متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست؟

متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست؟

پیش از شروع بحث پیرامون متا تگ رفرش بهتر است با یک مثال این مطلب را ابتدا کنیم. احتمال کنید یکی از صفحات وب سایت شما به هر دلیلی نیاز دارد تا در بازه های زمانی مشخص Refresh یا مجدداً بارگذاری شود. بهترین الگو برای این صفحات نیز وب سایت های خبری پربازدید هستند که به طور میانگین هر چند دقیقه باید اخبار جدید را به کاربران ارائه دهند.

حال سؤال اینجاست که چگونه می توان این کار را انجام داد؟

خب، انجام این کار انبوه آسان است و با وارد کردن یک خط کد در بخش Head صفحه امکان پذیر می شود. این شیوه را اصطلاحاً متا تگ رفرش یا Meta Refresh می نامند و آن را در دستۀ دگرگونی مسیردهی یا ریدایرکت قرار می دهند.

پیش تر در مقاله انواع ریدایرکت، به طور مختصر درباره متا تگ رفرش صحبت کردیم. حال در این مقاله قصد داریم کمی مفصل تر در این باره صحبت کنیم.

بارگذاری مجدد صفحات از روش متا تگ رفرش و معایب آن
به منظور بارگذاری مجدد صفحات می توانید کد زیر را در بخش Head صفحه قرار دهید. به موجب این کار، صفحه مورد نظر پس از گذشت زمان زمانی که مشخص کرده اید (برحسب ثانیه) به طور خودکار رفرش می شود.

 

<meta http-equiv="refresh" content="30; URL=http://www.example.com" />



نکات مهمی که درباره متا رفرش باید بدانید این است که:

اعدادی که در بخش Content در متا رفرش تگ قرار داده می شود، در واقع میزان زمانی (به ثانیه) است که کاربر به صفحه بعد منتقل می شود.
همچنین در بخش URL متا رفرش تگ، باید نشانی صفحه مقصد به فرم کامل وارد شود.
کافیست تگ Meta Refresh را در بخش Head صفحه (ترجیحاً در ابتدای آن) قرار دهید. نکته قابل توجه درباره متا تگ رفرش این است که می توانید از آن برای بارگذاری مجدد همان صفحه استفاده کنید و نیازی نیست که حتماً کاربر را به صفحه ای جدید منتقل کنید.

برای انجام چنین کاری می توانید Meta Refresh خود را به فرم زیر وارد کنید:

 

<meta http-equiv="refresh" content="300" />



با این حال، بد نیست درباره معایب این شیوه نیز کمی بدانید. در واقع، استفاده از متا تگ رفرش استفاده همگانی ندارد و معمولاً برای صفحات پر اعتبار که از بازدید بالایی برخوردارند استفاده نمی شود.

بارگذاری مجدد صفحات بدون رضایت کاربران، به طور حتم برای آنها آزاردهنده خواهد بود؛ به خصوص اگر در حال مطالعه یک مطلب طولانی باشند و پس بارگذاری نتوانند ادامه مطلب را به سرعت پیدا کنند. همچنین، در صفحات پرگرافیک که از حجم بالایی برخوردارند بارگذاری مجدد به معنای انتظار کاربر برای مشاهده مجدد تصاویر پیشین و هدر رفتن بخشی از حجم اینترنت او خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، بد نیست بدانید که بارگذاری خودکار و بی اجازه صفحات اگر به میزان زیادی به کار رود از سوی تعدادی کاربران به عنوان یک اشکال امنیتی تلقی می شود و موجب خروج آنها از وب سایت خواهد شد. نتیجه آنکه استفاده بی مورد از Meta Refresh موجب می شود تا بخشی از کاربرانِ با حوصله ی خود را از دست بدهید. این کار نیز موجب تخفیف Time on Site،Page Views Per Visit و رشد بانس ریت می شود که در تخفیف درجه و ترافیک صفحات سایت شما تاثیرگذارند.

به طور معمول از متا تگ رفرش در صفحاتی نظیر صفحه اصلی پایگاه های خبری استفاده می شود. در چنین صفحاتی، کاربر تنها در حال مطالعۀ عناوین اخبار است و با توجه به حجم کم این صفحات، بارگذاری آنها زمان زیادی به امتداد نمی انجامد.

ریدایرکت صفحات با استفاده از Meta Refresh
همانطور که گفتیم، از متا تگ رفرش می توان برای ریدارکت صفحات و انتقال بازدیدکنندگان به صفحات جدید استفاده کرد. به الگو تگ زیر دقت کنید:

 

<meta http-equiv="refresh" content="0; URL=http://www.example.com" />



با اجرای این کد، به علت زمان مدت صفر به محض بارگذاری صفحه، کاربر به نشانی جدیدی که مشخص کرده اید هدایت می شود. همچنین، از این متاتگ می توان برای انتقال نشانی صفحات موسوم به ۴۰۴ به صفحه اصلی نیز استفاده کرد. با این حال، به عقیده تعدادی کارشناسان این نوع ریدایرکت مقدور است از سوی موتورهای جستجو به نام اسپم تلقی شود و اگر به تعداد فراوان در وب سایت استفاده گردد احتمال حذف از نتایج موتورهای جستجو را به همراه دارد.

افزون بر این، تعدادی مرورگرهای قدیمی با متا تگ رفرش سازگاری ندارند و اگر کاربر در زمان زمانی کمتر از ۲ تا ۳ ثانیه به نشانی جدید منتقل شود، امکان بازگشت به صفحه قبلی را از دست می دهد. در نتیجه، توصیه می شود در صورت نیاز به انتقال نشانی صفحات از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

با توجه به تغییرات قوانین ریدایرکت های ۳xx، به کارگیری ریدایرکت ۳۰۱ از ریسک کمتری برخوردار است و برخلاف گذشته دیگر موجب تخفیف درجه و ترافیک وب سایت ها نیز نخواهد شد. همچنین، در بررسی های انجام شده توسط کارشناسان وب سایت Moz مشخص شده است که تگ Meta Refresh تقریباً هیچ نوع Link Juice را منتقل نمی کند.

نتیجه گیری
شاید بتوان گفت که این مقاله آخرین بخش از مقالات مرتبط با ریدایرکت و دگرگونی نشانی دهی بود. در این مقاله سعی کردیم تنها شما را با مفهوم متا تگ رفرش آشنا کنیم چرا که همانطور که مشاهده کردیم این شیوه از دگرگونی مسیر صفحات، چندان بر روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت ندارد و مدتی می شود که تقریباً منسوخ شده است.

پیشنهاد ما نیز به شما دقیقاً همین است. تا جایی که امکان دارد از ریدایرکت های ۳XX برای دگرگونی نشانی صفحات سایت خود استفاده کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله و مجموع مقالاتی که من و آقای محمودی درباره انواع روش های ریدایرکت منتشر کردیم برایتان سودمند بوده باشد.

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

لینک منبع

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت