستقیماً لینک یک وب سایت را در آن قرار دهید و آن محل، بخش بیو است. پس بهتر است از این فضا هوشمندانه استفاده کنید.

دسته بندی یا Category

دسته بندی یا Category که در زیر نام شرکت ظاهر می شود، مستقیماً با دسته بندی انتخاب شده در لینک صفحه ی فیس بوک شما در مکاتبه است. برای آنکه نوع کسب و کار شما در اینستاگرام مشخص باشد، حتماً باید گزارش کاربری تجاری داشته باشید. مزیت مشخص کردن نوع کسب و کار در اینستاگرام این است که دیگر نیازی ندارید از فضای شخصی Bio برای توضیح نوع فعالیت تجاری تان استفاده کنید.

دکمه های تماس یا Call To Action
اینستاگرام به تازگی چندین لینک اضافی به حساب های تجاری افزوده است که به عدم اشغال فضای شخصی بیو کمک می کند. شرکت ها، پیش از معرفی این قابلیت مجبور بودند تا نشانی شرکت و پست الکترونیک خود را در قسمت بیو در اختیار مخاطبان قرار دهند. این دکمه ها تنها در نرم افزار تلفن همراه اینستاگرام نمایش داده شده و از روش صفحات وب قابل مشاهده نیستند.

شما می توانید از درون نرم افزار تلفن همراه اینستاگرام با کلیک بر روی گزینه های Edit Profile و سپس Contact Options به این موارد دست یابی داشته باشید. اگر قادر به مشاهده این گزینه ها نیستید، بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که گزارش کاربری تان تجاری است.

علاوه بر اینکه اضافه کردن اطلاعات تماس در این بخش می تواند باعث تخفیف تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شود، این حسن را نیز دارد که زحمت پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس از دوش شما برداشته می شود.

همانطور که می‎بینید، تصویر زیر نمونه ای از دکمه های CTA در اینستاگرام شرکت دیدوگرام است.

ایمیل

وارد کردن نشانی پست الکترونیک در این بخش باعث ایجاد یک دکمه ی پست الکترونیک در پروفایل شما می شود. این دکمه در زیر تمامی اطلاعات دیگر قرار می گیرد. زمانی که مشتری بر روی دکمه پست الکترونیک کلیک می کند، اینستاگرام او را به نرم افزار تلفن همراه پست الکترونیک موجود در تلفن همراه هدایت می کند.

آدرس

اگر کسب و کارتان از یک مکان واقعی اداره می شود، وارد کردن نشانی کامل به مشتریان کمک می کند تا دفتر کار شما را راحت تر بیابند. زمانی که مشتریان بر روی دکمه Direction کلیک می کنند، نشانی محل کار شما به همراه شماره تلفن تان بر روی نقشه به آن ها نمایش داده می شود.

تماس تلفنی

راه دیگر نمایش اطلاعات تماس در پروفایل تجاری اینستاگرام، اضافه کردن یک شماره تلفن است. زمانی که فردی بر روی این دکمه کلیک کرد، قادر است در لحظه با شماره تلفن شما تماس بگیرد.

نوشتن متن برای بیو اینستاگرام
شما می توانید در بخش بیو با اضافه کردن خطوط و ایموجی ها خلاقیت به خرج دهید؛ اما به خاطر داشته باشید که طرحی که در نرم افزار تلفن همراه اینستاگرام نمایش داده می شود، مقدور است در مرورگر، با به هم ریختگی روبرو شود. برای مثال پروفایل برنامه ی ۹۰ در نرم افزار تلفن همراه اینستاگرام به این فرم است.

دقت کنید همان متن برای بیو اینستاگرام در مرورگر ظاهر دیگری دارد و Category آن نیز نمایش داده نمی شود.

ایده ها و نمونه هایی از متن برای بیو اینستاگرام
شرکت ها از بخش بیو اینستاگرام خود به اشکال متفاوت استفاده می کنند.حال این استفاده می تواند به کارگیری هشتگ های شخصی باشد یا هدایت افراد برای ثبت نام در وب سایت. همه چیز به شما بستگی دارد. شما نیز می توانید با کمی آزمایش و خطا بهترین گزینه گزینش را با توجه به کسب وکار خود گزینش کنید.

در ادامه نمونه های مختلفی از نحوه استفاده متن برای بیو اینستاگرام را بررسی می کنیم که توسط شرکت ها یا اشخاص در این محدوده ی ۱۵۰ کاراکتری جای گرفته اند.

قوانین شبکه های اجتماعی

برخی از اکانت ها دارای قوانین مختص به خود در شبکه های اجتماعی هستند. برای مثال اکانت رسمی مسابقات هاکی روی یخ آمریکا (NHL)، در متن بیو اینستاگرام خود لینکی از قوانین شبکه های اجتماعی را قرار داده است. هرچند این کار باعث مصرف مقادیر زیادی از کاراکترها شده است، اما ازنظر آن ها یک موضوعِ قانونی پر اعتبار تلقی می شود.

یا در این نمونه، کاربران باید برای دنبال کردن این اکانت، باید به سن قانونی رسیده باشند.

اکانت های رسمی اینستاگرام

برندهای شناخته شده تر که مقدور است با خطر کپی شدن مواجه شوند، استفاده از اکانت رسمی با تیک آبی را در دستور کار خود قرار می دهند. برای مثال اکانت رسمی شبکه ی نشنال جئوگرافی با تیک آبی در بیو اینستاگرام خود اقدام به گسترش یک جمله ی نسبتاً مختصر برای جذب مخاطب کرده و درنهایت هم لینک وب سایت خود را در انتهای بیو قرار داده است.

شعار تبلیغاتی (تگ لاین)

برند معتبر نایک که به داشتن محصولات ورزشی باکیفیت مشهور است، از شعار مختصر خود (Just Do It) در متن بیو اینستاگرام خود استفاده می کند. تگ لاین با استفاده از کمترین کلمات ممکن، ویژگی اکانت و برند شما را به مخاطب نشان می دهد. شما نیز می توانید از جملات مختصر خود برای توصیف کسب وکارتان استفاده کنید.

کوتاه نویسی

برخی از افراد معتقدند که مختصر نویسی یکی از روش های نوشتن متن برای بیو اینستاگرام است. برای مثال اکانت ویوپرس اقدام به معرفی مختصر این گزارش به عنوان گزارش رسمی خود کرده و لینک کانال تلگرام خود را در بیو اینستاگرام قرار داده است. گاهی اوقات، یک بیوی ساده به مخاطب کمک می کند تا به راحتی منظور آن برند برای انتقال پیام را متوجه شود.

سایر حساب های شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از برندهایی که به سراغ ساده نویسی رفته است گوچی است. این برند نیز با قرار دادن یک ایموجی به مخاطبان خود اعلام می کند که می توان گوچی را در اسنپ چت هم دنبال کرد. سایر برندها مقدور است به جای اسنپ چت، نشانی فیس بوک، توییتر یا اکانت تلگرام خود را در بیو اضافه کنند (همانطور که در مثالا بالا دیدیم، ویوپرس نشانی کانال تلگرام خود را در متن بیو اینستاگرامش قرار داده است).

قابلیت خرید از روش نرم افزار تلفن همراه اینستاگرام

Serena & Lily در بیوی خود از مخاطبان تقاضا کرده است تا به بخش خرید این اکانت در اینستاگرام مراجعه کنند. ازآنجایی که تنها بخش لینک دار اینستاگرام قسمت بیو است، شرکت ها می توانند از مشتریان خود تقاضا کنند تا برای دیدن خدمات و دریافت آن ها به بخش خرید اینترنتی اینستاگرام مراجعه کنند. البته این بخش تنها برای تعدادی از شرکت های خاص در آمریکا پویا است.

زمانی که شما از این لینک بازدید می کنید، به یک نسخه ی کپی از اکانت اینستاگرام شرکت مذکور برده می شوید؛ اما در این زمان شما می توانید بر روی تصاویر کلیک کرده و به بخش خرید آن وسیله منتقل شوید.

دنبال کردن لینک ها

برای مثال اکانت اینستاگرام زومیت از کاربرانش می خواهد که با کلیک بر روی لینک موجود در بیو، ترفندهایی برای استفاده بهتر از گوشی ال جی جی ۶ را مطالعه کنند.

استفاده از لینک به این روش، ترافیک وب سایت شما را رشد می دهد. زومیت این لینک را در طور هفته مرتباً به روزرسانی می کند تا کاربران مشتاق را به وب سایت خود منتقل کند.

هشتگ های مشهور

حساب هایی که با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر در اینستاگرام فعالیت دارند، یک هشتگ معروف را در بیوی خود قرار می دهند. برای مثال شرکت Apple (که به تازگی اکانت اینستاگرام خود را راه اندازی کرده است)، در متن بیو اینستاگرام خود ار کاربران می خواهد که برای مخابره عکس های خود از هشتگ ShotoniPhone# استفاده کنند.

کاربران به منظور مشارکت با این دست حساب ها، تنها باید هشتگ مربوطه را در پست خود قرار دهند.

لینک دانلود

از آنجایی که لینک وب سایت از اعتبار بالایی برخوردار است، تعدادی از اکانت ها از آن برای ارجاع شما به آخرین خدمات خود بهره می برند. برای مثال صفحه اینستاگرام اسنپ در متن برای بیو اینستاگرام، شما را به دانلود اپلیکیشن خود دعوت می کند.

استفاده از ایموجی

بخش بیو می تواند محلی برای آشنایی با شخصیت شما باشد. تعدادی از برندها از ایموجی ها به منظور نمایش صفات شخصیتی خود در کنار کلمات استفاده می کنند. در اکانت دیرین دیرین این ایموجی ها به وضوح قابل مشاهده هستند. گاهی این تصاویر در نقش یک جمله ی مختصر ظاهر شده و درک پیام را برای مخاطب ساده تر می کنند.

امکان مکاتبه با ادمین

برخی از اکانت ها (به ویژه اکانت های هنری) سعی می کنند تا کاربر را به طور مستقیم با ادمین های خود در مکاتبه قرار دهند. با این اقدام مخاطبین می توانند به روشی آسان از ادمین ها و آثار آن ها قدردانی کنند. مجله عکاسی این شیوه را برای برقراری مکاتبه با کاربر در قسمت متن برای بیو اینستاگرام خود برگزیده است.

هیچ چیزی ننویسید

اگر شما به اندازه ی کافی مشهور باشید، احتیاجی به نوشتن متن برای بیو اینستاگرام خود ندارید.

برای مثال گزارش کاربری پرویز پرستویی بدون حتی یک کلمه و تنها به واسطه ی شهرت ایشان دارای ۲.۲ میلیون دنبال کننده است. با این حال به یاد داشته باشید که شما پرویز پرستویی نیستید! توصیه ی اکید ما این است که حتماً یک متن برای بیو اینستاگرام خود گزینش کنید تا دیگران بیشتر با شما آشنا شوند.

جمع بندی
مانند سایر استراتژی های به کار گرفته شده در شبکه های اجتماعی، توصیه ی ما به شما استفاده از ابزار تحلیلی اکانت اینستاگرام و بررسی ترافیک ارسالی به وب سایت تان است. از به کارگیری روش های متفاوت در نوشتن متن برای بیو اینستاگرام نترسید. آنقدر برای گزارش کاربری خود بیو بنویسید که تا در انتها به ساختار موردعلاقه ی خود برسید.

در حال حاضر اینستاگرام، محبوب ترین شبکه اجتماعی ما ایرانیان است. این شانس را غنیمت بشمارید و با استفاده از امکانات موجود در آن، کسب و کار خود را گسترش دهید.

شما از کدام یک از این روش ها برای متن بیو اینستاگرام خود استفاده می کنید؟

راهنمای لغات

Edit: ویرایش کردن هر چیزی.

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت