طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (UX) از جمله مفاهیمی است که تعریفی گسترده ای دارد و اگر از چندنفر بخواهید آن را برای شما توضیح دهند، هر کدام تعریفی متفاوت ارائه خواهند داد. ولی به طور کلی طراحی تجربه کاربری (UX) به معنای:

طراحی موثر همه ی جنبه های تجربه کاربر در هنگام استفاده از محصول یا خدمات است.

تجربه کاربری (UX) از جمله حوزه های علمی بین رشته ای محسوب شده و افرادی با زمینه های علمی و تخصصی متفاوت وارد آن می شوند، زمینه هایی مانند: طراحی گرافیک، روانشناسی، تحقیق و … که موجب می شوند ما به درک بهتری از رفتار و حالات روحی انسان رسیده و بدانیم چگونه یک محصول (مانند وبسایت) را طراحی کنیم تا کاربر علاوه بر راحتی در استفاده از آن، حال خوبی را نیز تجربه کند.

در تصویر ۱ یک توستر ساده نشان داده شده که اگر چه کار توست نان را انجام می دهد، اما کاربر باید با کشیدن دکمه ای به پایین نان را گرم کند. اما در تصویر ۲ یک توستر خبره کاربری بهتر نمایش داده شده که کاربر می تواند با فشردن (و نه کشیدن) دکمه به راحتی کار توست نان را انجام دهد. علاوه بر آن می تواند شروع یا پایان فرآیند گرم شدن نان را از روی توستر مشاهده کند و حوصله اش سر نرود. همانطور که مشخص است هر دوی این توسترها کار یکسانی را انجام می دهند اما تجربه متفاوتی را برای کاربر در هنگام استفاده از آن ایجاد می کنند.

۶ نکته پر اعتبار در طراحی تجربه کاربری سایت (Web UX)

موارد مختلفی بر روی تجربه کاربر در هنگام استفاده از یک سایت اثر می گذارد و امروزه بهبود تجربه کاربری به امر مهمی در طراحی سایت دگرگونی شده است. گوگل نیز در چند سال اخیر به کیفیت تجربه کاربری سایت ها اعتبار بیشتری داده و درجه سایت هایی را که تجربه بهتری به کاربران خود ارائه می دهند را در صفحه نتایج جستجو ارتقا می دهد. در واقع تجربه کاربری سایت هم اکنون فاکتور مهمی در بهینه سازی موتور جستجو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) محسوب می شود. در ادامه به ۶ نکته پر اعتبار برای بهبود تجربه کاربری سایت ها اشاره شده است:

۱. اعتبار محتوا در تجربه کاربری سایت

محتوای سایت به کلکسیون مطالبی گفته می شود که موجب آگاهی بازدیدکننده از حوزه ی فعالیت، محصولات، خدمات و … آن سایت می شود. محتوای سایت نوع های مختلفی مانند: متن، عکس، صوت، ویدیو، فایل PDF و … دارد که هر کدام استفاده مختص خود را دارند. پس از سال ۲۰۱۱ و با آپدیت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل، تولید محتوای با کیفیت برای سایت اعتبار زیادی پیدا کرد و بازاریابی محتوایی در اینترنت به سرعت رشد کرد. سایت ها برای جذب کاربران و ایجاد تعامل با آن ها نیاز به تولید محتوای با کیفیت دارند، اینگونه با ایجاد ارزش برای مخاطبان خود فرآیند حراج محصولات و خدمات شان را نیز ساده تر می کنند.

۲. تاثیر لحن یا شیوه بیان مطالب در تجربه کاربری سایت

داشتن لحن یا شیوه بیان یکسان در ارائه محتوا و پیام به مخاطبان سایت، اعتبار زیادی داشته و رعایت پیوستگی لحن در سراسر محتوای سایت امری ضروری است. استفاده از لحن سازگار مکاتبه مستقیمی با نوع مخاطبان منظور سایت دارد، برای مثال اینکه اکثر مخاطبان سایت را نوجوانان محصل تشکیل می دهند یا مدیران شرکت ها، به کلی بر روی لحن و شیوه بیان مطالب تاثیر می گذارد.

۳. استفاده پذیری سایت

کاربرد پذیری یک سایت به طور ساده به معنای آن است که:

کاربر بتواند بدون مشکلی فعالیت مورد نظر خود را در سایت انجام دهد

کاربرد پذیری خبره کاربری (UX) فرق داشته و به گونه ای زیر کلکسیون آن است. طراحی تجربه کاربری (UX) مفهوم کلی تری بوده و یک سایت زمانی می تواند تجربه کاربری خوبی داشته باشد که برای کاربر خود استفاده پذیر نیز باشد.

۴. تاثیر برندینگ در تجربه کاربری سایت

هر سایتی به بازدیدکنندگان خود احساس خاصی را منتقل می کند. این احساس در واقع همان جز اصلی برندینگ سایت در فضای مجازی است. اینکه کاربر با ورود به سایت و مشاهده صفحات متفاوت آن چه احساسی را تجربه می کند، احساساتی مانند: سرعت، سادگی، کیفیت، زیبایی هنری، تجمل و … همگی بر روی برندینگ سایت تاثیر می گذارند. اگر سایتی برندسازی اینترنتی مناسبی داشته باشد، کاربران آن را به خاطر خواهند سپرد و در آینده مجدد از آن بازدید می کنند و احتمال اینکه مشتری محصولات و خدمات آن سایت شوند نیز رشد می یابد.

۵. اعتبار تصویر و ویدیو در تجربه کاربری سایت

محتوای تصویری سایت از جمله عکس، ویدیو، انیمیشن و … در کمک به فهم مطالب و منظور سایت توسط کاربران انبوه موثر می باشد. رعایت کیفیت و استانداردهای گرافیکی در محتوای تصویری سایت از اعتبار استثنایی برخوردار بوده که متاسفانه بسیاری از صاحبان سایت ها زمان کافی را به آن اختصاص نمی دهند. محتوای تصویری نسبت به محتوای متنی، تاثیر و نفوذ بیشتری بر ذهن کاربر داشته و در نتیجه گیری وی از اینکه آیا سایتی تجربه و حس خوبی را به او ارائه داده یا نه، به شدت موثر است.

۶. لزوم طراحی صحیح فرآیندهای سایت

طراحی فرآیندهای یک سایت دربرگیرنده بخش های مختلفی بوده و با توجه به موضوع آن سایت متفاوت می باشد. برای مثال کاربر در یک سایت فروشگاه اینترنتی باید چه مراحلی را طی کند تا کالای مورد نیاز خود را خریداری کند، یا یک فرد در سایت دانلود نرم افزار باید از چندین صفحه گذر کند تا نهایتا به لینک اصلی دانلود برسد. طراحی ساده و استاندارد فرآیندهای سایت نقش مهمی را در رضایت کاربران اجرا کرده و اگر به درستی طراحی نشود، موجب منصرف شدن درصد زیادی از کاربران از تکمیل فرآیند و به طور مثال انصراف از خرید خواهد شد.

رعایت ۶ نکته ذکر شده در بالا می تواند در بهبود کیفیت تجربه کاربری سایت ها تاثیر مثبتی بگذارد و فرآیند دگرگونی بازدیدکنندگان سایت به مشتریان بالقوه و دگرگونی مشتریان بالقوه به خریداران نهایی را تسهیل نماید.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت