۱۴ راهکار برای بهبود فرآیند عضویت

۱۴ راهکار برای بهبود فرآیند عضویت

فرآیند ثبت نام برای یک وب سایت یا نرم افزار تلفن همراه اهمیّت انبوه زیادی دارد. در حقیقت دو راه بیشتر پیش پای کاربر شما نیست. یا مسیر اشتباه را خواهد رفت و بدون ثبت نام شما را ترک می گوید که یعنی دیگر خبری از یک رابطۀ طولانی مدت و شانس درآمدزایی نیست. یا آنکه مسیر مورد علاقۀ شما را پیش می گیرد و از آن پس روزهای خوشی در انتظار هر دوی شما خواهد بود. اما چه چیزی باعث می شود یک کاربر به عضویت یک وب سایت یا برنامه در بیاید؟ آیا نیازهای کاربر تنها عامل موثر در ثبت نام است یا مسائل دیگری هم بروی تعداد ثبت نام ها تاثیر می گذارند؟ ظاهراً گزینۀ دوم جواب صحیح است. تحقیقات مختلفی که در این زمینه شده است به ما نشان داده که عوامل انبوه متنوع و به نظر بی ربطی می توانند بروی احتمال ثبت نام کاربر تاثیر بگذارند. پس اگر دوست دارید بیشتر در این مورد بدانید، با ما همراه باشیم تا همراه یکدیگر به بررسی راهکارهای متفاوت برای بهبود نرخ دگرگونی مخاطب به عضو بپردازیم. کافی است این نکات را رعایت کنید تا بر تعداد اعضای خود بیفزایید و درآمد بیشتری کسب نمایید.

فراخوان ثبت نام را از باقی صفحه متمایز کنید!
فراخوان (call to action) ثبت نام در حقیقت مهمترین بخش از هر فرآیند ثبت نامی است، چرا که نقطه آغازین آن است. با اینحال بسیاری از وب سایت ها چندان دقتی در این مورد به خرج نمی دهند و فراخوان ثبت نام آنها از سایر صفحه متمایز نیست. یعنی کاملاً با باقی صفحه هماهنگ است، دکمه آن مشابه سایر دکمه های صفحه است و … اما شما نباید همچون دیگران از اهمیّت بصری این فراخوان غافل شوید.

اطمینان حاصل کنید که بخش ثبت نام شما از سایر قسمت های صفحه متمایز است. از رنگ هایی با کانتراست نسبت به سایر قسمت های صفحه استفاده کنید، فونت بزرگتری را به کار ببرید و یک مکان خوب را برای قرار دادن این فراخوان گزینش کنید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه خوب است که طراحی های متفاوت را تست کنید. یک اصطلاح می تواند از اصطلاح دیگر بیشتر تاثیر داشته باشد، یک رنگ می تواند توجه بیشتری را جلب کند و … اما تنها راه برای مطمئن شدن این است که تمام گزینه های مقدور خود را تست کنید. نتفلیکس (Netflix) یک سرویس تلویزیونی آنلاین است که به خوبی از پس این موضوع بر آمده است. شما می توانید یک ماه به صورت مجانی از خدمات این شبکه استفاده کنید و این موضوع با یک دکمه قرمز خیره کننده به آگاهی شما رسیده است. نیز به این شعار دقت کنید: “در هر زمانی عضویت خود را لغو کنید.” این باعث می شود کاربر با خیال آسوده ثبت نام کند.

به مخاطب یک افق دید جذاب را نشان دهید!
آخرین باری را که وارد یک مغازه شدید به یاد آورید. آیا لازم بود فرمی پر بکنید؟ نه؟ چه جالب! یعنی شما می توانستید بدون ثبت نام به محصولات درون مغازه نگاه بیندازید و بدون هیچ خریدی از مغازه خارج شوید؟ خوب دقت کنید چون یک درس بزرگ اینجا نهفته است. مغازه ها به مردم اجازه می دهند بدون اینکه ترسی از تعهد داشته باشند به محصولات نگاه بیندازند و کیفیت آنها را بررسی کنند. شما هم باید همینکار را بکنید. سعی کنید یک نمایش عالی از مزایای محصولات و خدمات خود داشته باشید و به مخاطبان نشان بدهید که دقیقاً با ثبت نام چه چیزی بدست خواهند آورد.

بالزامیک (Balsamiq) یک سیستم طراحی وب سایت آنلاین است که به خوبی از عهده اینکار بر آمده است. این وب سایت به کاربران خود اجازه می دهد برای یک ساعت از نسخۀ آزمایشی سایت استفاده کنند، آن هم بدون نیاز به ثبت نام. لینکدین (Linkedin) نیز یک الگو خوب دیگر است. این وب سایت به شما اجازه می دهد بدون ثبت نام در میان اعضا جستجو کنید. اما با یک ترفند زیرکانه از شما می خواهد برای مشاهده اطلاعات بیشتری از افراد فرم ثبت نام را تکمیل نمایید.

دلایل قانع کننده ای برای ثبت نام ارائه دهید!
حتماً پیش خود می گویید که این موضوع انبوه روشن است. در دفاع از خود باید بگوییم که اکثر پیشنهادات خوب روشن هستند: شما باید به مخاطبان خود دلایل قانع کننده ای برای ثبت نام بدهید. برای این منظور باید به یک سوال جواب بدهید. این همان سوالی است که کاربران همیشه در ذهن خود با آن دست و پنجه نرم می کنند: این کار چه سودی برای من دارد؟

مزایای ثبت نام در وب سایت یا برنامۀ خود را مشخص کنید. دقت کنید که باید این کار را از زاویۀ نگاه کاربر انجام دهید. به اصطلاح دیگر باید مزایای خود را به کاربر بفروشید، نه امکاناتتان را. به علاوه این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ کس دوست ندارد تحت فشار قرار بگیرد. بنابراین اجازه دهید کاربران ابتدا با محصولات و خدمات شما آشنا شوند و بفهمند مزایای ثبت نام چیست و سپس از آنها تقاضا عضویت کنید. اورنوت (Evernote) یک سیستم یادداشت برداری آنلاین است که در زمینۀ معرفی محصول خود انبوه عالی اقدام کرده و با وجود اینکه فرم ثبت نام آن در بالای صفحه قرار داشته و مرکز صفحه را اشغال کرده است، حس تحمیل شدن را به شما نمی دهد.

اگر ثبت نام مجانی است، این موضوع را کاملاً شفاف کنید!
آیا کاربران شما می توانند به صورت مجانی ثبت نام نمایند؟ حتی اگر ثبت نام مجانی شما به صورت آزمایشی هم باشد، باز باید این موضوع را کاملاً روشن کنید. با اینکار کاربر با خیال راحت تری ثبت نام خواهد کرد و ترس او از تعهد به شما تخفیف خواهد یافت.

ترلو (Trello) یک ابزار مدیریت پروژۀ آنلاین است که انبوه خوب بر روی مجانی بودن ثبت نام خود تاکید می کنید. در این وب سایت دکمه “ثبت نام” معمول با یک دکمۀ با جذابیت کمتر اما انبوه قانع کننده جایگزین شده است: “ثبت نام کنید – مجانی است”.

به مخاطب خود ضمانت بدهید!
ضمانت های شما بستگی به خدماتی دارد که به کاربران خود ارائه می دهد. برای مثال وقتی که بحث بر سر یک خبرنامه مجانی یا دریافت آپدیت باشد، خوب است که به کاربر اطمینان دهید که هر زمان بخواهد می تواند از این سرویس انصراف دهد و نشانی پست الکترونیک او نیز نزد شما امن است. وقتی هم که بحث بر سر پول باشد، اطمینان بدهید که در صورت عدم رضایت پول وی باز خواهد گشت.

یک نکته: بسیاری از شرکت ها یک ضمانت بازگشت پول چند روزه به کاربران خود ارائه می دهند، آن هم با این فرض که به این ترتیب کاربر زمان کمتری دارد تا ایرادی از سیستم بگیرد. اما مقدور است به یک قصد عجولانه برای لغو عضویت توسط کاربر منجر شود. چرا که آنها طی چند روز اول چندان روی محصول شما سرمایه گذاری نکرده اند. اما وقتی یک بازه طولانی تر به کاربر ارائه دهید (برای مثال یک ماه)، احتمال اینکه آنها به خدمات شما محتاج شوند را رشد می دهید و دیگر گذشتن از آنها چندان کار راحتی نخواهد بود.

آی پیج (iPage) یک سیستم هاستینگ اینترنتی است که به کاربران اجازه می دهد در ۳۰ روز اول سرویس خود را لغو کنند.

یک مشوق برای ثبت نام ایجاد کنید!
مهم نیست که عضویت شما مجانی یا پولی است، در هر صورت ارائه دادن یک نوع مشوق برای ثبت نام می تواند تاثیر انبوه زیادی بروی نرخ دگرگونی شما داشته باشد. مثلاً می توانید یک کتاب الکترونیکی مجانی به کاربران ارائه دهید یا خدمات رایگانی را برای آنها در نظر بگیرید. یک مشاوره تلفنی یا اینترنتی مجانی چطور است؟ مردم دوست دارند چیزهای مجانی دریافت کنند. این موضوع باعث می شود احساس کنند که چیز بیشتری بدست آورده اند. تا به حال به آن هدایایی دقت کرده اید که فروشگاه ها به مجانی همراه محصول مخابره می کنند؟ این باعث می شود چیزی که گران قیمت به نظر می رسد، دگرگونی به یک اظهار ویژه شود. شما نیز می توانید همینکار را به ارائه یک مشوق خوب انجام دهید.

همچنین اگر که یک محصول یا سرویس جدید را ارائه می دهد، بد نیست که به کسانی که اوایل ثبت نام می کنند یک اظهار ویژه بدهید. این یک راه ساده است برای آنکه در ابتدای کار، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید. البته فراموش نکنید که به کاربران آگاهی دهید این اظهار فقط برای کسانی است که ظرف یک زمان مشخص یا زودتر از بقیه ثبت نام می کنند. حتی یک نشان “کاربران بنیانگذار” یا … هم کافی است برای آنکه مخاطب تمایل بیشتری به ثبت نام داشته باشد.

هدف شما باید یک فرآیند ثبت نام تک مرحله ای و تند باشد!
هر چه جاده کوتاه تر باشد، مسافر بیشتر خواهد بود. این موضوع حداقل در مورد فرآیند ثبت نام صدق می کند. هر چقدر که مراحل کمتری برای ثبت نام لازم باشد، شانس اینکه کاربر با موفقیت مانع دردسرآفرین ثبت نام را پشت سر بگذارد بیشتر است.

در شرایط ایده آل، ثبت نام باید تنها در یک مرحله به پایان برسد. یعنی درست همانطور که تامبلر (tumblr) این فرآیند را پیاده سازی کرده است. اما اگر این موضوع مقدور نیست، باید سعی کنید ثبت نام را در کمترین مراحل مقدور میسر سازید. نیز فراموش نکنید که از همان ابتدا مشخص کنید که کاربر باید چه چیزی را توقع داشته باشد. برای مثال به او بگویید که اکنون در مرحله اول از یک فرآیند دو مرحله ای است.

انتظارات مخاطب را از همان ابتدا فرم دهید!
حتماً تا به حال در شهربازی مجبور شده اید پشت صف های انتظار طولانی بایستید. آیا به این موضوع دقت کرده اید که هیچوقت تابلویی وجود ندارد که به شما بگوید حدوداً چقدر باید منتظر بمانید؟ چرا چنین چیزی وجود ندارد؟ ساده است! گفتن اینکه قرار است سه ساعت در یک صف انتظار برزخی بایستید، آن هم برای اینکه فقط چند دقیقه از یک اسباب بازی لذت ببرید، چندان ایدۀ جالبی به نظر نمی رسد. اما این تمام ماجرا نیست و یک مساله دیگر هم باید در نظر داشت. انسانها از ناشناخته می ترسند. پس گفتن اینکه یک فرآیند چقدر زمان می برد در نهایت باعث می شود که آنها بدانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند و با آگاهی وارد آن شوند.

بنابراین بهتر است که از همان ابتدا به مخاطبان بگویید که فرآیند ثبت نام دارای چند مرحله است، چقدر زمان خواهد برد و چه اطلاعاتی مورد نیاز است. کمک کنید تا ترس آنها از بین برود. سرویس میل چیمپ (MailChimp) یک الگو خوب از این موضوع را به نمایش می گذارد. این یک سرویس بازاریابی ایمیلی است که از همان ابتدا به بازدیدکنندگان خود آگاهی می دهد که ثبت نام تنها حدود ۳۰ ثانیه از زمان آنها را خواهد گرفت و البته، هیچ نیازی هم به وارد کردن اطلاعات گزارش بانکی نیست. بدین ترتیب کاربر می تواند با خیالی آسوده بروی دکمۀ ثبت نام کلیک نماید.

تاکید کنید که چه تعداد کاربر تاکنون ثبت نام کرده اند!
یک راه عالی برای آنکه به مخاطبان انگیزه بدهید و آنها را به ثبت نام ترغیب کنید، مشخص کردن تعداد آدم هایی است که پیش از این به عضویت شما در آمده اند. به خصوص اگر بحث بر سر یک رقم بزرگ باشد. چرا؟ چون ما به ذات موجوداتی قبیله ای هستیم و وقتی دیگران کاری را انجام می دهند بدان بیشتر علاقه مند می شویم. پس نشان دادن اینکه چه تعداد تا این لحظه ثبت نام کرده اند و حتی اعلام اینکه ثبت نام های مورد بحث چقدر تازه بوده اند می تواند یک تاثیر انبوه مثبت بروی نرخ عضویت شما داشته باشد.

اینویژن (inVision) یک محیط کاری برای ایجاد الگو و همکاری است که به خوبی از پس اینکار بر آمده است و برای مخاطب اعلام می کند که تا این لحظه بیش از ۱ میلیون کاربر برای استفاده از این ابزار ثبت نام کرده اند.

درخواست کمترین اطلاعات مقدور را داشته باشید!
به راحتی می توان فهمید که فرآیند ثبت نام یک شرکت تحت تاثیر بخش بازاریابی آن بوده است یا خیر. بازاریابان معمولاً اصرار دارند که اطلاعات انبوه زیادی را از کاربران دریافت کنند و ادعا می کنند که این اطلاعات همچون طلا ارزش دارند. اما باید توجه داشته باشید که هر چند گرفتن اطلاعات فراوان می تواند بخش بازاریابی را خوشحال کند، اما باعث می شود که نرخ دگرگونی شما به شدت تخفیف یابد.

پس به جای آنکه از همان ابتدا تقاضا اطلاعات انبوه زیادی را از کاربر بکنید، بهتر است کمترین اطلاعات مقدور را بخواهید (عموماً این اطلاعات دربرگیرنده پست الکترونیک و رمز گذر است) و سپس برای راه اندازی کامل گزارش تقاضا اطلاعات بیشتری را بکنید. حتی می توانید همچون اسلک (Slack) تنها یک نشانی پست الکترونیک از مخاطبان خود بدهید و سپس بعد از تائید پست الکترونیک از آنها بخواهید اطلاعات دیگر از جمله رمز گذر را وارد نمایند.

از کاربر نخواهید اطلاعات یکسانی را دو مرتبه وارد نماید!
تصور کنید که این دیالوگ را با یک آشنای جدید داشته باشید:

سلام، اسم من محمد است.

از دیدنت خوشحالم محمد، اسمت چی بود؟

محمد، اسم من محمده، خودت همین الان اسم من رو گفتی!

مسخره نیست؟ پس چرا هنگام ثبت نام باید این موضوع اتفاق بیافتد؟ مثلاً از کاربر بخواهیم دو بار پست الکترونیک یا حتی رمز گذر خود را وارد نماید؟

پس به جای آنکه از کاربر بخواهید اطلاعات را چند بار وارد کند، بهتر است به همان یک بار اکتفا کنید. می پرسید که با اینکار مقدور نیست کاربران اطلاعات را به اشتباه وارد کنند؟ چطور می توان پست الکترونیک و رمز گذر کاربر را بررسی کرد؟ در صورتی که قصد گرفتید تنها یک بار رمز گذر کاربر را دریافت کنید، می توانید یک گزینه گزینش در اختیار او بگذارید تا بتواند رمز گذر برایش نمایش داده شود و بتواند آن را بررسی کند. به علاوه همیشه این امکان برای او وجود دارد تا رمز گذر خود را از روش پست الکترونیک دگرگونی دهد. نشانی پست الکترونیک هم که معمولاً باید توسط کاربر تائید شود.

اجازۀ ورود با یک گزارش کاربری خارجی را به مخاطب بدهید!
یک شیوه عالی برای ساده کردن فرآیند ثبت نام این است که به مخاطبان اجازه دهید از روش سایر حساب های خود در گوگل، توئیتر، لینکدین و … وارد سایت شما بشنوند. بدین ترتیب مخاطبان به راحتی می توانند در سایت شما ثبت نام کنند و وارد آن شوند.

اوکادو (Ocado) یک سوپرمارکت آنلاین است که به مخاطبان اجازه می دهد با استفاده از اطلاعات خود ثبت نام کنند یا از یک گزارش پی پال یا فیسبوک استفاده نمایند.

به کاربر اطمینان بدهید که اطلاعاتش امن است!
اعتماد یک فاکتور تعیین کننده در ثبت نام کاربران است. همیشه این سوال در ذهن مخاطب وجود دارد که آیا می تواند به یک شرکت اعتماد کند و اطلاعات خود را در اختیار آنها بگذار یا نه. کلاه برداری های انبوه فراوان هم به این موضوع بیشتر دامن زده است. پس خوب است که در حین فرآیند ثبت نام به کاربران اطمینان بدهید که اطلاعات آنها در امان است و جای هیچ،گونه نگرانی نیست. به آنها بگوئید که اطلاعاتشان به چه طریقی مورد استفاده قرار می گیرد و با چه کسانی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

سوروی مانکی (SurveryMonkey) یک ابزار آماری آنلاین است که این موضوع را در فرآیند ثبت نام خود لحاظ کرده و در حین آن به کاربران اطمینان می دهد که در صورت ورود با گزارش فیسبوک یا گوگل، اطلاعات آنها کاملاً محرمانه باقی می ماند.

کاربر را مجبور نکنید گزینۀ پذیرفتن شرایط و قوانین را تیک بزند!
ما همه عاشق شرایط و قوانین هستیم. موافق نیستید؟ یکی از تفریحات شخص من این است که ۴۶ صفحه قوانین شرکت اپل را (بیش از ۲۰ هزار کلمه) بارها و بارها بخوانم. به خصوص وقتی که می خواهم بخوابم. در حقیقت از وقتی که با این قوانین آشنا شدم دیگر نیازی به شمردن گوسفند نیست.

متاسفانه با وجود [عدم] جذابیّت انکارناپذیر شرایط و قوانین، وجود آنها یک امر اساسی است. ولی همچنان می توان از گذاشتن گزینۀ “شرایط را خوانده و با آنها موافق هستم” (که دروغ انبوه بزرگی هم هست چون تعداد معدودی آدم در جهان هستند که واقعآً شرایط را مطالعه می کنند از جمله کسی که آنها را می نویسد)، بهتر است فقط اعلام کنید که ثبت نام به معنی موافقت با شرایط وب سایت است. وب سایت پینترست (Pinterest) یک نمومه خوب از این موضوع است. در زیر دکمۀ ثبت نام این وب ‎سایت اعلام شده است که ساخت گزارش به معنی موافقت با قوانین، شرایط و استفاده این وب سایت از کوکی شماست.

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت