مفاهیم ابتدایی سئو

مفاهیم ابتدایی سئو

به تازگی با مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آشنا شدید؟ دوست دارید بدانید چه فاکتورهایی بر کسب جایگاه در نتایج گوگل تاثیرگذار هستند؟ به جای درستی مراجعه کردید. در این سری مقالات با نام فراگیری بهینه سازی موتور جستجو مبتدی قصد داریم علم ابتدایی مورد نیاز برای بهینه سازی موتور جستجو را به شما فراگیری دهیم. در قسمت اول به کوشش میکنیم با معرفی مفاهیم ابتدایی بهینه سازی موتور جستجو و عبارات رایج در آن دید بهتری برای شما ایجاد کنیم. و اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است؛ بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

سئو چیست؟

این اصطلاح مخفف Search Engine optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که منظور اصلی آن کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است. روزانه کاربران بسیاری کلمات مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکنند و این موتور جستجو پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده به آنها نمایش میدهد. هر چقدر جایگاه شما در لیست نتایج بالاتر باشد شانس بیشتری برای جذب کاربر خواهید داشت و اصطلاحا بهینه سازی موتور جستجو سایت شما بهتر است.

برای موفقیت در بهینه سازی موتور جستجو نیازمند تولید محتوا هستیم، محتوایی که برای کاربر ارزشمند بوده و برای موتور جستجو قابل درک باشد. علاوه بر این نقشه درست برای تولید و ارایه محتوا در کنار طراحی سازگار سایت میتواند شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر رشد دهد. ورود کاربر به سایت اولین منظور ما و دگرگونی بازدیدکننده به مشتری پر اعتبار ترین منظور خواهد بود که در مقالات بعدی به آن بیشتر می پردازیم.

سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی دارد که نیازمند مطالعه همیشگی و علم به روز است. نکته مثبت این است که شما همیشه در حال پیشرفت و یادگیری خواهید بود.

چرا به بهینه سازی موتور جستجو نیاز داریم؟

موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به سایت های اینترنتی محتوای آنها را بررسی کرده و براساس موضوع ارزش گذاری و درجه بندی میکنند. برای این کار از الگوریتم های پیچیده ای استفاده میشود که کسی از آن آگاهی ندارد بعنوان مثال فاکتورهای گوگل برای درجه بندی سایت ها بیش از ۲۰۰ مورد است.

کاربران اینترنتی برای یافتن محتوای مورد نظر خود به موتور جستجو مراجعه کرده و از میان نتایج نمایش داده شده پاسخ خود را دریافت میکنند. تعداد جستجو در اینترنت روزانه در حال پیشرفت است و در حال حاضر بیش از ۷ میلیارد جستجو در روز انجام میشود. هرچقدر سهم شما از این کاربران بیشتر باشد شانس بالاتری برای حراج محصولات، ارایه خدمات یا حتی دریافت تبلیغات خواهید داشت. برای جذب مخاطب بیشتر به بهینه سازی موتور جستجو و حضور در صفحه اول گوگل
محتاج خواهیم بود.

چطور سایت خود را بهینه سازی موتور جستجو کنیم؟ بهتر نیست به متخصص مراجعه کنم؟

در این سری مقالات شما را با اصول ابتدایی و علم سودمند بهینه سازی موتور جستجو آشنا میکنیم و میتوانید خودتان کار بر روی سایت را ابتدا کنید. ولی همانند هر حرفه ی دیگری تجربه و علم تخصصی نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. اگر قصد دارید یک متخصص حرفه ای بهینه سازی موتور جستجو باشید باید مطالعات خود را گسترش داده و هر روز تازه ترین اخبار و مقالات این حوزه را رصد کنید. نیز بعنوان یک میانبر مطمئن و تند میتوانید در کارگاه های فراگیری حرفه ای بهینه سازی موتور جستجو که توسط وبسیما برگزار میشود شرکت کنید.

اگر وقت و حوصله کافی برای این کار را ندارید بهتر است به متخصصین بهینه سازی موتور جستجو و مشاورین شناخته شده در این زمینه مراجعه کنید و کار را به آنها بسپارید. به طور حتم این کار هزینه های زیادی برای شما به همراه خواهد داشت ولی مقدور است در مقایسه با زمانی که برای فراگیری و کسب تجربه صرف میکنید برای شما بصرفه باشد. در این مرحله پر اعتبار ترین کار شما گزینش درست متخصص یا راهنما بهینه سازی موتور جستجو است.

کلمات رایج در سئو

در ادامه مقالات به طور حتم با عبارات بیشتری آشنا خواهیم شد ولی برای شروع بهتر است با مفاهیم زیر آشنا شوید:

تفاوت بهینه سازی موتور جستجو On-page و Off-page

سئو On-page یا همان بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت به معنی بهینه سازی سایت شما برای درک بهتر توسط ربات های گوگل است. هر فعالیتی که در سایت خود انجام میدهید؛ از تولید محتوا گرفته تا طراحی صفحات و نسخه تلفن همراه بر بهینه سازی موتور جستجو تاثیر گذار خواهد بود و به آنها بهینه سازی موتور جستجو داخلی سایت میگویم. مهمترین بخش ها عبارتند از:

استفاده صحیح از تگ های متا
تعیین درست نام ها و تگ های هدینگ
تدوین ساختار سازگار برای نشانی دهی صفحات
بهینه سازی تصاویر سایت
تولید محتوای شخصی و با کیفیت
طراحی نسخه تلفن همراه سایت و واکنشگرا بودن صفحات
بهینه سازی سرعت لود شدن صفحات
و بسیاری فاکتورهای دیگر که در فراگیری های پیش رو به آنها خواهیم پرداخت.

سئو Off-page یا بهینه سازی موتور جستجو بیرونی کلکسیون فعالیت های شما در خارج از سایت برای گسترش بهتر محتوا در اینترنت و ایجاد مسیرهای دست یابی بیرونی است. مهمترین فعالیت ما در بیرون سایت کسب بک لینک های ارزشمند است. هر سایتی غیر از سایت شما که به یکی از صفحات شما لینک داده باشد یک بک لینک محسوب شده و میتواند بر جایگاه شما در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. شیوه های مختلفی برای کسب بک لینک ارزشمند وجود دارد که پر اعتبار ترین آن ها عبارتند از:

تبادل لینک
خرید بک لینک
ریپورتاژ آگهی
فعالیت در شبکه های اجتماعی
نوشتن محتوای ارزشمند و مرجع
ارسال دیدگاه در سایت های مرتبط با سایت شما
لینک سازی درست تاثیر انبوه زیادی بر جایگاه شما خواهد داشت و همین امر موجب شده در سال های اخیر تکنیک های مختلفی برای کسب بک لینک رایج شوند. تاثیر این تکنیک ها بر نتایج گوگل به حدی فراوان بوده که این موتور جستجو برای جلوگیری از همه گیر شدن آنها الگوریتم های جدیدی را معرفی کرده است. الگوریتم هایی به نام های پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار. این الگوریتم های سایت هایی که قوانین گوگل در لینک سازی را نادیده گرفته اند شناسایی کرده و جایگاه آنها در نتایج گوگل را تخفیف میدهند یا به اصطلاح دیگر سایت های غیرطبیعی را جریمه میکنند.

براساس همین طبیعی یا غیرطبیعی بودن روند کاری یک سایت مفهوم جدیدی به نام بهینه سازی موتور جستجو کلاه سفید و بهینه سازی موتور جستجو کلاه سیاه فرم گرفت که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

تفاوت بهینه سازی موتور جستجو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

این مفهوم از فیلم های وسترن سینمای کلاسیک دریافت شده است که معمولا نقش منفی فیلم ها کلاه سیاه به سر داشتند. در واقع تقابل خیر و شر در بهینه سازی موتور جستجو است. البته این نام گذاری را خیلی جدی نگیرید منظور مشخص کردن مرز میان تکنیک های استاندارد و تکنیک های فریبنده برای گوگل است.

تکنیک های کلاه سیاه عموما بر رشد تند سایت در نتایج گوگل تمرکز میکنند و توجهی به میزان رضایت کاربر نخواهند داشت. منظور اصلی از این کار کسب جایگاه بهتر ولی غیرواقعی است و کوشش میشود از نقط ضعف گوگل در تشخیص صفحات بهتر استفاده شود. تعدادی از تکنیک هایی گوگل مستقیما به آنها اشاره کرده است به شرح زیر است:

ایجاد صفحاتی با محتوای خودکار و جمع آوری شده
ریدایرکت مخفیانه
تقلب در نشانه گذاری محتوا
انجام جستجو رفتار تقلبی در گوگل
متن یا لینک پنهان شده در صفحه
محتوای کم و بی ارزش
تکرار غیرمعمول کلمات در صفحه
و …
تکنیک های کلاه سیاه مدام در حال دگرگونی هستند و هر زمان که گوگل راه حلی برای شناسایی این سایت ها پیدا میکند شیوه های جدیدی پیدا میشوند. در این شیوه شما خیلی تند رشد میکنند و به جایگاه سازگار میرسید ولی جایگاه شما انبوه لغزنده خواهد بود و هر روز مقدور است توسط گوگل جریمه شده و از لیست نتایج حذف شوید.

در مقابل بهینه سازی موتور جستجو کلاه سفید به تکنیک هایی گفته میشود که براساس اصول و قواعد اعلام شده توسط گوگل محتوای خود را تهیه و منتشر میکنند و از هر گونه راه میانبر پرهیز میکنند. مهمترین نشانه های بهینه سازی موتور جستجو کلاه سفید عبارتند از:

محتوای شخصی و با کیفیت
لینک سازی واقعی میان صفحات داخلی سایت
ارسال پست مهمان در سایت های مرتبط
لینک سازی واقعی از روش معرفی شما توسط سایت های دیگر
تکنیک های کلاه سفید معمولا زمان زیادی برای نتیجه گیری نیاز دارند و نقشه بلند زمان محسوب میشوند ولی زمانیکه شما به نقطه موفقیت برسید حفظ و ارتقای آن انبوه آسوده تر است.

تکنیک هایی نیز وجود دارند که در میان بهینه سازی موتور جستجو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار میگیرند که به آنها بهینه سازی موتور جستجو کلاه خاکستری می گوییم. این تکنیک ها عموما به شیوه های سیاه نزدیک تر هستند ولی به گونه ای طرح ریزی و اجرا میشوند که گوگل قادر به درک و تشخیص آنها از شیوه های سفید نباشد.

لینک منبع

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت