ساخت لیست پست الکترونیک یا خرید بانک ایمیل؟

ساخت لیست پست الکترونیک یا خرید بانک ایمیل؟

اگر فصل اول از راهنمای جامع ايميل مارکتینگ با نام “ایمیل مارکتینگ چیست؟” را مطالعه کرده باشید، حتماً به خاطر دارید که در آن فصل Email Marketing را برای شما تعریف کردیم. دگرگونی و تحولاتش از اولین ظهور تا به امروز را با هم بررسی کرده، مزیت هایی که نسبت به روش های دیگر بازاریابی دارد را به شما گفتیم و تنها عیب آن را نیز بیان کردیم.

متوجه شدیم که اگر از پست الکترونیک مارکتینگ به درستی استفاده شود برای هر کسب و کاری سودمند خواهد بود، حتی کسب و کارهای خیلی کوچک! در انتهای فصل اول به این نتیجه رسیدیم که چگونگی ظاهر شدن در Inbox افراد در بازاریابی ایمیلی اعتبار انبوه زیادی دارد و به شما نوید دادم که با خواندن این مقالات یاد خواهید گرفت که چگونه از پست الکترونیک مارکتینگ به درستی استفاده کنید.

مادۀ ابتدایی برای اجرای یک کمپین پست الکترونیک مارکتینگ، تهیه یک لیست پست الکترونیک است. نه، حتی فکرش را هم به ذهنتان راه ندهید! منظور من از ساخت لیست ایمیل، به هیچ وجه خرید بانک پست الکترونیک نبود!

اگر قصد تلف کردن وقت خود، رها کردن برگ های اسکناستان در سطل زباله و ساکن شدن در قسمت اسپمِ اکانتِ ایمیلِ هزاران کاربر را دارید، من به هیچ نام مانعتان نمی شوم. همین الان در گوگل اصطلاح “خرید لیست ایمیل” را جستجو کنید، کاری که خیلی از صاحبان کسب و کار، حتی رقبای شما انجام می دهند. با این حال، اگر می خواهید پست الکترونیک مارکتینگ را به صورت اصولی انجام داده و از کمپین های بازاریابی ایمیلی خود بهترین نتیجه را بگیرید در ادامه این فصل از سری مقالات پست الکترونیک مارکتینگ با ویوپرس همراه باشید.

در این فصل قصد داریم چگونگی ساخت لیست پست الکترونیک متشکل از کاربران مرتبط با کسب و کار شما و البته انبوه پربازده را برایتان شرح دهیم. بله، یک مقاله کامل لازم است تا یاد بگیریم چگونه لیست پست الکترونیک خودمان را داشته باشیم. شاعر می گوید: “خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج”، پس بیایید شروع کنیم و خشت اولمان را صاف بگذاریم.

چرا نباید از وب سایت ها، لیست پست الکترونیک بخرید؟
اگر اصطلاح “خرید لیست ایمیل” را در گوگل جستجو کنید، سایت هایی را مشاهده خواهید کرد که کارشان حراج بانک پست الکترونیک است. ما در نوین برپایه تحقیقات و تجارب خود به این نتیجه رسیده ایم که خرید بانک پست الکترونیک اشتباه است. چرا؟ خب، اجازه بدهید من دلایل خودم را برایتان شرح دهم:

علی رغمِ تأکید این سایت ها به پویا بودن نشانی ایمیل ها، هیچ تضمینی وجود ندارد که نشانی ایمیل ها پویا باشند. مقدور است نشانی ایمیل ها جعلی یا متعلق به کاربرانی باشند که دیگر از آنها استفاده نمی کنند.
افراد موجود در لیست مقدور است هیچ علاقه و ارتباطی به کسب و کار شما نداشته باشند.
بعضی وب سایت ها کار حراج بانک پست الکترونیک خود را یک سطح ارتقا داده و این لیست ها را برپایه مشاغل طبقه بندی کرده اند. علاوه بر اینکه نمی توان مطمئن بود که تمام نشانی ایمیل های موجود در این لیست ها مرتبط با کسب و کار ذکر شده هستند، به پویا بودن و جعلی نبودن آنها نیز نمی توان اطمینان کرد.
خطر اسپم شدن اکانت پست الکترونیک شما، مهمترین دلیلی است که باید از خرید لیست پست الکترونیک اجتناب کنید.

بانک پست الکترونیک خودتان را بسازید!
راز یک کمپین پست الکترونیک مارکتینگ عالی، یک لیست عالی است. البته شما نمی توانید به هر لیستی که عالی است پست الکترونیک بفرستید و انتظار نتایج عالی داشته باشید. پس اجازه دهید جمله خود را اینگونه بیان کنم: “راز یک کمپین پست الکترونیک مارکتینگ عالی، لیست پست الکترونیک عالی شماست.”

اکنون این سؤال پیش می آید که تعریف یک لیست پست الکترونیک عالی چیست؟ در یک جمله به شما می گویم: یک لیست پست الکترونیک عالی لیستی از نشانی پست الکترونیک افرادی است که شخصاً به شما اجازه داده اند کمپین های بازاریابی ایمیلی خود را برایشان بفرستید.

در دنیای پست الکترونیک مارکتینگ دو اصطلاح در فرآیند کسب اجازه از افراد به منظور مخابره پست الکترونیک برای آنها وجود دارد: Opt-In و Subscribe.

اصطلاح Opt-In به معنای این است که فرد گزینش کند که در چیزی شرکت نماید. در بحث ساخت لیست ایمیل، Opt-in به فرمی گفته می شود که فرد در آن، نشانی پست الکترونیک (و در صورت نیاز اطلاعات دیگر) را وارد کرده و به واسطه آن به ما اجازه دهد که کمپین های پست الکترونیک مارکتینگ خود را برای او بفرستیم.

معنی لغوی Subscribe اشتراک یا عضویت است. در بازاریابی ایمیلی Subscribe معمولاً به صورت گزینه ای که قابلیت تیک خوردن یا دکمه ای که قابلیت کلیک شدن دارد ظاهر می شود که با گزینش آن، کاربر به لیست پست الکترونیک شما ملحق می گردد.

حتماً می گویید هنوز هم به نظر ساده می آید، کافی است فرمی طراحی کرده و پیش روی مشتریان و بازدیدکنندگان خود بگذارم! اما افراد به این راحتی هم نشانی پست الکترونیک خود را در اختیار شما نخواهند گذاشت. برای کسب اجازه به منظور مخابره پست الکترونیک و دریافت نشانی پست الکترونیک باید به افراد انگیزه دهید و آنها را ترغیب به وارد کردن نشانی ایمیلشان در فرم Opt-in خود کنید.

در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه با دو فاکتور کسب اجازه و دادن انگیزه شروع به ساخت لیست پست الکترونیک کنید. مطمئن باشید که اگر این دو گام پیش رو را به درستی انجام دهید یک بانک پست الکترونیک خوب و به روز خواهید داشت.

گام اول: ایجاد انگیزه برای کسب اجازه

کاری که دیده ایم اکثر وب سایت ها انجام می دهند این است که یک فرم Opt-In با گزینه گزینش اشتراک، سر راه کاربران خود قرار می دهند و مثلاً می نویسند “با وارد کردن پست الکترونیک خود از آخرین اخبار آگاه شوید“.

این وب سایتها تقریباً راه را بلدند، اما در نیمه مسیر متوقف شده اند. به نام یک کاربر، چرا باید درخواست کننده دریافت پست الکترونیک از آنها باشم؟ چه خبری قرار است به من بدهند که در ازای آن نشانی پست الکترونیک من را می خواهند؟ اصلاً چه نفعی برای من به همراه دارند؟ این وب سایت ها اگر در قبال دریافت نشانی پست الکترونیک ارزش افزوده ای هم برای بازدیدکنندگان خود در بر داشته باشند، مطمئناً مسیر پست الکترونیک مارکتینگ را به درستی خواهند پیمود.

به این ارزش افزوده یا رشوه دادن به منظور Opt-In جذب سرنخ حراج (یا Lead Magnet) می گویند. اصلاً لازم نیست برای جذب سرنخ حراج هزینه کنید، معمولاً از محتواهای دیجیتالی مانند فایل های PDF، ویدئو و … که با کمترین هزینه یا حتی بدون هزینه می توان آنها را تولید کرد، به نام Lead Magnet استفاده می شود. هر چیزی، هر چند کوچک می تواند نقش سرنخ جذب را بازی کند، مادامی که برای کاربر شما ارزشمند و جذاب باشد.

بعضی از سرنخ های جذب معروف را به نام الگو برای شما ذکر کرده ایم:

کتاب الکترونیکی (Ebook)
Case Study (مطالعه موردی)
وبینار
نمونه مجانی از محصول
کوپن تخفیف
کوئیز یا بازی
روش های نامحدودی برای انگیزه دادن به افراد به منظور ملحق شدن به لیست پست الکترونیک شما وجود دارند. سرنخ جذب درست برای شما، به نوع محصول شما و به کمپین پست الکترونیک مارکتینگی که تعریف می کنید، بستگی دارد. در فصل آینده شما را به طور کامل با انواع کمپین های Email Marketing آشنا خواهیم کرد، اما در این مطلب می خواهیم معیارهایی که برای یک سرنخ جذب تأثیرگذار وجود دارند را برایتان برشماریم:

به صورت مجانی برای کاربر، ارزش افزوده فراهم کنید.
مشکل کاربر را حل کند و آن چیزی باشد که کاربر شما واقعاً می خواهد.
به راحتی قابل استفاده باشد. به نام مثال یک فایل آموزشی ۵۰۰ صفحه ای برای ۹۰% افراد قابل استفاده نیست.
آنی باشد، یعنی در همان لحظه ارزش را منتقل کند.
حاوی اطلاعات مفیدی باشد که کاربر بتواند آنها را به کار گیرد.
هر چه به جزئیات بیشتر توجه داشته باشید، نرخ دگرگونی (تبدیل بازدیدکننده به مشترک لیست ایمیل) بیشتری را به همراه خواهد داشت.
تا حد امکان، به کسب و کار مرتبط باشد.
نشان دهندۀ تخصص تشکیلات شما و ارزش پیشنهادی منحصربه فردتان باشد.
در ادامه چند الگو خوب استفاده از Lead Magnet در قبال دریافت نشانی پست الکترونیک کاربر را برایتان آورده ایم:

وب سایت مُدیسه به خوبی از کوپن تخفیف به نام Lead Magnet به منظور گسترش لیست پست الکترونیک خود استفاده کرده است. میزان تخفیفی که به کاربر برای عضو شدن در خبرنامه مُدیسه می دهند قابل تأمل است (اگر نمی دانید خبرنامه چیست، در فصل بعد با آن آشنا خواهید شد).

وب سایت ۱۰۰daysofreallife.com که در زمینه دستورات غذایی ساده و ارگانیک فعالیت می کند، در مقابل دریافت نشانی ایمیل، ۵ دستور غذایی مجانی خود را به بازدید کنندگان می دهد. این Lead Magnet برای افرادی جذاب است که به دنبال غذاهای سالم هستند، یعنی دقیقاً جامعه منظور این وب سایت!

گام دوم: چگونه یک فرم Opt-In بسازید که بازدیدکننده را به مشترک دگرگونی کند

هدف فرم Opt-In و گزینه گزینش اشتراک شما این است که عالی بودن سرنخ جذب برای بازدیدکننده را به او نشان دهد تا بازدیدکنندگان در قبال دریافت چیزی به مشترک لیست ایمیلتان دگرگونی شوند. به این فرآیند Conversion (تبدیل) می گویند. اگر می خواهید فرمی بسازید که برایتان دگرگونی انجام دهد، اظهار می کنیم فاکتورهای زیر را حتما در فرم Opt-In خود لحاظ کنید:

عنوان جذاب: نام شما باید طوری باشد که ارزش افزوده ی Lead Magnet برای بازدیدکننده را به طور چشمگیری توصیف کند.
توضیح کمکی: بهتر است توضیحات شما کوتاه، روشن و مستقیم باشند. برای اینکه چشم بازدیدکننده بتواند به سرعت توضیحات شما را بررسی کند می توانید از بولت استفاده کنید.
تصویر جذاب: اگر می توانید تصویری از Lead Magnet به فرم خود اضافه کنید (به نام مثال اگر سرنخ جذب شما یک کتاب الکترونیکی است می توانید یک تصویر جذاب از آن تهیه کنید). قرار دادن تصویر یک شخص که در حال نگاه کردن به گزینه گزینش اشتراک فرم شماست هم می تواند نرخ دگرگونی را بالا ببرد.
فیلدهای کم: سعی نکنید اطلاعاتی بیش از نام و نشانی پست الکترونیک از بازدید کننده بخواهید، قرار دادن فیلدهای بیشتر در فُرم مساوی است با تخفیف نرخ تبدیل!
دکمه اشتراک ترغیب کننده: برای دکمه اشتراک، یک رنگ متضاد با بقیه فرم گزینش کنید که در صفحه کاملاً به چشم بیاید. نیز از عبارتی استفاده کنید که بازدیدکننده را ترغیب به کلیک در همان لحظه کند.

احتمال دارد با خواندن مقاله تا اینجا دچار دلهره شده باشید، خصوصاً اگر هیچ سر رشته ای از برنامه نویسی نداشته و حتی برای وب سایت خود از قالب های آماده نظیر وردپرس استفاده کرده باشید. در فصل های آینده شما را با ابزارهایی آشنا خواهیم کرد که می توانید از صفر تا صد فرآیند پست الکترونیک مارکتینگ خود را به راحتی با آنها انجام دهید.

پس نگرانی را کنار گذاشته و به یادگیری ساخت بانک پست الکترونیک ادامه دهید. اکنون می خواهم بهترین مکان ها برای قرار دادن یک فرم Opt-In را به شما بگویم:

در وب سایت شما
اگر وب سایت تان ترافیک بالایی دارد و بیشترین تعاملات با مشتریانتان روی وب سایت رخ می دهد، مطمئناً بهترین مکان برای قرار دادن فرم Opt-In و ساخت لیست ایمیل، وب سایت شماست. سؤال اصلی این است که دقیقاً این فرم را دقیقاً در کجای وب سایت قرار دهید؟ مطمئناً به هزار و یک روش می توان این کار را انجام داد، اما تعدادی شیوه مرسوم و پرطرفدار وجود دارد:

یکی از داینامیک ترین روش ها برای جلب توجه کاربر، هدر یا فوتر شناور است. اگر شما تمرکز خاصی روی بازاریابی ایمیلی دارید، چه بهتر که از این ویژگی برای جلب توجه کاربران به منظور مشترک شدن در لیست ایمیلتان استفاده کنید. به فوتر تصویر زیر از سایت تگموند توجه کنید، این فوتر در صفحه اصلی سایت تگموند ثابت است و با اسکرول کاربر نیز جایی نمی رود، مگر اینکه خود کاربر با گزینش ضربدر این فوتر را ببندد. جالب است بدانید که در نمایش تلفن همراه این وب سایت فوتر به هدر دگرگونی شده است، فکر می کنید چرا؟

چنانچه کسب و کار شما حراج آنلاین دارد، می توانید در قسمت ثبت نام، گزینه گزینش اشتراک را قرار دهید. هنگامی که مشتری بالقوه در حال وارد کردن اطلاعات مورد نیاز شما به منظور خرید آنلاین است، یک Check Box (محتوایی که قابلیت تیک خوردن داشته باشد) نزدیک محل وارد کردن نشانی پست الکترونیک به وی نشان دهید تا در صورت تمایل به دریافت پست الکترونیک از جانب شما، این گزینه گزینش را گزینش کند. فروشگاه اینترنتی مُدیسه این Check Box را در فرآیند ثبت نام خود به فرم زیر قرار داده است.

بازدید کننده ای که برای بار اول روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد صفحه اصلی شده است، قاعدتاً دقایقی را صرف ارزیابی صفحه و آشنایی با کلیت وب گاه شما خواهد کرد. یکی از بهترین شیوه ها برای نشان دادن فرم Opt-In به بازدیدکننده، به صورت یک بنر یا پاپ آپ (Pop-up)، چند لحظه پس از ورود کاربر به سایت است. سایت بامیلو فرم Opt-In خود را به همین صورت به بازدیدکنندگان نشان می دهد.

یکی دیگر از محبوبترین مکان ها برای قرار دادن فرم Opt-In در وب سایت، سایدبار یا حاشیه کناری سایت است. در سایت های فارسی زبان، سایدبار عموماً در حاشیه سمت چپ صفحه طراحی می شود. در تصویر زیر فرم Opt-In وب سایت stackdart.com را که به صورت Sidebar طراحی شده است، مشاهده می کنید.

اکثر وب سایتها بخشی به نام “تماس با ما” دارند. فردی که وارد بخش تماس با مای وب گاه شما شده است و در حال وارد کردن اطلاعات خود در فرم تماس شما می باشد، به طور قطع توجه خاصی به وسیله یا خدمت شما داشته است. چه دلیلی دارد که فرم تماس سایت خود را به یک فرم Opt-In دگرگونی نکنید! فقط لازم است یک Check Box در این فرم بگنجانید. نمونه ای که در تصویر زیر مشاهده می کنید، فرم تماسی است که کارایی یک فرم Opt-In را نیز دارد.

قرار دادن گزینه گزینش اشتراک در هدر یا فوتر سایت یکی از پرکاربردترین روش هاست که وب سایت هایی با ترافیک بالا نظیر ویوپرس و اسنپ فود از آن استفاده کرده اند. اظهار ما در نوین این است که اگر پست الکترونیک مارکتینگ، یکی از روش های اصلی بازاریابی کسب و کار شماست، از قرار دادن گزینه گزینش اشتراک در هدر و خصوصاً فوتر سایت صرفنظر کنید و به دنبال روش هایی جذاب تر باشید.

اما اگر می خواهید بیشترین تعداد بازدید کننده را به مشترک لیست پست الکترونیک خود دگرگونی کنید (و چرا نخواهید!) توصیه می کنم حتماً از پاپ آپ در زمان خروج (Exit-intent Pop-up) استفاده کنید. هنگامی که بازدیدکننده موس خود را به سمت گزینۀ بستن سایت هدایت می کند، این پاپ آپ ظاهر خواهد شد. از مزایای آن می توان به این اشاره کرد که بر خلاف دیگر پاپ آپ ها، به هیچ وجه در مسیر بازدیدکننده روی سایت وقفه ایجاد نمی کند و در بهترین زمان، یعنی لحظه خروج، خود را به وی نشان می دهد. در این زمان، بازدیدکننده احتمالاً محتوای سایت تان را بررسی کرده و آن را برای خود سودمند یافته است، پس چرا مشترک لیست پست الکترونیک شما نشود!؟

در وبلاگ شما
اگر برای کسب و کار خود یک وبلاگ راه انداخته اید و ترافیک خوبی هم دارید، پس دست به کار شوید و یک فرم Opt-In روی وبلاگ خود قرار دهید. در واقع افرادی که از روش وبلاگ شما مشترک لیست ایمیلتان شوند، ارزشمندترین خوانندگان شما هستند. این افراد قطع به یقین همان کسانی هستند که زیر مقالات وبلاگ شما کامنت گذاشته و آنها را به اشتراک می گذارند. ملحق شدن افراد به لیست پست الکترونیک از روش وبلاگ به قدری سودمند است که ما هم در نوین گزینه گزینش اشتراک را در وبلاگ خود قرار داده ایم.

در شبکه های اجتماعی شما
در صورتی که تعداد دنبال کنندگان شما در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … عدد قابل توجهی است، اظهار می کنیم کوشش کرده و این افراد را به لیست پست الکترونیک خود ملحق کنید. حتماً می پرسید چگونه در شبکه اجتماعی خود گزینه گزینش اشتراک قرار دهید؟ باز هم می گویم نگران نباشید، بسیاری از ابزارهای پست الکترونیک مارکتینگ این امکانات را به شما عرضه می کنند. در فصل های آینده تمام ابزارهای سودمند بازاریابی ایمیلی در دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

در امضای پست الکترونیک شما
بسته به اندازۀ تشکیلات شما، مقدور است ماهانه به مشتریان خود پست الکترونیک مخابره کنید. افرادی که ماهانه برای آنها پست الکترونیک مخابره می کنید قطعاً با شما و سازمانتان مکاتبه نزدیکی دارند، پس قرار دادن یک لینک به منظور ملحق شدن به لیست پست الکترونیک شما در قسمت امضای ایمیلتان برای این افراد تحریک کننده خواهد بود.

رو در رو با مشتری
برای بعضی از کسب و کارها، کانال های آنلاین مانند وب سایت و شبکه های اجتماعی متداول ترین محل مکاتبه مشتری با آنها نیست. بسیاری از کسب و کارها به صورت رو در رو با مشتریان خود تعامل دارند، اینها چگونه می توانند گزینه گزینش اشتراک را پیشِ پای مشتری خود بگذارند؟

در نقطه فروش: از کارمندان خود بخواهید که هنگام نهایی کردن خرید از مشتریان بپرسند آیا تمایل دارند به لیست پست الکترونیک شرکت ملحق شوند؟ البته که Lead Magnet را هم نباید فراموش کنید، تفاوتی با فضای مجازی ندارد، انگیزه دادن همیشه لازم است.
فرم Opt-In در فروشگاه: به شیوه سنتی می توانید این کار را انجام دهید. یک فرم و یک خودکار و صد البته Lead Magnet را در پیشخوان مغازه قرار دهید. اظهار می کنیم از یک تبلت برای دریافت نشانی پست الکترونیک مشتریان استفاده کنید. این شیوه جذابیت و کلاس کاری بالاتری خواهد داشت.
جمع آوری کارت ویزیت: در دنیای پر سرعت امروز وارد کردن اطلاعات به صورت دستی برای خیلی از افراد خوشایند نیست. خوشبختانه این روزها اکثر افراد کارت ویزیتی دربرگیرنده نشانی پست الکترونیک خود دارند. کافی است محفظه ای در فروشگاه یا در مکانی که برای انجام تبلیغات رفته اید قرار داده و روی آن قصد خود از جمع آوری کارت ویزیت را بنویسید، باز هم می گویم Lead Magnet فراموش نشود!
جمع بندی
در این فصل، فرآیندِ به ظاهر ساده اما کاملاً پیچیده و حساس پست الکترونیک مارکتینگ را یک سطح جلوتر بردیم. متوجه شدیم که خرید بانک پست الکترونیک نه تنها به نفع ما نیست، بلکه برای کسب و کارمان ضرر هم دارد. شما را در دو گام با ساخت لیست پست الکترونیک آشنا کردیم. در گام اول با Lead Magnet آشنا شدید و پس از آن، چند Lead Magnet پرکاربرد را به شما معرفی کردیم و حتی چند مثال هم برای شما آوردیم. گام دوم را به متداول ترین فرم های Opt-In و محل قرارگیری آنها در بسترهای متفاوت اختصاص دادیم.

روش های ذکر شده تنها شیوه های کسب اجازه از مشتریان (بالقوه یا بالفعل) به منظور ساخت لیست پست الکترونیک مارکتینگ نیست، اما متداول ترین و پربازده ترین آنهاست. با اقدام به توصیه های ما و ساخت یک فرم Opt-In در جای مناسب، به مرور زمان، یک لیست پست الکترونیک عالی از مشتریان حقیقی خود بدست خواهید آورد. این لیست ایمیل، متعلق به شما و کسب و کار شما خواهد بود و ارزش آن از صد بانک پست الکترونیک طبقه بندی شده به مراتب بیشتر است.

در فصل آینده به سراغ تعیین منظور برای کمپین های بازاریابی ایمیلی رفته و شما را با بخش بندی لیست ایمیلی که خودتان ساخته اید، آشنا خواهیم کرد. نیز در فصل آینده انواع کمپین های پست الکترونیک مارکتینگ را به طور مفصل برایتان برمی شماریم.

مثل همیشه از نظرات شما در مورد این مقاله در انتهای همین صفحه انبوه استقبال خواهم کرد.

لینک منبع

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت