راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟

راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟

هر کس که کمی از دنیای اینترنت سر در بیاورد و کوچک ترین محتوایی را در آن تولید کرده باشد، با مفهوم تگ یا همان برچسب آشناست. همه ما ایرانی ها این جمله را شنیده ایم:

وقتی یک مطلب توی سایت خودت منتشر می کنی، تا می تونی براش تگ های مرتبط بزن!

و به کمک این هدایت ساده، همه گیر و اشتباه (!) بود که بسیاری از سایت های ایرانی در حال حاضر هزاران صفحه بیهوده و تکراری دارند. اما منظور من از این حرف چیست؟ آیا واقعاً تگ های زیاد، تاثیر بدی روی وب سایت شما می گذارند؟ متاسفانه باید بگویم بله! و صمیمانه امیدوارم که تا به امروز، تگ های زیادی ایجاد نکرده باشید. چون مرتب کردن آنها کار راحتی نخواهد بود. (من شیوه اینکار را در انتهای مطلب فراگیری داده ام.)

در این مقاله، ما تمام آنچه باید درباره تگ ها بدانید را به شما خواهیم گفت و تمام باورهای غلط ایرانی ها درباره این برچسب های نازنین و سودمند را قلع و قمع می کنیم. با تمام وجود خواندن کامل این مقاله را به همه وب مسترهای عزیز اظهار می کنم. خب، آماده اید؟ بیایید شروع کنیم.

اصلاً تگ یا همان برچسب چیست و چه سودمند دارد؟
اولین قدم ما برای داشتن درک درست، فهمیدن معنی و استفاده تگ (Tag) است. پس خواهشاً برای دقایقی، بهینه سازی موتور جستجو و درجه گوگل را فراموش کنید و فقط بر روی نقش تگ در سایت خود تمرکز داشته باشید.

همه ما برای دست یابی بهتر کاربران به مقالات، محصولات و سایر محتواهای خود، آنها را دسته بندی می کنیم. این دسته ها در واقع موضوعات اصلی سایت ما هستند. موضوعاتی که قرار نیست به این راحتی ها دگرگونی کنند و تمام مطالب یا محصولات ما در یک یا چند تا از آنها قرار می گیرند. دسته بندی های یک وب سایت یا وبلاگ معمولاً از روش منوی اصلی آن قابل دست یابی هستند و کاربر به راحتی می توان به صفحه مخصوص هر طبقه مراجعه کند.

اما انبوه پیش می آید که چند مقاله، محصول یا ... دارای موضوع یا ویژگی های یکسانی باشند. شباهت هایی که در دسته بندی کلی ما مشخص نشده اند. اما قطعاً خوب خواهد بود اگر بتوانیم این شباهت ها را به نحوی طبقه بندی کنیم که ساختار کلی سایت ما بهتر شود و کاربرها راحت تر از آن استفاده کنند. اینجاست که مفهوم برچسب مطرح می شود. در واقع کافی است که ما یک برچسب برای موضوع یا ویژگی مد نظر خود ایجاد کنیم و این برچسب را بر روی تمام محتواهای مرتبط بچسبانیم.

هر برچسب، یک صفحه در سایت و وبلاگ ما ایجاد می کند که تمام محتواهای مرتبط در آن قرار می گیرند. در واقع، کارکرد برچسب درست مثل دسته بندی است، با این فرق که اهمیّت کمتری دارد و قرار نیست مثلاً در منوی بالای سایت ما قرار بگیرد. (در شبکه های اجتماعی نیز، همین مفهوم با کلمه هشتگ وجود دارد. البته در این شبکه ها دیگر خبری از طبقه بندی نیست.)

2 الگو از استفاده درست برچسب ها
حالا که تا حدی موضوع برایتان باز شد، بگذارید 2 مثال متفاوت از کارکرد درست تگ ها را بررسی کنیم. این مثال ها به شما کمک خواهند کرد تا نقش تگ در موقعیت های متفاوت را بهتر درک کنید.

بررسی برچسب ها در وبلاگ ویوپرس
مطالب ما در وبلاگ ویوپرس به چندین طبقه اصلی تقسیم می شوند: بازاریابی، فروش، تبلیغات، بهینه سازی موتور جستجو و چند مورد دیگر. اینها موضوعات کلی ما هستند که هر کدام علاقه مندان انبوه زیادی هم دارند و هر کدام از مقاله های ما، بالاخره به یکی از آنها مربوط می شوند.

حال بیایید کمی در مقالات نوین دقیق تر شویم. در حال حاضر، بخشی از مقالات ما به بررسی تاثیر روان شناسی در بازاریابی و حراج می پردازند. این موضوعی است که برای خیلی از افراد جذاب است. پس بد نیست که یک صفحه را به مطالب آن شخصی دهیم. با اینحال، قصد نداریم برای آن یک طبقه ایجاد کنیم، چرا که موضوع محدودی است. پس چه می کنیم؟ بله! یک برچسب می سازیم و تمام مطالبی که به نحوی به بازاریابی مرتب هستند را در آن تگ می کنیم.

همین موضوع در مورد بسیاری دیگر از ریز موضوعات وبلاگ ما هم صادق است. شاید بد نباشد برای درک بهتر، سری به چند تا از تگ هایی که ما تا امروز ایجاد کرده ایم، مثل فراگیری تبلیغات گوگل یا معرفی روش های متفاوت بازاریابی بزنید.

بررسی برچسب ها در یک سایت مربوط به فناوری
حالا بگذارید یک موضوع متفاوت را ببینیم. یک سایت را فرض کنید که درباره تکنولوژی می نویسد. طبیعتاً این سایت دارای یک دسته بندی درباره گوشی های تلفن همراه است. حتی زیر دسته هایی برای اخبار برندهای متفاوت دارد. اما آیا هیچوقت یک دسته بندی با موضوع "آیفون 4393" خواهد داشت؟ مسماً نه! چرا که این موضوع بیش از حد محدود است و به علاوه، مقالات آن دارای تاریخ مصرف هستند. اما قطعاً طبقه بندی مطالب مرتبط با این گوشی می تواند به خواننده های علاقه مند به آن کمک کند. پس بهترین راه این است که تمام نوشته های مرتبط، با برچسب "آیفون 4393" تگ شوند.

مزایای تگ: چرا حتماً باید برچسب بزنیم؟
هر چقدر که برچسب زدن به آدم ها کار اشتباهی باشد، برچسب زدن به محتواهای وب سایت کار خوبی است. اما چرا؟ مگر برچسب زدن چه مزایایی برای شما دارد؟ برای اینکه این مزایا را بهتر درک کنید، ما آنها را به دو بخش تقسیم کرده ایم: در درجه اول از نگاه کاربر مزایای برچسب را بررسی می کنیم و سپس می بینیم که تاثیر برچسب بر بهینه سازی موتور جستجو و ورودی یک وب سایت از گوگل چه خواهد بود.

برچسب های درست چه کمکی به تجربه کاربری می کنند؟
همانطور که تا این لحظه متوجه شده اید، برچسب ها می توانند به طبقه بندی بهتر مطالب و دست یابی بهتر کاربران به آنها کمک کنند. در مثال وبلاگ خودمان، اگر از برچسب "روانشناسی در بازاریابی و فروش" استفاده نمی کردیم، احتمالاً کار مخاطبان علاقه مند به این موضوع کمی سخت می شد. چرا که مجبور می شدند وقت صرف کنند و به دنبال مقالاتی با این موضوع بگردند. در نهایت هم مقدور بود نتوانند تعدادی از آنها را پیدا کنند. اما در حال حاضر، این مشکل برای آنها وجود ندارد و خیلی آسوده می توانند آنچه دوست دارند را بخوانند.

به علاوه، خود ما به کمک تگ ها فرصتی استثنایی پیدا کرده ایم. توجه داشته باشید که تگ در واقع یک طبقه بندی ایجاد می کند که به راحتی می توان در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. بد نیست برای درک بهتر موضوع یک مثال بزنم.

در وبلاگ ویوپرس، زمانی که شما به انتهای یک مطلب می رسید، مقالاتی با موضوع های مشابه به شما اظهار می شوند. اما ما چگونه باید این مقالات را اظهار بدهیم؟ در ساده ترین حالت، اینها مقالاتی هستند که دارای دسته بندی یکسانی هستند. اما اگر بخواهیم مقالاتی دقیق تر اظهار بدهیم چه؟ ساده است: کافی است هر زمان برچسبی وجود داشت، ترجیح را با مقالاتی با برچسب یکسان بگذاریم و اول آنها را اظهار بدهیم. به این ترتیب، تگ ها به ما کمک کرده اند که وبلاگ خود را رشد بدهیم و تجربه کاربری بهتری را به کاربران خود ارائه دهیم.

همین موضوع می تواند در مورد یک فروشگاه اینترنتی هم صادق باشد. فرض کنیم که شما می خواهید در صفحه یک گوشی موبایل، لوازم جانبی آن را اظهار دهید تا به این ترتیب، حراج خود را رشد دهید. اما اگر سیستم فروشگاهی شما اجازه چنین کاری را ندهد چه؟ ساده است: می توانید برچسبی برای محصول اصلی و تمام محصولات جانبی آن در نظر بگیرید. سپس در صفحه محصولات خود، بخشی ایجاد کنید که محصولاتی با تگ مشابه را به کاربران ارائه دهد.

برچسب های درست چه کمکی به بهینه سازی موتور جستجو می کنند؟
حالا می رسیم به موضوعی که احتمالاً همه با علاقه منتظر خواندن در مورد آن بودید. امیدوارم که برای رسیدن به آن، مطالب قبلی را رد نکرده باشید. چرا که فهمیدن آنها، کمک بزرگی به درک بهتر تاثیر تگ ها بر بهینه سازی موتور جستجو می کند.

هر تگ در اصل یک صفحه است. یک صفحه که تعدادی از مطالب یا محصولات سایت را به هم مرتبط می کند و در یک جا آنها را نمایش می دهد. طبیعتاً موتورهای جستجو نیز این صفحه را پیدا می کنند و در نتایج جستجوی خود نمایش می دهند. این یعنی ما به کمک تگ شانس داریم در جستجوهای مرتبط بیشتری نمایش داشته باشیم و ورودی گوگل خود را از این روش رشد دهیم.

برای مثال، تگ فراگیری تبلیغات گوگل ادوردز ما را در نظر بگیرید. در صفحه این تگ، شما به تمام مطالب مرتبط به تبلیغ گوگل ما دست یابی دارید. حالا فرض کنیم کسی در گوگل اصطلاح "آموزش تبلیغ در گوگل" را جستجو کرد. در این حالت، گوگل می خواهد مرتبط ترین صفحات را به کاربر اظهار دهد و یکی از آنها، بدون شک صفحه تگ ماست. صفحه ای که مقالات انبوه متنوعی درباره گوگل در آن قرار گرفته و می تواند برای کاربر فایده بسیاری داشته باشد.

در واقع، تگ فرصتی برای ما ایجاد کرده که کلمات کلیدی بیشتری را با دقت بالاتری منظور قرار دهیم.

چرا استفاده بی رویه و بی دقت از برچسب ها، سایت شما را نابود می کند؟
اکنون که مفهوم برچسب واضح تر شده است، بگذارید باری دیگر به سراغ فرهنگ استفاده از تگ در ایران برگردیم. فرهنگی که به خاطر به روز نبودن، به جای آنکه برای ما سودمند باشد، در حقیقت به ما ضرر می زند.

ما در ایران یاد گرفته ایم که هر چقدر از تگ ها بیشتر استفاده کنیم، سایت ما بهینه سازی موتور جستجو بهتری دارد. این موضوع شاید چندین سال پیش که موتورهای جستجو اینقدر پیشرفته نبودند، درست بود. اما اکنون چیزی جز ضرر برای سایت شما ندارد. البته، خیال نکنید که این به معنی دگرگونی کارکرد تگ است.

آنچه که ما در مورد استفاده و فایده تگ گفتیم، در واقع دلیلی است که اصلاً تگ به وجود آمده است. برای همین اصرار داشتیم که در ابتدا، بدون در نظر گرفتن تاثیر تگ در سئو، به بررسی آن بپردازیم. مساله اینجاست که به مرور زمان، موتورهای جستجو پیشرفت کرده اند و در شناسایی بهتر استفاده درست و غلط از تگ، باهوش تر شده اند. به همین علت دیگر نمی توان با استفاده از ده ها تگ متنوع و گاهاً بی ربط، ورودی بیشتری از گوگل گرفت.

تگ های فراوان و بی ربط، هیچ سودی برای کاربر ندارند
استفاده درست و به جا از تگ ها، می تواند در دست یابی بهتر کاربران به اطلاعات و محصولات مرتبط، کمک انبوه زیادی بکند. اما دقیقاً تصویر همین موضوع در مورد تگ های فراوان صادق است. یعنی تگ های زیاد، باعث می شوند که صفحه شما انبوه به هم ریخته و نامنظم شود و کاربر در انبوهی از کلمات کلیدی بی ربط قرار گیرد. تگ هایی که هیچ منطقی برای او ندارند و هیچ کمکی به ماندن او در سایت شما نمی کنند. البته، هیچ بعید نیست که او را فراری دهند.

تگ های زیاد، باعث ایجاد صفحات تکراری می شوند
احتمالاً می دانید که ایجاد صفحات تکراری، بر روی بهینه سازی موتور جستجو سایت شما تاثیری منفی خواهد داشت. این صفحات بیهوده هستند و هیچ کابردی برای مخاطب ندارند. بنابراین، طبیعی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز چندان میانه خوبی با آنها نداشته باشند.

خب، وقتی شما از تگ های متنوع و فراوان استفاده می کنید، به احتمال فراوان قرار است تعداد زیادی از این صفحات تکراری و بیهوده به وجود بیایند. اما چگونه؟ همانطور که گفتیم، ایجاد تگ به معنی ایجاد یک صفحه است. صفحه ای که تمام مطالب یا محصولاتی که آن تگ را دارند، به نمایش می گذارد. اما وقتی شما برای هر مطلب یا محصول خود از ده ها تگ متنوع استفاده می کنید، چقدر احتمال دارد که از همین تگ ها در جای دیگری هم استفاده کنید؟ قطعاً تعدادی از این تگ ها خواهند بود که فقط برای همان محصول استفاده شده اند. این یعنی چندین صفحه به وجود می آیند که در تمام آنها، فقط همین یک محتوا وجود دارد و تنها فرق آنها، عنوانشان است.

تگ های زیاد، باعث کم شدن اعتبار محتواهای اصلی شما می شوند
موتورهای جستجو یک راهکار عالی برای مشخص کردن اعتبار و ارزش صفحات اینترنت پیدا کرده اند. اگر درباره بهینه سازی موتور جستجو فراوان خوانده باشید، حتماً می دانید منظور ما چیست: لینک ها! هر چقدر که یک صفحه شما بیشتر معرفی شده باشد و لینک گرفته باشد، اعتبار آن در موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود. حال مقدور است این معرفی توسط خود شما انجام شده باشد (لینک داخلی) یا سایت دیگری شما را معرفی کرده باشد (بک لینک). شما می توانید در مقاله انواع لینک ها، بیشتر در مورد آنها بخوانید.

وقتی من از یک صفحه سایت خودم به صفحه دیگری لینک می دهم، در واقع مقداری از اعتبار صفحه اول را به صفحه دوم منتقل می کنم. تگ کردن هم دقیقاً اینکار را انجام می دهد. یعنی وقتی من برچسب هایی برای یک مطلب از سایت خودم تعریف می کنم، در حقیقت صفحاتی ایجاد می کنم که تمام آنها در صفحه مطلب من لینک شده اند.

متوجه شدید؟ اگر قرار باشد من ده ها تگ متفاوت برای مطلب خود تعریف کنم، در حقیقت اعتبار این صفحه را تا حد زیادی توزیع کرده ام. در واقع، صفحات متعددی دارم که همه آنها دارای اعتبار کمی هستند. در صورتی که می توانستم به جای اینکار، اعتبار را در صفحات اصلی خودم با موضوعات مشخص متمرکز کنم و به این ترتیب، شانس درجه گرفتن خودم در کلمات مرتبط را بیشتر کنم.

چگونه از تگ ها به درستی استفاده کنیم؟
ما تا به اینجا، تمام آنچه باید در مورد تگ ها می دانستید را به شما گفتیم. حالا بیاید نحوه استفاده درست از برچسب ها را یاد بگیریم و ببینیم چه نکات مهمی را باید در برچسب زدن رعایت کرد.

هیچوقت برای صفحات خود، برچسب منحصربفرد ایجاد نکنید
فقط زمانی از یک تگ استفاده کنید که به یک موضوع یا ویژگی مشترک بین مطالب یا محصولات شما اشاره دارد و حداقل 2 صفحه می توانند دارای آن برچسب باشند. البته اشکالی ندارد اگر الان فقط یک مطلب با این موضوع یا ویژگی دارید، اما قرار است در آینده مطالب دیگری با این برچسب نوشته شوند. در واقع، هر چه زودتر یک برچسب خوب را بسازید، بهتر است. چرا که اعتبار پیدا کردن صفحه ها در موتورهای جستجو نیاز به زمان دارد.

همیشه ترجیح را با کاربر بگذارید
یک راه عالی برای آنکه از استفاده درست تگ ها مطمئن باشید، این است که به کاربر خود نگاه کنید. از خود بپرسید که وجود این برچسب چه کمکی به مخاطبان سایت من خواهد کرد؟ آیا باعث می شود که آنها بیشتر در سایت من بمانند یا فقط آنها را گیج می کند؟ مطمئن باشید که پرسیدن این سوالات، می تواند تصمیم گیری را برای شما انبوه آسوده کند.

عنوان تگ های خود را طبق جستجوها گزینش کنید
پیش از آنکه نام تگ خود را مشخص کنید، بد نیست یک تحقیق کلمات کلیدی کوچک در مورد آن انجام دهید. یعنی ببینید که موضوع یا ویژگی مورد نظر شما چگونه در گوگل جستجو می شود. سپس عنوانی را گزینش کنید که بیشترین جستجو را داشته باشد.

برای برچسب های خود توضیح بنویسید
اگر امکان توضیح نوشتن برای صفحه تگ را دارید، حتماً این کار را انجام دهید. وجود توضیحات در صفحه تگ، باعث می شود که این صفحه هم برای کاربر قابل فهم تر باشد، هم موتورهای جستجو موضوع آن را بهتر شناسایی کنند. نیز در صورت امکان، متا تایتل و دیسکریپشن نیز برای این صفحه ایجاد کنید.

هنگام برچسب زدن، به موضوع کار داشته باشید، نه کلمه کلیدی
شاید تا الان این نکته را فهمیده باشید. اما گفتن مجدد آن قطعاً ضرر ندارد: شما هنگام برچسب زدن باید به مفهوم و معنی کار داشته باشید. منظور من چیست؟ یعنی ما به جای ایجاد دو برچسب "روانشناسی و بازاریابی" و "تاثیر روانشناسی در بازاریابی"، فقط یک برچسب ایجاد می کنیم و سعی می کنیم در هر دوی این کلمات کلیدی درجه کسب کنیم. نه اینکه برای هر کلمه کلیدی، یک برچسب بزنیم.

ای خدای بزرگ، چگونه تگ های قبلی خودم را مرتب کنم؟
حالا شما همه چیز را درباره تگ ها می دانید. اما اگر تا به امروز مسیر اشتباه را رفته باشید چه؟ اگر اکنون هزاران تگ بی ربط دارید که فقط برای یک مطلب یا محصول هستند، احتمالاً دنیا بر سرتان خراب شده است. پایان چطور باید این تعداد تگ را مرتب کرد؟

از بین بردن تگ های منحصر به فرد یک محتوا
در درجه اول، شما باید همه تگ هایی که فقط یک بار استفاده شده اند را از بین ببرید. اما لازم است صفحات ایجاد شده برای این تگ ها، به محتوای اصلی شما منتقل (ریدایرکت) شوند. به این ترتیب، اعتباری که آنها در موتورهای جستجو دارند، به محتوای اصلی باز می گردد. اما انجام این کار به صورت دستی، چندان آسوده نیست. پس باید چه کار کنید؟ کافی است از یک برنامه نویس بخواهید چند خط کد بنویسد تا این کار را برای شما انجام دهند.

خود ما چنین چیزی را برای سایت های وردپرسی نوشته ایم و اگر دوست داشتید، می توانید برای استفاده از آن، با ما تماس بگیرید.

از بین بردن تگ های تکراری و بی فایده
تا همینجای کار، سایت شما از نظر استفاده و بهینه سازی موتور جستجو موقعیت انبوه بهتری پیدا کرده است. اما اگر واقعاً قصد تمیز کردن مطالب یا محصولات سایت خود را دارید، اکنون باید دست به کار شوید و تگ های دیگر خود را بررسی کنید. اکثر سیستم های مدیریت سایت دارای بخشی هستند که این تگ ها را به شما نشان می دهد. سعی کنید تا جای مقدور این تگ ها را با هم ادغام کنید. یعنی تگ هایی با موضوع یکسان را در یک صفحه جمع کنید. در این مرحله نیز لازم است که این ادغام همراه با ریدایرکت باشد. یعنی تمام تگ های قبلی به صفحه تگ جدید منتقل شوند.

به تگ های پر بازدید توجه ویژه ای داشته باشید
یک مساله پر اعتبار که هنگام تمیز کردن تگ های خود باید به آن توجه داشته باشید، درجه هر تگ در موتور جستجوی گوگل و تعداد ورودی آن است. اظهار ما به شما این است که از ابزار تحلیل گر آنالیتیکس استفاده کنید تا بتوانید تگ های پر بازدید خود را شناسایی کنید. از بین بردن بدون فکر این تگ ها، می تواند ضربه ای منفی به بهینه سازی موتور جستجو شما بزند. پس سعی کنید با دقت بیشتری درباره آنها قصد بگیرید و حتی اگر قصد پاک کردن آنها را دارید، مطمئن شوید که به صفحه درستی منتقل می شوند.

برای بررسی تعداد ورودی هر تگ، کافی است وارد آنالیتیکس خود شوید، به بخش Behavior < Content مراجعه کنید و کلمه tag (یا هر کلمه دیگری که برچسب های شما با استفاده از آن مشخص می شوند) را جستجو کنید. سپس به راحتی می توانید تعداد ورودی هر تگ را مورد بررسی قرار دهید. (برای اطلاعات بیشتر می توانید به تگ مطالب آموزشی گوگل آنالیتیکس ما مراجعه نمایید.)

برچسب ها، برچسب ها، برچسب های عزیز
همه چیز را به شما گفتم؟ چیزی را از قلم نینداختم؟ فکر می کنم اینطور باشد. اما برای اطمینان، اگر چیزی درباره برچسب ها مانده که می خواهید بدانید یا سوالی برای شما به وجود آمده که پاسخ آن در این مطلب نیست، می توانید از بخش دیدگاه ها آن را با ما مطرح کنید تا پاسخ سوال شما را در اولین شانس بدهیم.

در نهایت، بگذارید یک بار دیگر تاکید کنم که برچسب یک ابزار عالی برای طبقه بندی و مرتب کردن محتوای یک سایت است. به کمک برچسب می توان کاری کرد که کاربران از سایت شما راحت تر استفاده کنند و بیشتر در آن وقت بگذرانند. اما این آموزه غلط ایرانی که با می گوید "برچسب بیشتر، درجه بهتر"، این شانس را از ما می گیرد و سایت های ما را مجهز به تعداد زیادی صفحه بیهوده و بی استفاده می کند که تاثیر منفی هم روی کاربر من و هم روی بهینه سازی موتور جستجو ما دارند.

در اینجور مواقع، من همیشه به یاد مثالی جالب می افتم: یک چاقو را در نظر بگیرید. این چاقو فواید بسیاری برای ما دارد. مثلاً با آن میوه پوست می کنیم. اما همین چاقو می تواند استفاده های انبوه نادرستی هم داشته باشد. مثلاً در بدترین وضعیت می تواند جان یک انسان را هم در خطر بیندازد. اما اشکال از چاقو نیست. اشکال از استفاده نادرست از آن است.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و چیزی جدید یاد گرفته باشید. امیدوارم این مطلب به بهتر شدن این آشفته بازار پر از برچسب اینترنت کمک کند و در طولانی مدت، سایت های ایرانی دارای ساختار بهتر و مفیدتری باشند.

لینک منبع

راهنمای لغات
...

  • درباره نویسنده :
    • Avatar
    • مهدی قزوینی

      مدیر ویوپرس، یادگیری مداوم و خلاقیت رو دو رکن اصلی برای موفقیت میدونم. در حوضه های مختلف اما مرتبط فعالیت کردم و امیدوارم مطالب ارایه شده در وبلاگ ویوپرس برای شما مفید بوده باشه.

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو سایت