رپورتاژ آگهی چیست و چه مزایایی برای کسب و کارتان دارد؟

رپورتاژ آگهی چیست و چه مزایایی برای کسب و کارتان دارد؟

اگر با دنیای اینترنت و وب گردی آشنا باشید، مطمئناً مقالات متعددی را در وب گاه های پر بازدید تحت نام رپورتاژ آگهی مشاهده کرده اید. امروزه، بسیاری از کسب و کارها، به خصوص کسب و کار های اینترنتی، از این شیوه تبلیغاتی برای بهبود موقعیت کسب و کار خود استفاده می کنند.

این شیوه از تبلیغات اینترنتی اگر به درستی انجام شود، می تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. در این مقاله از وبلاگ نوین، قصد دارم شما را با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا کنم و برایتان توضیح دهم که اساساً رپورتاژ آگهی چیست و چگونه می تواند کسب و کار آنلاین شما را متحول کند. پس با نوین همراه باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟
برای آنکه بتوانیم با مفهوم رپورتاژ آگهی در بازاریابی اینترنتی به درستی آشنا شویم، باید به استفاده از آن بازاریابی سنتی رجوع کنیم. به طور کلی رپورتاژ آگهی (به انگلیسی Advertorial که ترکیبی از دو واژۀ Advertisment و Editorial است) به شکلی از آگهی گفته می شود که در پوسته یک گزارش به مخاطبان عرضه می شود، به این معنی که مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمی شود و احتمال می کند در حال مطالعه یا مشاهده یک گزارش کاملاً بی طرف است. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود.

در واقع، رپورتاژ آگهی تلاشی تشکیلات یافته است که برای تقویت مزایای استفاده از یک محصول یا خدمات در ذهن مخاطب صورت می گیرد. روند تهیه رپورتاژ آگهی به این فرم است که گزارشی کاملاً بی طرف و ژورنالیستی برای انتقال پیام برند یا معرفی محصولات از سوی یک شرکت تهیه و به یک رسانه ارائه می شود. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانه (این رسانه می تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب گاه باشد) در ازای گسترش این گزارش مبلغی را از شرکت دریافت می کند.

در رسانه های چاپی، رپورتاژ آگهی معمولاً به فرم مقاله ای بی طرف یا یک داستان است تا شکلی معتبر و موجه به خود بگیرد. در تلویزیون، این نوع تبلیغات به فرم یک آگهی برای معرفی محصولات به مخاطبان نمایش داده می شود. حال این آگهی می تواند به فرم یک تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شود یا در پوسته قسمتی از یک مکالمه یا برنامه Talk Show باشد. در برنامه های رادیویی نیز این نوع آگهی معمولاً در بین مکالمات مجریان برنامه با مهمان ها گنجانده می شود.

در سال های اخیر با گسترش استفاده از اینترنت، فرم جدیدی از رپورتاژ آگهی مبتنی بر اینترنت به وجود آمده است. اساس این نوع رپورتاژ آگهی شباهت انبوه زیادی به نوع چاپی دارد، اما از آنجایی که اینترنت قدرت مانور بالایی برای تولید محتوای چند رسانه ای دارد می توان از نوشتار، گفتار، تصویر و ویدئو به صورت همزمان در آن استفاده کرد.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه فرم است؟
خب، همانطور که در بالا اشاره کردیم رپورتاژ آگهی اینترنتی، در ماهیت شباهت بسیاری به نسخه چاپی آن دارد. در این شیوه تبلیغاتی معمولاً شرکت ها به منظور برندسازی یا معرفی کسب و کار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می کنند.

در مرحله بعد، این گزارش جهت گسترش به خبرگزاری ها، وب گاه های معتبر در حوزه کاری مرتبط یا وب گاه های پربازدید ارائه می شود. سپس، وب گاه های منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به گسترش این گزارش می کنند.

گفتنی است که ماهیت اینترنت باعث شده است که تبلیغات و رپورتاژهای آنلاین شکلی جدید بگیرند. به این ترتیب شرکت ها می توانند همزمان از متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنند. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری مزایای بسیاری برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت. شاید بپرسید چه مزایایی؟ در پاسخ به سوال شما تنها به یک کلمه نیاز دارم، سئو!

آیا رپورتاژ آگهی بر بهینه سازی موتور جستجو و درجه وب گاه من در گوگل تاثیر دارد؟
اگر بخواهم به این سوال پاسخی مختصر بدهم: بله، مطمئناً ارائه یک رپورتاژ آگهی می تواند تاثیر مثبتی بر روی بهینه سازی موتور جستجو و درجه سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. بگذارید کمی مسئله را بازتر کنیم. ارائه رپورتاژ آگهی در حقیقت عملکردی مانند نوشتن یک پُست مهمان دارد. اگر مقالات بهینه سازی موتور جستجو و بهینه سازی سایت نوین را مطالعه کرده باشید می دانید که نوشتن پست وبلاگی به صورت مهمان می تواند به موقعیت سئوی سایت تان کمک کند.

زمانی که شما قصد دارید یک رپورتاژ آگهی برای کسب و کار خود منتشر کنید، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مرتبط با کسب و کار تان خواهید بود. از آنجاییکه این وب گاه ها اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارند، بالطبع دارای Domain Authority انبوه خوبی هستند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب گاه تان در متن رپورتاژ آگهی می تواند سیگنال درجه بندی قدرتمندی برای موتورهای جستجو مخابره کند. مطمئناً داشتن یک لینک از وب سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر انبوه خوبی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت.

(نکته: بیشتر وب گاه ها به آگهی دهنده اجازه می دهند در متن رپورتاژ آگهی از ۳ الی ۵ لینک استفاده کنند. این لینک ها معمولاً دارای تگ Follow هستند که سیگنال درجه بندی قدرتمندی به شمار می آیند.)

همچنین، وب گاه هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می کنند، معمولاً بازدید روزانه زیادی دارند. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می شود که بازدیدکنندگان این وب گاه ها به سمت وب گاه شما هدایت شوند. همین موضوع باعث رشد ترافیک وب گاه شما خواهد شد.

علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان تان دارد. همۀ این عوامل در گرو کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودی است که بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری دگرگونی کند.

گوگل درباره رپورتاژ آگهی چه نظری دارد؟
طی چند سال گذشته ارائه رپورتاژ آگهی، در بین وب گاه ها محبوبیت خاصی پیدا کرده است. رپورتاژهای آگهی در حقیقت محتوایی هستند که در ازای پول و در پوسته یک مقاله منتشر می شوند.

یکی از دغدغه های اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت روشن نمایش داده نمی شود و اگر هم می شود، به قدری نامحسوس است که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی شود. گوگل این نگرانی را دارد که گسترش این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و سوق دادنشان به سمت کسب و کار های نامعتبر شود.

این مسئله زمانی برای گوگل پر اعتبار شد که در فوریه سال ۲۰۱۳، وب گاه Interflora که در انگلستان در زمینه حراج گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین رپورتاژ آگهی بزرگی به راه انداخت و در نتایج پیج رنک گوگل اختلال ایجاد کرد. این در حالی بود که تمام محتوای تولید شده در کمپین Interflora به نام رپورتاژ آگهی مشخص شده بودند و لینک های قرار گرفته در این مقالات همگی با انکر تکست های Exact Match بهینه سازی شده بودند تا بتوانند بهترین نتیجه را در درجه بندی نتایج جستجو به دست آورند. زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ وب گاه Interflora را به همراه وب گاه های منتشر کننده رپورتاژهای آگهی اش جریمه کرد.

درست است که در سال ۲۰۱۳ وب گاه Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از آن سال به بعد وب مسترهای بیشتری برای بهبود درجه وب گاه خود در نتایج جستجوی گوگل به این شیوه از بازاریابی آنلاین روی آوردند. به همین علت مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل قصد گرفت تا هشدارهای لازم را در این باره به وب مسترها بدهد.

مت کاتس طی یک ویدئو به وب مسترها اخطار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند. اول اینکه مطمئن شوند لینک های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند. در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ تفاوتی ندارد.

وی نیز افزود:

اگر مقاله تان به صورت رپورتاژ آگهی است باید مطمئن شوید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستند. رپورتاژ آگهی تان باید به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه متوجه شود با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارد، سپس قصد به خواندن آن بگیرد.

در حقیقت چیزی که گوگل می خواهد این است که لینک های موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ “rel=”no follow باشند تا هیچ تغییری بر روی پیج رنک گوگل اعمال نشود زیرا لینک های رپورتاژ آگهی نباید با لینک های خریدنی یکسان باشند (در غیر این صورت وب گاه خاطی حریمه می شود). همچنین، مخاطبان باید از همان ابتدا با تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشند.

جمع بندی: رپورتاژ بدهیم یا نه؟
شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده که تکلیف چیست؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تواند به درجه بندی وب گاه شما در نتایج جستجو کمک کند و از طرف دیگر گوگل مخالف سر سخت لینک های Follow موجود در آن است.

باید به شما بگوییم هم اکنون بسیاری از وب گاه های جهان در حال ارائه رپورتاژ آگهی خلاف قواعد گوگل هستند. شما نیز می توانید از این شیوه استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید کمپین گسترده ای در این زمینه ایجاد کنید. بهتر است هر دو ماه یا سه ماه یک بار، یک رپورتاژ در وب گاه های معتبر منتشر کنید. به علاوه باید به خاطر داشته باشید که تعداد لینک هایی که در محتوای خود قرار می دهید نباید بیشتر از ۵ عدد باشد. به این ترتیب گوگل به سختی می تواند غیر طبیعی بودن لینک های Follow شما را تشخیص دهد.

همچنین اگر نگران هستید که ارائه رپورتاژ به سئوی وب گاه تان ضرر برساند یا قصد ندارید قوانین گوگل را دور بزنید، بهتر است از تگ Nofollow در لینک های موجود در آن استفاده کنید. به این ترتیب نه تنها وب گاه تان توسط گوگل جریمه نخواهد شد، بلکه می توانید از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و نرخ دگرگونی خود را رشد دهید.

لینک منبع

راهنمای لغات

Edit: ویرایش کردن هر چیزی.

Domain: نامی منحصر به فرد برای یک سرور یا صفحه وب، مثلا Google.com یک دامین (نام دامین) است

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

رپورتاژ

پاسخ

با تشکر از اطلاعاتتون در مورد رپورتاژ ها

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت